کد خبر : 18288

بررسی عملکرد دیفیوزر در خودروهای فرمول یک + فیلم

بررسی عملکرد دیفیوزر در خودروهای فرمول یک + فیلم

در خودروهای فرمول یک، آیرودینامیک یکی از بخش‌های اصلی‌ است و دیفیوزرها در این خودروها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

به گزارش خودروتک ، دیفیوزر بخشی در زیر خودروهای مسابقه‌ای است که وظیفه‌ی تولید میزان نیروی رو‌به‌پایین (داونفورس) را دارد. دیفیوزر باعث عبور سریع هوا از زیر خودرو می‌شود. افزایش سرعت هوا فشار آن را در زیر خودرو کاهش می‌دهد؛ زیرا فشار در بالای بدنه‌ی خودرو بیشتر است و نیروی رو‌به‌پایین ایجاد می‌شود.

طراحی دیفیوزرها دقت و حساسیت زیادی می‌طلبد و باید دقت کرد بین جریان‌های هوای عبوری از این بخش هیچ مانعی وجود نداشته باشد؛ چون درصورت از‌بین‌رفتن جریان روان هوا، عملکرد خودرو کاهش می‌یابد. جریان‌های هوا ناپایدار و گردابی در زیر بدنه‌ی خودرو می‌توانند روی پایداری نیز اثر منفی داشته باشند؛ چراکه این جریان‌ها مناطق پرفشار ایجاد می‌کنند.

formula1 diffuser

در گذشته، تیم‌های فرمول یک استفاده‌ی مناسبی از دیفیوزرها می‌کردند. در سال ۲۰۱۶، قوانین مسابقات محدودیت‌هایی برای دیفیوزرهای خودروها ایجاد کرد. در سال‌های ۲۰۱۷ تا امروز، بهینه‌سازی این قطعه پیشرفت درخورتوجهی کرده است. برای مثال، در خودرو فرمول یک مرسدس بنز نه‌تنها دیفیوزر در زیر خودرو وجود دارد؛ بلکه حتی در نزدیکی لاستیک نیز شکل آن به‌گونه‌ای است که می‌تواند از جریان هوا برای تولید نیروی رو‌به‌پایین تولید کند. Russian Grand Prix formula1 / گرندپری فرمول یک روسیه ۲۰۱۸

تیم‌های سازنده‌ی خودروها باید هم روی طراحی دیفیوزرها و هم روی بهبود بهره‌وری و کارایی آن‌ها بادقت کار کنند. کارایی دیفیوزر، تنها به زمانی محدود نیست که هوا از زیر آن می‌گذرد؛ بلکه نحوه‌ی خروج هوا از انتهای خودرو نیز مهم است. به‌‌همین‌دلیل، در لبه‌ها دیفیوزرها از بالچه‌های کوچکی استفاده می‌شود. این بخش‌ها همگی و در هماهنگی با باله‌ی عقب خودروها می‌توانند بیشترین میزان نیروی روبه‌پایین را در خودروهای فرمول یک تولید کنند.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها