کد خبر : 20346

(فرمول یک) بررسی موشکافانه پنالتی 5 ثانیه ای فتل در گرندپری کانادا

(فرمول یک) بررسی موشکافانه پنالتی 5 ثانیه ای فتل در گرندپری کانادا

گرندپری کانادا 2019 با تمام حواشی خود به پایان رسید و لوییس همیلتون راننده مرسدس، به لطف 5 ثانیه جریمه زمانی ای که داوران فیا (فدراسیون جهانی اتومبیلرانی) برای سباستین فتل به دلیل بازگشت خطرناک به پیست در نظر گرفتند، توانست پیروز این مسابقه شود.

به گزارش خودروتک ، این حادثه باعث شکل گیری سوالات بسیاری در اذهان عمومی شد که آیا داوران فیا مسابقات را به صورت عادلانه داوری می کنند و در تصمیم های خود همواره به قوانین پایبند هستند یا خیر؟

مهم ترین و پر تکرار ترین اخبار و متونی که در هفته ی جاری در تمام سایت های خبری که اخبار موتور اسپورت را پوشش می دهند وجود داشت این مهم بود:

داوران فیا به دلیل بازگشت خطرناک سباستین فتل به پیست و از طرفی خارج کردن لوییس همیلتون از مسیر، او را با 5 ثانیه جریمه زمانی مجازات کردند و بدین ترتیب با این مجازات برد از دستان فتل و فراری پر کشید.

سباستین فتل و خودروی لوئیس همیلتون - کانادا 2019

سباستین فتل و خودروی لوئیس همیلتون – کانادا 2019

اما مشخصا مهم ترین سوالی که ذهن مخاطبان فرمول یک چه در خارج و چه در داخل کشورمان ایران مخصوصا مخاطبان محترم سایت فرمول یک ایران را درگیر کرده، این پرسش است که در فصل 2016 و در گرندپری موناکو زمانی که لوییس همیلتون و دنیل ریکاردو در نبرد برای پیروزی در مسابقه بودند، همیلتون نیز در آن مسابقه رفتاری همانند سباستین فتل روی دنیل ریکاردو انجام داد اما چرا داوران مسابقه همانند فتل، همیلتون را در آن مسابقه مجازات نکردند.

تفاوت این دو حادثه چه بود که داوران برای حادثه ی گرندپری کانادا سخت گیری بیشتری نسبت به اتفاق گرندپری موناکو قائل شدند؟

برای فهم و درک بیشتر این اتفاق، با هم سه حادثه ی تقریبا مشابه در گرندپری های کانادا 2019، موناکو 2016 و ژاپن 2018 را بررسی می کنیم:

گرندپری کانادا 2019: فتل مسیر همیلتون را سد کرد

در دور چهل و هشتم از گرندپری کانادا در پیست ژیل ویلنوو، سباستین فتل در پیچ سوم پیست کاملا از مسیر مسابقه خارج شد و پس از عبور از مسیر چمنی حاشیه پیست در پیچ چهارم به پیست بازگشت. او در حین ورود به پیست، به یکباره از سمت چپ پیست به سمت راست متمایل شد و اتومبیل خود را در مسیر مسابقه ای (ریسینگ لاین) قرار داد. داوران به این دلیل که او لوییس همیلتون را مجبور به انجام اقداماتی از جمله خروج از پیست و مسیر مسابقه ای خود برای جلوگیری از برخورد میان دو راننده کرده است، جریمه کردند.

سباستین فتل و لوئیس همیلتون - کانادا 2019

سباستین فتل و لوئیس همیلتون – کانادا 2019

داوران متن خطا را این گونه بیان کردند:

خودروی شماره 5 (سباستین فتل) در پیچ 3 از مسیر مسابقه خارج شد و تحت شرایط خطرناک در پیچ 4 به پیست بازگشت و در این حین خودرو ی شماره 44 (لوییس همیلتون) را مجبور به خروج از پیست و مسیر مسابقه ای خود کرد. خودروی 44 همچنین اقدام اجتناب ناپذیری (ترمزگیری) برای جلوگیری از برخورد داشته است.

در این جا بیشترین نگرانی داوران معطوف به نحوه ی بازگشت سباستین فتل به پیست و مسیر مسابقه ای (ریسینگ لاین) بوده است.

گرندپری موناکو 2016: همیلتون مسیر ریکاردو را سد کرد

سه سال قبل در گرندپری موناکو 2016، لوییس همیلتون در حالی که رهبری مسابقه را در اختیار داشت و دنیل ریکاردو نیز در رده دوم و در تعقیب او قرار داشت، در پیچ 10 پیست مونت کارلو از پیست خارج شد و دوباره به مسیر مسابقه ای خود بازگشت.

دو اتومبیل در حال تخته گاز و در مسیر پیچ 11 قرار داشتند. سپس دنیل ریکاردو خودروی خود را به سمت راست پیست کشید تا از همیلتون سبقت گیرد اما همیلتون، استرالیایی را به سمت موانع کنار پیست سوق داد و ریکاردو مجبور به عقب نشینی شد. داوران مسابقه، این حادثه را به صورت رسمی مورد بررسی قرار دادند اما در انتها هیچ گونه اقدام یا جریمه زمانی برای لوییس همیلتون در نظر نگرفتند.

لوییس همیلتون و دنیل ریکاردو - گرندپری موناکو 2016

لوییس همیلتون و دنیل ریکاردو – گرندپری موناکو 2016

داوران پس از بررسی حادثه مربوطه یادداشت کردند که ظاهرا همیلتون برای دفاع از موقعیت خود در پیچ 11 فضای کافی در اختیار ریکاردو قرار نداده اما حکم نهایی آن ها این بود:

او (همیلتون) فضایی حداقل به اندازه عرض یک خودرو میان لبه پیست و خودروی خود برای ریکاردو قرار داده است.

میان احکام صادره در دو مسابقه کانادا 2019 و موناکو 2016 دو تفاوت وجود دارد:

اولین تفاوت که در مقایسه با حادثه ی مسابقه کانادا فصای توجیهی بیشتری برای آن وجود دارد این است که لوییس همیلتون بر خلاف سباستین فتل، عمل سد کردن راه دنیل ریکاردو را بعد از بازگشت به پیست و مسیر مسابقه ای خود انجام داده است. به بیانی دیگر، در نگاه داوران مسابقه موناکو حادثه ی خروج همیلتون از پیست و سد کردن مسیر عبور دنیل ریکاردو توسط همیلتون دو اتفاق و موضوع کاملا جداگانه تلقی می شوند و حتی در حکم ابلاغی آنان خروج همیلتون از پیست مسابقه اصلا ذکر نشده است.

تفاوت دوم جای بحث بیشتری نسبت به اولین تفاوت دارد. همان طور که در بالا ذکر شد، داوران در حکم ابلاغی برای همیلتون بیان کردند که فضای کافی به اندازه ی حداقل عرض یک خودرو برای ریکاردو قرار داده شده است اما از نگاه دوربین داخل خودروی ریکاردو این فضا در بهترین حالت کمتر از عرض یک خودروی فرمول یک می باشد. اما به هر حال با مقایسه ی دو حادثه می توانیم به این نتیجه برسیم، فضایی که همیلتون برای ریکاردو قرار داد بیشتر از فضای قرار داده شده توسط فتل برای همیلتون بود چرا که راننده آلمانی در هنگام ورود به مسیر از تمام عرض پیست حتی کمی بیشتر از خط سفید حاشیه آن استفاده کرده است.

در ویدیو زیر می توانید مشاهده کنید که لوییس همیلتون فرمان خودروی خود را کمی به سمت خودروی دنیل ریکاردو منحرف کرده است:

گرندپری ژاپن 2018: ورشتپن مسیر رایکونن را سد کرد

یکی از حوادثی که بیشترین شباهت را با حادثه ی گرندپری کانادا دارد، اتفاق گرندپری ژاپن 2018 میان مکس ورشتپن و کیمی رایکونن می باشد که در آن حادثه ورشتپن در شیکین آخر پیست و در پیچ 16 کاملا از مسیر مسابقه خارج شد و در هنگام ورود دوباره به پیست، فضای کافی برای رایکونن قرار نداد.

داوران مسابقه پس از بررسی ویدئویی بیان کردند:

خودروی شماره 33 (مکس ورشتپن) ترمز های خودروی خود را قفل کرد و در پیچ 16 به طور کامل از پیست خارج شد و سپس با قطع کامل شیکین در پیچ 17 به پیست و مسیر مسابقه ای پیست بازگشت و در این هنگام با خودروی شماره 7 (کیمی رایکونن) نیز برخورد مختصری کرد.

مکس ورشتپن و کیمی رایکونن - گرندپری ژاپن 2018

مکس ورشتپن و کیمی رایکونن – گرندپری ژاپن 2018

تفاوت عمده ی این حادثه با اتفاق مسابقه ی کانادا در این جاست که در حادثه ی کانادا همیلتون خودروی خود را به سمت خارج پیست منحرف کرد تا از برخورد با فتل جلوگیری کند اما در حادثه ی ژاپن، رایکونن در مسیر حرکت خود باقی ماند و با ورشتپن برخورد مختصری کرد. اما در نهایت جریمه هر دو حادثه یکسان بود.

سباستین فتل که در آن هنگام پشت سر رایکونن و در تعقیب او قرار داشت به صورت کامل شاهد این حادثه و درگیری بود و در آن زمان اذعان کرد که چون ورشتپن از پیست خارج شده بود، این رایکونن نبود که باید مسیر خود را عوض می کرد و از مسیر مسابقه ای خارج می شد.

سباستین فتل گفت:

او (ورشتپن) از پیست خارج شد و دوباره به آن بازگشت و اگر کیمی به رانندگی در مسیر خود ادامه می داد میان آن ها برخورد پیش می آمد اما این موضوع درست نیست که در این قبیل اتفاقات فرد دیگری که در این حادثه قرار گرفته است بخواهد از مسیر کنار برود.

اما متاسفانه به نظر می رسد که فتل صحبت خود در رابطه با این موضوع را در مسابقه کانادا فراموش کرده بود.

منبع: فرمول یک ایران

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها