کد خبر : 16255

نگاهی به Isle of Man TT / خطرناک ترین مسابقه موتورسواری دنیا

نگاهی به Isle of Man TT / خطرناک ترین مسابقه موتورسواری دنیا

امسال نیز همانند یک قرن گذشته، مسابقات مهیج موتورسواری در جزیره‌ی من انگلستان، موسوم به Isle of Man TT با حضور تیم‌های مختلف و موتورسواران مرد و زن برگزار می‌شود.

به گزارش خودروتک ، ارنست همینگوی، نویسنده‌ی مشهور آمریکایی و برنده‌ی جایزه‌ نوبل ادبیات گفته است که تنها ورزش واقعی را باید در رشته‌های گاوبازی، کوهنوردی و موتوراسپرت پیدا کرد، چرا که ورزشکاران این رشته‌ها با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. انوع سری مسابقات موتوراسپرت مانند فرمول یک، نسکار و موتور جی‌پی پس از نمایش صحنه‌های دلخراش، با وجود قدرتمندتر شدن خودروها و موتورسیکلت‌ها امروز ایمن‌تر از همیشه برگزار می‌شوند. اما در بین انواع مسابقات موتوراسپرت، مسابقات موتورسواری جزیره‌ی من یا Isle of Man TT به‌دلیل طبیعت خاص آن و جاده‌های شهری باریک، هنوز هم جزو خطرناک‌ترین مسابقات موجود است.

Isle of Man TT

این مسابقات با نام کامل «جام قهرمانی توریست جزیره‌ی من» یا به‌اختصار مسابقات موتورسواری جزیره‌ی من از سال ۱۹۰۷ تا به‌امروز برگزار می‌شود. من، جزیره‌ای کوچک مستقل در دریای ایرلند بوده که بین انگلستان و ایرلند واقع شده است. این جزیره همواره مکانی برای تعطیلات مردم کشورهای مختلف محسوب می‌شود اما هر تابستان به مدت دو هفته، به میدان خطرناک رقابت پرقدرت‌ترین موتورسیکلت‌ها و حرفه‌ای‌ترین موتورسواران جهان تبدیل می‌شود.

Isle of Man TT

مسابقات موتورسواری جزیره من هر ساله در مسیر ۶۱ کیلومتری با بیش از ۲۰۰ پیچ در چند کلاس مختلف برگزار می‌شود. این مسیر چشم نواز شامل جاده‌های کوهستانی، روستایی و شهری است که به‌دلیل باریک بودن عرض جاده، امکان رقابت نزدیک بین موتورسیکلت‌ها وجود ندارد. همین امر باعث شده است تا رقابت‌ها به سریع‌ترین ثبت زمان در این مسیر خلاصه شود. البته شروع زمان‌گیری هر موتورسیکت به فاصله‌ی ۱۰ ثانیه‌ای از هم صورت می‌گیرد، بنابراین همیشه امکان نزدیک شده موتورسیکلت‌ها به‌هم وجود دارد. تا سال ۱۹۷۶ این رقابت‌ها تحت حمایت فدراسیون جهانی موتورسیکلت‌ سواری (FIM) بود و حتی در برنامه‌ی گرن‌پری رسمی فدارسیون نیز قرار داشت. اما با پیشرفت مهندسی ساخت موتورسیکلت و دست‌یابی به سرعت‌های بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، موتورسواران و تیم‌های شرکت کننده از ادامه‌ی مسابقات در این جزیره اعلام نگرانی کردند.

Isle of Man TT

نسل فعلی موتورسیکلت‌ها در مسیر جزیره من میانگین سرعتی معادل ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت دارند که در مقایسه با پیست‌های مختلف جهان، حدود ۳۲ کیلومتر بر ساعت بیشتر است. باید توجه داشت که موتورسیکلت‌ها با سرعت فوق‌العاده بالا به جاده‌های باریک روستایی و شهری و سنگ‌فرش و حتی شیب‌دار وارد می‌شوند و معمولاً پرش چند متری در این مسیر مشاهده می‌شود. از سال ۱۹۰۷ تا به‌امروز، ۲۵۱ نفر در طی برگزاری این مسابقات در جزیره من جان خود را از دست داده‌اند. از این تعداد، ۱۴۶ نفر جزو موتورسواران بوده‌اند اما ۱۰۵ نفر دیگر جزو شهروندان این جزیره یا تماشاچیان محسوب می‌شوند. سال ۱۹۷۰ با کشته شدن ۶ نفر، به‌عنوان مرگ‌بارترین سال مسابقات Isle of Man TT در تاریخ ثبت شده است. با این‌حال هیچ‌چیز مانع شرکت موتورسواران و ورود علاقه‌مندان موتورسواری به این جزیره‌ی کوچک نمی‌شود.

Isle of Man TT

مسابقات امسال رسماً از ۵ خرداد با دورهای تمرینی تیم‌ها آغاز شده است و تا ۱۸ خرداد ادامه پیدا می‌کند. از تغییرات قابل توجه Isle of Man TT 2018 می‌توان به نبود چند موتورسوار مشهور اشاره کرد. گای مارتین، موتورسوار بریتانیایی ۳۶ ساله پرطرفدار که از سال ۲۰۰۳ در این مسابقات شرکت داشته است، امسال به‌دلیل تمرکز بر رقابت‌های جهانی موتورسواری، دوچرخه‌سواری و ساخت سری جدید برنامه‌ی تلویزیونی خود، به جزیره من نمی‌آید. جان مک‌گینس دیگر موتورسوار انگلیسی که ۲۳ عنوان قهرمانی Isle of Man TT را در کارنامه دارد و از این نظر پس از جویی دانلاپ با ۲۶ قهرمانی در مقام دوم قرار گرفته، پس از تصادف شدید سال گذشته در ایرلند هنوز به سلامت کامل نرسیده است.

Isle of Man TT

احتمال می‌رود که امسال با حضور موتورسواران جوان و موتورسیکلت‌های جدیدتر، رکورد سرعت و زمان شکسته شود. در حال حاضر سریع‌ترین موتورسوار جزیره من، مایکل دانلاپ است که در سال ۲۰۱۶ سوار بر بی‌ام‌و S1000 RR میانگین سرعت ۲۱۵.۵۹۱ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۱۶ دقیقه و ۵۳.۹۲۹ ثانیه ثبت کرد.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها