کد خبر : 18476

ناگفته های رئیس فدراسیون اتومبیلرانی از برگزاری مسابقات

ناگفته های رئیس فدراسیون اتومبیلرانی از برگزاری مسابقات

رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی گفت: اتومبیلرانی و موتورسواری فقط مخصوص قشر خاص و پولدارها نیست و حضور در دوره آموزشی این رشته ها شاید از مدارس فوتبال نیز هزینه به مراتب کمتری داشته باشد.

به گزارش خودروتک ، ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی از جمله ورزش هایی است که این قابلیت را دارد تا سالانه علاقه مندان زیادی به خود جذب کند؛ فدراسیون نیز برنامه های زیادی را برای جذب استعداد و آموزش در دستور کار دارد.

بسیاری، ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری را ورزشی پر خرج می دانند اما رییس این فدراسیون بر این باور است که ورود به این رشته و حضور در دوره های آموزشی آن حتی می تواند از حضور در یک مدرسه فوتبال هزینه کمتری داشته باشد.

محمود صیدانلو رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی با حضور در خبرگزاری ایرنا، ضمن پاسخ به پرسش ها، در مورد شرایط این فدراسیون و اقدامات صورت گرفته در راستای پیشرفت این رشته های ورزشی و سایر موضوعات مرتبط مواردی را مطرح کرد.

*شرایط اقتصادی آمار مراجعه کنندگان را کاهش داده است

برگزاری هر مسابقه هزینه های زیادی دارد و اتومبیلرانی هم از جمله ورزش های پر هزینه است. در شرایط اقتصادی کشور که انجام ورزش گران شده، رفته رفته از مراجعه کنندگان هم کم می شود. البته تلاش می کنیم مراجعه کنندگان را حفظ و رو به جلو حرکت کنیم اما در شرایط عادی مراجعه کنندگان کم است. البته اماکنی که ما در اختیار داریم استیجاری است و بهره برداری از آنها تعریف خاص خودش را دارد و به همین دلیل برای درآمدزایی نمی توانیم دست به هر کاری بزنیم.

*نمی‌توانیم از خودمان پول بگیریم

از پیست های که در اختیار داریم، مسابقات مختلفی را در سطح ملی برگزار می کنیم. لیگ حرفه ای باشگاهی نداریم و مسابقات در قالب قهرمانی کشور برگزار می شود. تیم ها از استان های مختلف هستند به همین خاطر نمی توانیم از خودمان پول بگیریم و نمی توانیم درآمد زیادی از پیست داشته باشیم.

در بخش درآمد زایی فدراسیون می تواند فعالیت های خوبی داشته باشد. قرار نیست همه چیز را خودمان خلق کنیم. باید شرایط به نحوی رقم خورد که بتوانیم به بهترین شکل اماکن فدراسیون را حفظ کنیم. این ورزش به خودی خود درآمد زا است اما نمی توانیم به خوبی از این قابلیت استفاده و درآمد زایی کنیم، «اتومبیلرانی» چشم به دیگران دارد و این بدان معنا است که یک جای کار می لنگد. به نظرم اماکن ورزشی هر رشته را باید به فدراسیون ها واگذار کرد و با قانونگذاری و شاخص گذاری بر آن نظارت داشته باشند.

اگر اطلاع رسانی درست صورت گیرد مردم برای سرمایه گذاری به سمت ورزش می آیند. از طرفی شاید فضا برای بهره برداری به صورت یکسان آماده نیست و برخی اوقات هم رانت ها باعث می شود عدالت و مساوات رعایت نشود.

*باید زیرساخت ها در ورزش درست باشد

در پرند پیست بین المللی راه اندازی شده است که مسوولان فدراسیون جهانی اواخر ماه جاری از این پیست بازدید خواهند کرد و پس از بررسی و تایید آنها مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. به غیر از پیست پرند در کارتینگ، پیست های مختلفی توسط بخش خصوصی فعالیت دارد. با رویکرد فرهنگی و اجتماعی دستور العملی را به هیات ها در جهت ساخت پیست اتومبیلرانی و موتور سواری ابلاغ کرده و از آنها خواستیم تا به طور سالانه گزارش دهند.

در ورزشگاه ثامن مشهد هم پیگیری زیادی کردیم که بخشی از این مجموعه به اتومبیلرانی اختصاص یاید. در بوشهر از طریق استانداری زمین در نظر گرفته شده و در خوزستان هم مکانی را برای احداث پیست در اطراف ورزشگاه غدیر اهواز گرفتیم. درآمدهای این پیست ها هم به هیات ها می رسد.

توجه نداشتن به توسعه زیر ساخت ها و تجهیزات باعث شده متاسفانه با همه استعداد و علاقه مندی در این زمینه پیشرفت آنچنانی نداشته باشیم. البته در کارتینگ و موتورکراس نفرات می توانند در آسیایی بهتر عمل کنند. در دریفت ما خیلی امیدوار هستیم تا در صورت تامین امکانات صاحب سکو شویم.

*هزینه ها در اتومبیلرانی حرفه‌ای بالا است

«شهاب پیشانی دار» یکی از ورزشکاران صاحب نام کشورمان است و فدراسیون برای حضور وی در مسابقات قهرمانی جهان در ژاپن تلاش زیادی داشت و حتی در حمل و نقل خودروی وی تا محل شروع مسابقه هزینه های زیادی را متقبل شدیم اما در طول مسابقات خودروی او خراب شد و از آنجا که او یک راند مسابقه را هم پشت سر گذاشته بود، نمی توانست مسابقات را نیمه کاره رها کند که با پیگیری از ژاپنی ها یک ماشین با فرمان راست خریداری کردیم تا او بتواند به مسابقه ادامه دهد، موضوعی که کار را خیلی سخت می کرد. تمام این ها در حالی بود که ورزشکار ما حتی فرصت تمرین را هم نداشت. نزدیک ۳۰۰ میلیون تومان هزینه حضور این ورزشکار برای حضور در یک تورنمنت شد. بنابراین اگر بگوییم که در مجموع هزینه ها در ورزش حرفه ای اتومبیلرانی برای حضور در مسابقات خیلی بالا است، اغراق نکرده ایم.

*اتومبیل های ما حدود ۱۰ سال از دنیا عقب است

حضور اتومبیلرانان در مسابقات و حتی تامین سوخت هم برای این رشته مشکل است. سوخت اتومبیل های مسابقه ای از کشور امارات متحده عربی امارات وارد شود. از طرفی اتومبیل هایی که در کشورهای مختلف دنیا برای مسابقات در نظر گرفته می شوند از خودروهای همان سال یک سال جلوتر هستند. اما راننده ما مجبور است با خودروهای ۱۰ سال کارکرد به مسابقات برود. پیگیری های زیادی در این زمینه انجام دادیم. با کمک وزارت ورزش موفق شدیم تا وزارت صنعت را متقاعد کنیم برخی خودروها بدون پلاک برای پیست وارد شوند تا نمایندگان کشورمان هم مانند سایر ورزشکاران جهان با امکانات به روز در مسابقات شرکت کنند با این حال، این تلاش ها تا به امروز نتیجه نداده است.

*برنامه ها بعد از ماه رمضان آغاز می شود

همچون سایر فدراسیون ها برای هر سال تقویم مسابقات داریم. ۲۵ اسفند ماه سال گذشته مسابقات ما به اتمام رسید. از طرفی کمیته مسابقات باید قوانین را به روز کند و کمیته فنی هم تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ کند و تمام این اتفاقات نیازمند زمان است به همین خاطر برنامه های خود را برای بعد از ماه مبارک رمضان تدوین کردیم.

* در مسابقات بین المللی حضور فعالی خواهیم داشت

براساس تقسیم بندی صورت گرفته ایران در رشته اتومبیلرانی باید مسابقات خود را در بخش خاورمیانه برگزار کند اما در موتورسواری در سطح آسیا حضور داریم. سال گذشته در مسابقات موتورسواری آسیا شرکت کردیم و امسال هم مجددا برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی کردیم. در کارتینگ هم در مسابقات شرکت خواهیم کرد. با توجه به سیاست وزارت ورزش مبنی بر صرفه جویی در هزینه ها، حتی سعی کردیم در برخی مسابقات حضور نداشته باشیم. کارتینگ، دریفت، آفرود و موتورکراس مسابقاتی هستند که در آن شرکت خواهیم داشت. البته با کمیته ریس آسیا (موتورسواری) هم تعاملاتی داشتیم تا در آن رشته ها هم بتوانیم شرکت کنیم.

در رشته رالی چند سال میزبان مسابقات خاور میانه بودیم. البته سیاست خاورمیانه به سمت رالی کراس در حال تغییر است. با توجه به امکانات می توانیم باز هم میزبانی کنیم.

*به آینده چند ورزشکار امیدوارم

چند نوجوان زیر ۱۵ سال داریم که زیاد روی آنها کار شده و در کارتینگ به طور حتم این نفرات جزو بهترین های آسیا خواهند بود. همچنین دو هفته قبل هم مسابقات اروپایی در منچستر انگلستان برگزار شد که ورزشکار ۱۳ ساله ما در این تورنمنت مقام ششم را برای نخستین مرتبه کسب کرد.

موتورسواری و اتومبیلرانی ورزش پولدارها نیست. پایه اتومبیلرانی کارتینگ و اسلالوم است. حضور در کلاس های اسلالوم قیمتش شاید از حضور در مدرسه فوتبال هم کمتر باشد.

در رشته کارتینگ خانواده ها می توانند فرزندانشان را از ۷ سالگی برای آموزش بیاورند و این ها نشان می دهد رشته گرانی نیستیم.

برای حضور در مسابقات هم ورزشکاران باید بالای ۱۶ سال داشته باشند. در کارتینگ در اکثر استان ها فعالیت انجام می شود و علاقه مندان می توانند ثبت نام و شرکت کنند. این رشته هزینه آنچنانی ندارد.

برای مثال با ۱۰۰ هزار تومان می توانند در یک فرایند یادگیری که بین ۳ تا پنج جلسه شرکت کنند. هزینه آموزش رشته های اتومبیلرانی بالا نیست. حتی طرحی به وزارت آموزش و پرورش دادیم و پیگیر آن هستیم تا در تابستان اگر آموزش و پرورش تمایل داشته باشد، آمادگی ارائه سرویس با شرایط ویژه را داشته باشیم. اما موضوع مسابقات حرفه ای جدا از کلاس های آموزشی است که هزینه زیادی دارد.

*در رده بندی جهانی جایگاهی نداریم

از نظر رنکینگ جهانی جایگاهی نداریم دلیلش هم این است که حدود ۱۴ سال در هیچ مسابقه ای به صورت حرفه ای شرکت نداشتیم. ما از نظر فنی فاصله زیادی با کشورهای جهان داریم. حضور برخی ملی پوشان در تورنمنت های بین المللی به خاطر استعداد ایرانی و عشق و علاقه است اما از نظر تجهیزات قابل قیاس با سایر کشورها نیستیم.

*مربیان داخلی جوابگوی نیازها هستند

سال گذشته در موتور ریس (سرعت) مربی ایتالیایی برای سنجش مربیان و امکانات به ایران آوردیم. با توجه به شرایط ارزی و دانش مربیان داخلی، نیازی فعلا به استفاده از مربیان خارجی نیست چرا که مربیان ما می توانند پاسخگوی انتظارات باشند.

سه کرسی در سطح بین المللی داریم که دو کرسی در بخش بانوان و یک کرسی هم در بخش خودروهای تاریخی است. از سال گذشته با فدراسیون جهانی تعاملات خوبی داشتیم و شرایطی فراهم شده تا با ارسال کارنامه ها و سوابق برخی افراد کرسی های مناسب و اثر گذار بگیریم.

*در سافاری و آفرود پیشرفت خوبی داشتیم

کمیته آفرود جزو کمیته های فعال فدراسیون است و در همه استان ها کمیته آفرود داریم. همچنین کمیته سافاری را تشکیل دادیم. کارشناسان در این زمینه مسیریابی انجام می دهند و مسیرهای تعریف شده هم داریم. در زمینه آموزش، برگزاری کلاس «مربی راهنما» را در دستور کار داریم تا در این زمینه هم به موفقیت هایی برسیم.

فعالیت های غیر مجاز در حیطه وظایف ما نیست. عده ای در فضای مجازی فراخوان می دهند که مجوزی از فدراسیون ندارند و موارد را به ارگان های مربوطه اعلام کردیم. البته به نظرم نباید محدود کنیم بلکه شرایط را به نحوی قانونمند و ایمن کنیم.

**کالاهای ما توقیف نشده است

از سوی مسوولان کالاهای این فدارسیون توقیف نشده بلکه در بحث واردات نه تنها رشته ما بلکه در چند رشته ورزشی هم کالاهایشان در زمره ۱۴۰۰ کالا غیر ضروری قرار گرفت آن هم بدون نظرخواهی از ما بود. حتی لاستیک کارتینگ در فهرست این کالاها بود. لاستیک کارتینگ باید هر هفته عوض شود و ممنوع بودن وارد کردن این لاستیک ها یعنی کمک به قاچاق. ما پیگیری کردیم و موفق شدیم این کالا ها را از لیست کالاهای ممنوعه خارج کنیم، اما هنوز برای ثبت سفارش دچار مشکلاتی هستیم. پیگیر هستیم اما جواب قانع کننده ای دریافت نکردیم.

*در بخش بانوان رشد زیادی داشتیم

در بانوان علاقه مندان زیادی به رشته اتومبیلرانی و موتورسواری داریم و حتی در مسابقات هم بسیار رشد کرده اند و موفقیت هایی به دست آوردند. در موتور فعالیت بانوان قانونمند نشده بود ما پیگیری کردیم تا معاونت ورزش و بانوان وزارت مجوز فعالیت بانوان در رشته موتورسواری صادر شد و ورزشکاران در این رشته در حال فعالیت هستند.


منبع: ایرنا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها