کد خبر : 16207

آشنایی با انواع مسابقات موتورسواری

آشنایی با انواع مسابقات موتورسواری

موتور سواری و حس برخورد باد با صورت قطعا لذت بخش است. لذت بخش تر از آن سرعت و هیجان است. همه­ انسان ها سرعت را دوست دارند. اما به علت زندگی اجتماعی و قوانین تجربه­ موتورسواری با سرعت بالا در محیط شهری و جاده ها غیرممکن است. در این حالت برگزاری مسابقات موتور سواری مختلف در پیست ­ها می­تواند نیاز انسان به سرعت را رفع کند.

به گزارش خودروتک ، مسابقات موتور سواری در دنیا به چه صورت ­هایی برگزار می ­شود؟ شرایط برگزاری، پیست و موتورسیکلت ­ها برای هر مسابقه باید چگونه باشد؟ اگر علاقه دارید اطلاعاتی درباره­ی مسابقات موتور سواری در دنیا و همه شرایط و جوانب آنها داشته باشید، لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

درست است که ما از سرعت صحبت کردیم. اما مسابقات موتور سواری در سرعت خلاصه نمی­شوند. انواع مسابقات موتورسواری وجود دارد، که در برخی از آنها سرعت معیار برنده شدن نیست. در این قسمت انواع مسابقات موتور سواری را برای شما بیان خواهیم کرد.

مسابقات موتور کراس

این مسابقات به صورت جهانی برگزار می­شود، پیست مسابقات کراس به هیچ وجه مسطح نیست بلکه پستی بلندیهای زیادی در پیست موتور سواری قرار داده می­شود. این پستی بلندی­ها سبب می­شود موتور سوار پرش­های بسیار بلند و طولانی داشته باشد. موتورسیکلت­های مناسب برای این سبک از مسابقات، موتورسیکلت­های آفرود هستند. موتور سیکلت­ های آفرود به صورتی طراحی شده­اند که می توانند پرش­های بلند داشته باشند. این موتورسیکلت ها ارتقاع زیادی دارند و روی چرخ­های آن آج های برجسته­ای دیده می­شود. باید توجه شود این دست از موتورها فقط برای مسابقات استفاده می شوند و مجوز استفاده شهری ندارند.

موتو GP

 از محبوب ترین و قدیمی ترین مسابقات موتورسواری، مسابقات موتو GP می­باشد. قدمت این سری از مسابقات به بعد از جنگ جهانی دوم بازمی­گردد. مسابقات موتو GP بسیار هیجان انگیز است. یک سری موتورهای اسپرت تنها مختص این مسابقات ساخته می­شود که در حالت عادی فروخته نمی شوند و مجوز استفاده شهری ندارند. سرعت در مسابقات موتو GP حرف اول را می­زند. به همین دلیل در طراحی موتورسیکلت­های مخصوص این مسابقات، همه اجزا به گونه­ای طراحی شده است که سرعت حداکثر ممکن خود را داشته باشد. به دلیل طراحی خاص و استفاده از مواد خاص برای افزایش سرعت، قیمت موتورهای مخصوص مسابقات موتو GP بسیار بالاست.

مسابقات رالی داکار

رالی داکار یک مسابقه متفاوت و هیجان انگیز است. در این مسابقه خارج از جاده که مسیری حدودا 8500 کیلومتری طی می­شود، هدف اصلی برنده شدن است. اما به علت مسیر طولانی و سخت، مسابقات رالی داکار نیاز به استقامت خوب موتورسیکلت و راننده­اش دارد در غیر این صورت رسیدن به انتهای مسابقه غیرممکن است. علاوه بر همه نکات گفته شده سرعت در این مسابقه برای برنده شدن از مهمترین معیارهاست.

موتورهایی که برای مسابقات رالی داکار طراحی می­شوند، کمک فنرهایی قوی دارند تا موتور در مسیر صعب العبور دوام بیاورد. همچنین مخزن بنزین این موتورسیکلت­ها چیزی بیش از 3 برابر دیگر موتورسیکلت­ها است. قابل ذکر است شرکت در مسابقات رالی داکار به صورت تیم­های دو نفره نیز امکان پذیر است.

مسابقات موتور سواری Speed way GP

یکی از جالب ترین و متفاوت ترین مسابقات موتور سواری، مسابقات Speed way GP است. پیست این مسابقه پر از خاک و گل است و باعث می­شود موتورسواران لیز بخورند. مسیر نیز پر از پیچ و خم است. موتورسیکلت­هایی که در این مسابقات استفاده می­شوند ترمز ندارند و با استفاده از پاها، موتورسواران می­توانند سرعت خود را کم کنند.

مسابقات موتورسواری  Trials championship

در این مسابقات فاکتوری به نام سرعت کاملا بی معناست. در مسابقات Trials championship مانع­های بسیار سختی در پیست قرار می­دهند که حفظ تعادل در برخورد با آنها بسیار مشکل است. پس موتورسوار باید بتواند تعادل خود را حفظ کند و از موانع مختلف عبور کند. البته قانونی وجود دارد که موتور سوار نباید پای خود را روی زمین بگذارد. این قانون حفظ تعادل را چندین برابر سخت تر می­کند. این مسابقات بیشتر در پیست­های بسته برگزار می­شود.

مسابقات موتورسواری  WSBK

این رقابت­ها که به نام مسابقات سوپربایک نیز شناخته می­شوند، بسیار شبیه به مسابقات موتو GP هستند. اما به علت تفاوت­هایی هر چند اندک این دو مسابقه از هم جدا شده­اند. برای مثال در مسابقات سوپربایک از موتورسیکلت­های معمولی خیابانی استفاده می­شود. البته تغییراتی را در این موتورسیکلت­ها انجام می­دهند تا قدرت آنها را بیشتر کنند. مسابقات سوپربایک در 13 مرحله برگزار می­شود.


منبع: دینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها