کد خبر : 10714

با تمام مسابقات موتورسواری آشنا شوید + جزئیات

با تمام مسابقات موتورسواری آشنا شوید + جزئیات

در این مقاله می خواهیم به بررسی انواع مسابقات موتور سواری بپردازیم به همین دلیل به سراغ سایت های مختلف معتبر از جمله سایت فدراسیون جهانی موتور سواری FIM و ویکی پدیا رفتیم تا با ورزش موتور سواری و انواع مسابقات آن بیشتر آشنا شویم.

به گزارش خودروتک، مسابقات موتور سواری که به آن Motorcycle Racing و Moto Racing هم گفته می شود به 2 بخش اصلی مسابقات جاده ای و خاکی تقسیم می شود و هر دو بخش شامل مسابقات داخل و خارج پیست است. دیگر مسابقات موتور سواری عبارتند از مسابقات صعود، درگ، ثبت رکورد و ...

جدول انواع مسابقات طبق دسته بندی به شکل زیر است :

  1. مسابقات جاده آسفالت

    • مسابقات مرسوم
    • مسابقات جایزه بزرگ (GP)
    • مسابقات سوپربایک
    • مسابقات سوپراسپرت
    • مسابقات استقامتی
    • مسابقات سایدکار
  2. مسابقات موتورکراس

    • مسابقات سوپرکراس
    • مسابقات سوپرموتو
  3. مسابقات مسیر رانی (Enduro)

    • مسیر رانی
    • مسابقات Hare Scramble (شکار خرگوش)
    • مسابقات رالی کشور پیمایی
  4. مسابقات جاده ای

    • مسابقات جزیره TT
    • مسابقات جاده خاکی Speedway
    • مسابقات روی چمن Grass Track
    • مسابقات روی یخ Ice Speedway
    • مسابقات روی چوب Board Track
    • مسابقات Auto Race
  5. دیگر مسابقات موتور سواری

    • مسابقات درگ
    • مسابقات رکورد زنی انگلیسی
    • صعود به ارتفاع Hill Climb
    • مسابقات زمینی LandSpeed

مسابقات جاده آسفالت

مسابقات جاده ای مسابقه بین موتورهای ورزشی بر روی جاده های آسفالت است که این جاده ها می تواند به شکل یک پیست موتور سواری یا خیابان های عمومی بسته شده باشد. این مسابقات خود انواع مختلفی دارد که در ادامه توضیح مختصری در مورد هریک خواهیم داد.

  • مسابقات جاده آسفالت مرسوم

با توجه به تعریف تاریخی مسابقات جاده ای، به مسابقاتی گفته می شود که در مسیرهای بسته شده عمومی اتفاق می افتد. این سبک از مسابقات در بسیاری از خیابان های کشورهای اروپایی مرسوم بود که موتور سواران در ابتدای یک مسیر جاده ای عمومی قرار می گرفتند و مسیر توسط نیروهای انتظامی برای مسابقه بسته می شد همانند مسابقات دوچرخه سواری! اما هم اکنون این نوع مسابقات جاده ای بسیار محدود شده است و اکثر مسابقات در پیست های مخصوص موتور سواری انجام می گیرد. 2 مسابقه قهرمانی معروف با عنوان های مسابقات بین المللی سرعت در جاده (International Road Racing Championship) و مسابقات رتبه بندی در جاده دوک (  Duke Road Racing Rankings) در این سبک برگزار می گردد. مسابقات رتبه بندی دوک شامل بسیاری از مسابقات جاده ای است که هر فصل برگزار شده و سوار کاران برتر مشخص و جوایز دریافت می کنند که شامل مسابقات مطرحی همچون مسابقات جزیره Isle of Man TT، North West 200 و Ulster Grand Prix است که در جاده های طویل ایرلند برگزار می گردند. کشورهای دیگری همچون هلند، اسپانیا، بلژیک، آلمان، بریتانیا، جمهوری چک، اوکراین، تیوزیلند و ماکائو نیز این نوع مسابقات را همچنان برگزار می نمایند.

  • مسابقات جایزه بزرگ Grand Prix (Moto GP)

 مسابقات موتور سواری GP جزء برترین مسابقات موتور ریس است که در سطح بالایی برگزار می گردد و خود دارای سه کلاس است :

  • موتو3 Moto3 : از سال 2012 این کلاس معرفی شد و موتورهای شرکت کننده دارای حجم موتور 250 سی سی، تک سیلندر، 4 زمانه می باشند که قبلا موتورهای 125 سی سی 2 زمانه نیز می توانستند در این کلاس شرکت کنند. همچنین در این کلاس برای رایدر ها یا موتور سوارها محدودیت سنی وجود دارد و موتور سواران شرکت کننده حداکثر می توانند 28 سال سن داشته باشند.
  • موتو2 Moto2 : این کلاس توسط حامی تجاری حقوق مسابقه یعنی گروه ورزشی درنا Dorna Sports در سال 2010 معرفی شد. موتورهای شرکت کننده در این کلاس می بایست دارای حجم موتور ( انجین ) 600 سی سی، 4 زمانه باشند که در سال 2010 موتورهای 250 سی سی 2 زمانه نیز می توانستند در این ملاس شرکت کنند اما از سال 2011 فقط موتورهای 4 زمانه 600 سی سی امکان شرکت دارند.
  • موتو جی پی MotoGP : این کلاس در حال حاضر بالاترین سطح از مسابقات GP می باشد. این کلاس دستخوش تغییرات بسیاری در نوع موتورهای شرکت کننده بوده است. در سال های اولیه موتورهای 500 سی سی 2 زمانه و در سال 2002 موتورهای 990 سی سی 4 زمانه در کنار موتور های 500 سی سی 2 زمانه مجاز به شرکت بودند. سال 2007 موتورهای 800 سی سی 4 زمانه و در نهایت موتورهای 1000 سی سی 4 زمانه از سال 2012 در این کلاس امکان شرکت دریافت کردند.

موتورهای مسابقات جایزه بزرگ گرند پریکس (GP) در اصل موتورهای پرتوتایپ prototype یا نمونه اولیه هستند و محصول مرسوم کارخانه ها محسوب نمی شوند.

  • مسابقات سوپربایک Superbike Racing

مسابقات موتور سواری سوپربایک در گروه مسابقات آسفالت قرار می گیرد که موتورهای شرکت کننده در آن موتورهای شخصی سازی شده و تقویت شده در حجم های 800 الی 1200 سی سی 4 زمانه برای انجین های 2 سیلندر یا Twin و حجم های 750 الی 1000 سی سی 4 زمانه برای انجین های چهارسیلندر هستند. موتورهای شرکت کننده باید مشخصات و ظاهرشان همانند نمونه های بیرون باشد حتی اگر از نظر فنی و مکانیکی تغییرات یا اصلاحاتی داشته باشند.

  • مسابقات موتورسواری سوپراسپرت Supersport Racing

این مسابقات نیز زیر شاخه گروه مسابقات جاده های آسفالت محسوب می شود که در آن موتورهای اصلاح و تقویت شده شرکت دارند. موتورهای واجد شرایط برای شرکت در این مسابقات 4 زمانه با حجم 400 الی 600 سی سی برای انجین های 4 سیلندر و 600 الی 750 سی سی برای انجین های 2 سیلندر هستند. همچنین می بایست موتورها استانداردهای فدراسیون جهانی موتور سواری را رعایت کنند، استانداردهای فنی بسیار سختگیرانه تر نسبت به موتورهای مسابقات سوپربایک. موتورسیکلت های شرکت کننده در مسابقات سوپراسپرت می بایست بسیار مشابه به استاندارد کارخانه باشند هرچند انجین آن ها امکان ارتقا دارد اما این ارتقاء نیز بسیار محدود و طبق استاندارد است.

  • مسابقات موتورسواری استقامتی Endurance Racing

مسابقات موتور سواری استقامتی نیز یکی از زیر شاخه های مسابقات جاده های آسفالت محسوب می شود. در این مسابقات هدف محک زدن استقامت موتور، تجهیزات و رایدر یا راکب آن است. در هر مسابقه تیم ها می توانند برای طی مسافت های بسیار طولانی (گاهاً 1،600 کیلومتر) چند رایدر یا راکب داشته باشند و این تیم ها این شانس را دارند در طول مسیر موتور سوار خود را عوض کنند. همچنین این مسابقات می تواند به شکل نقطه گذاری باشد و زمانی به راکب داده می شود تا به نقاط مشخص شده برسد، هرچی رکورد بهتری در این مسافت ثبت شود امتیاز بالاتری کسب می گردد و برنده تعیین می شود. نکته بسیار مهم در این مسابقات استفاده از موتور سیکلت های با استقامت بالاست.

  • مسابقات موتورسواری سایدکار Sidecar Racing

            

این مسابقات در زیر مجوعه مسابقات موتور سواری با همراه قرار می گیرد. در این مسابقات موتور سیکلت ها دارای یک فضایی برای همراه هستند که به آن ساید کار یا خودروی کناری می گویند. شخصی که در کنار راکب یا گاهاً عقب وی قرار می گیرد راکب را در مسیر همراهی می کند و به وی کمک می کند تا بهتر موتورسیکلت را کنترل کند. این مسابقات خود هم به شکل جاده های آسفالت در خیابان های عمومی و پیست ها صورت می گیرد و هم شاخه ای در کلاس کراس در جاده های خاکی دارد. این مسابقات یکی از قدیمی ترین مسابقات موتور سواری می باشد که پایه ریزی آن در سال 1949 توسط فدراسیون جهانی موتور سواری یا FIM انجام گرفت.

  • مسابقات موتور سواری موتوکراس Motocross

مسابقات موتور کراس که با عناوین motocoross یا mx مطرح می شود، یکی از مسابقات جاده ای در شاخه جاده خاکی محسوب می شود که در پیست های مخصوص بصورت خاکی، شن، گِل، چمن، یخ و برف و ... بهمراه پستی و بلندی های طبیعی و مصنوعی برگزار می شود. در این مسابقات موتورهای پیشرفته ای از نظر تکنولوژی مخصوصا از نظر سیستم تعلیق شرکت می کنند چرا که این موتورها باید به گونه ای باشند که بتوانند پرش های مختلف را بزنند. تفاوت دیگری که مسابقات موتور کراس با مسابقات جاده آسفالت دارد آنست که استارت آن به شکل متفاوتی است. در این مسابقات تمامی شرکت کننده ها (حداکثر 40 موتور سوار) در خط استارت یا شروع در کنار هم قرار گرفته و همزمان با هم مسابقه را آغاز می کنند. برنده این مسابقات کسی هست که زودتر به خط پایان برسد این زودتر رسیدن می تواند بر اساس تعداد دور مشخص شده یا زمان تعیین شده باشد. کلاس های مسابقات موتور کراس بر اساس حجم موتور سیکلت ( از 50 سی سی 2 زمانه تا 250 سی سی 2 زمانه و 450 سی سی 4 زمانه)، سن موتور سوارها ( کودک و نوجوانان، بزرگسالان، مردان و زنان، پیشکسوتان )، سطح شرکت کننده ها (آماتور، حرفه ای)، همراه یا بدون سایدکار، چهارچرخ یا دوچرخ و سن موتور سیکلت صورت می پذیرد.

  • مسابقات موتور سواری سوپر کراس Supercorss

   

مسابقات موتور سواری سوپرکراس یا به اصطلاح SX به مسابقات موتور کراس داخل پیست گفته می شود. این مسابقات دارای شرکت کننده های فنی و تکنیکی تر نسبت به مسابقات MX است. به طور معمول این مسابقات در انواع استادیوم ها رو باز و بسته برگزار می شود و تعداد پرش های آن قابل توجه است. در آمریکای شمالی این مسابقات همانند فوتبال و بیسبال در بین مردم محبوب است ولی در کشورهای اروپایی این مسابقات خیلی مرسوم نیست و بیشتر تمرکزشان بر روی مسابقات MX است.

  • مسابقات موتور سواری سوپرموتو Supermoto

مسابقات موتور سواری سوپرموتو حالتی بین مسابقات روی آسفالت و خاکی است به این صورت که موتور سیکلت هایی با ساختار موتور کراس با تغییراتی (همانند لاستیک های مناسب برای آسفالت) بر روی آسفالت مسابقه می دهند. پیست های این مسابقات نیز معمولاً تلفیقی از جاده آسفالت و خاکی است و می تواند در پیست های ساختگی یا طبیعی باشد. شکل مسابقات نیز بسیار جالب و در نوع خود خاص به شمار می آید به این صورت که در این مسابقات رایدرها در پیچ ها پای (به جای زانو در دیگر مسابقات ریس) خود را بر روی زمین می گذارند.

  • مسابقات موتور سواری اندرو یا ایندورو و صحرایی Enduro and cross-country

مسابقات موتورسواری اندرو یا ایندورو حالتی از مسابقات آفرود محسوب می شود که تمرکز اصلی آن بر روی استقامت شرکت کننده ها است. در مرسومترین مسابقات اندرو ("Time Card Enduros") شرکت کننده ها مسیری به طول بیش از 16 کیلومتر را در محیط آفرودی و حتی جنگلی طی می کنند.

در هر مسیر یکسری  نقاط از مکان های مختلف هدف گذاری شده است که به آن lap می گویند و زمانی برای رسیدن به هر نقطه تعیین شده است که شرکت کننده ها نه زودتر و نه دیرتر باید به آن مکان ها برسند پس اصل مهم در این مسابقات مدیریت زمان برای رسیدن به نقاط هدف در زمان مشخص است.

بعضی محل های مسیر بسیار باریک و برخی پهن است که مسیر های پهن اجازه سبقت را به شرکت کننده ها می دهد.

همچنین حالت های دیگری نیز برای آزمودن سطح موتور سواران شرکت کننده تعبیه می شود که در آن رایدرها در مسیرهای مختلف باید برانند و کسی که در زمان کمتری و با سرعت بیشتر آن ها را طی کند برنده است.

به طور طبیعی این مسابقات حداکثر 3 یا 4 ساعت به طول می انجامد اما مسابقاتی هم هست که زمان بیشتری برای آن مشخص شده باشد.

بعضی مسابقات اندرو مخصوصاً مسابقات جهانی و قهرمانی ممکن است در چند روز برگزار شود و تعمیر موتور طبق شرایط محدود شده در طول مسابقه صورت بپذیرد. در خارج از آن زمان و در طول شب که زمان استراحت شرکت کننده ها است موتورسیکلت ها توسط برگزار کننده در محل مشخصی محافظت می شوند.

مسابقاتی با عنوان مسابقات اندرو قهرمانی جهان World Enduro Championship (WEC) نیز وجود دارد که در طول اروپا و بعضی مسیر ها در آمریکای شمالی برگزار می شود. مهمترین مسابقات اندرو یا ایندورو در جهان مسابقات شش روز یا Six Days Enduro هست که همین مسابقات در رشته تریال نیز با عنوان Six Days Trial وجود دارد که آن را مسابقات جام جهانی اندرو هم می توان عنوان نمود چرا که کشور ها می توانند در این مسابقات تیمی از راننده های خود را شرکت دهند.

  • مسابقات موتور سواری هیر اسکرمبل (شکار خرگوش) Hare Scramble

 

این مسابقات نیز بصورت آفرود صورت می گیرد و عنوان دیگر آن هارد اندرو یا ایندورو Hard Enduro است که در آن شرکت کننده های زیادی حضور می بایند و می بایست مسیرهای فوق العاده سخت از جاده های خاکی، صخره ها، جنگل، گِل، دریاچه ها و ... را طی و بتوانند به خط پایان برسند. مسیر این مسابقات جوری طراحی شده است که ممکن است در بعضی از محل ها موتور سوار موتور را با استفاده از کمک دهنده ها هُل دهد. در نهایت برنده این مسابقات کسی است که بتواند در کمترین زمان و به عنوان نفر اول مسیر را به پایان برساند.

  • مسابقات موتور سواری رالی کشور پیمایی Cross-Country Rally

مسابقات کراس کانتری رالی یا رالی کشور پیمایی بسیار در سطح بزرگتری از مسابقات اندرو یا ایندورو برگزار می شود. به طور معمول در این مسابقات از موتور سیکلت های بزرگتری نسبت به دیگر مسابقات آفرود استفاده می شود. این مسابقات طی چندین روز در طول مسیری با بیش از صدها کیلومتر برگزار می شود. از برترین نمونه های این نوع مسابقات مسابقه رالی داکار است. این مسابقات قبلاً از غرب اروپا کشور فرانسه (پاریس) به داکار کشور سنگال از طریق کویر صحرا Sahara طی دو هفته انجام می گرفت و از سال 2009 به بعد رالی داکار در جنوب آمریکا با طی مسیری از کشورهای پرو، آرژانتین و شیلی صورت می پذیرد.

  • مسابقات موتور سواری پیست رانی Track Racing

مسابقات پیست رانی نوعی از مسابقات موتور سواری است که در یک پیست معمولاً بیضی موتور سواران می چرخند که این مسابقات خود انواع مختلفی دارد. که شامل مسابقات

  • Indoor short track and TT Racing
  • Speedway
  • Grasstrack
  • Ice Speedway
  • Board track
  • Auto Race

 

  

  • دیگر مسابقات موتورسواری

  • مسابقات موتور سواری درگ Drag racing

مسابقات موتور سواری درگ Drag مسابقه ای است که در آن دو شرکت کننده در یک خط علامت گذاری شده ایستاده اند. به محظ روشن شدن چراغ یا علامت دادن هر دو با تمام توان خود حرکت کرده و سرعت آن ها توسط سنسور ها بهمراه زمان پایان ثبت می شود و نهایت کسی که مسافت مشخصی را در کمترین زمان و با بیشترین سرعت طی کرده باشد برنده است. پیست این مسابقات می تواند بصورت ساخته شده یا از قبل آماده مثل باند فرودگاه ها باشد. در این مسابقات به غیر از موتورهای عادی موتورهای توسعه داده شده و تقویت شده گاهاً با سوخت نیتروژن اکسید هم شرکت می کنند. از دیگر مسابقات موتور سواری درگ می توان به مسابقات UK Spirinting اشاره نمود که این مسابقات همانند مسابقات درگ است منتها با قانون گذاری های خاص بریتانیا که توسط انجمن ملی Sprint انگلستان در سال 1958 شکل گرفت.

  • مسابقات موتور سواری صعود Hill Climb

در این مسابقات موتور سواران شرکت کننده بصورت تکی اقدام به صعود مسیر مشخص شده می کنند و یا تلاش برای صعود می کنند. موتور سواری که بتواند مسیر را در کمترین زمان سعود کند برنده است البته اگر بتواند به خط پایان برسد و از موتور خود جدا نشود. مسیر این مسابقات بصورت ساخته شده یا طبیعی است که توسط برگزار کننده مشخص شده و عموماً مسیرهای بسیار دشوار می باشد و شرکت کننده ها می توانند با هر مدل و حجم موتوری در آن شرکت کنند.

  • مسابقات موتورسواری سرعت روی زمین Land Speed Racing

در این مسابقات رایدر موتورسیکلت تمام تلاش خود را می کند تا بیشترین سرعت یا رکوردی که با آن موتور سیکلت با همان سبک، انجین و مسافت ثبت شده است را افزایش دهد. برجسته ترین رویداد این مدل برنامه ها برای موتورسیکلت برنامه LSR است که توسط BUB به عنوان مسابقه بین المللی سرعت است که در شوره زار بونویل آیداهو در آمریکا برگزار می شود.

  • مسابقات موتور سواری وینتیج Vintage

این مسابقات با موتورسیکلت های قدیمی یا کلاسیکی برگزار می شود که دیگر تولید نمی شوند. کلاس بندی موتور ها بر اساس سال ساخت و حجمشان است.

اما مسابقات رسمی موتور سواری طبق سایت فدراسیون جهانی موتور سواری به شکل زیر است :

  1. مسابقات پیست

    • مسابقات جهانی سوپراسپرت 300
    • مسابقات جایزه بزرگ (گرند پریکس) یا همان جی پی GP
    • مسابقات جهانی سوپربایک و سوپراسپرت
    • مسابقات استقامتی
    • مسابقات سایدکار
    • مسابقات سوپراستاک
    • مسابقات ردبول روکیز کاپ Red Bull Rookies Cup
    • رکورد سرعت
  2. مسابقات کراس

    • مسابقات جهانی موتورکراس نوجوانان
    • مسابقات موتورکراس MXGP/MX2
    • مسابقات موتور کراس سایدکار
    • مسابقات موتور کراس نوجوانان
    • مسابقات سوپرکراس
    • مسابقات سوپر موتو
    • مسابقات اسنوکراس
    • مسابقات موتور کراس ملت ها
    • مسابقات موتور کراس بانوان
    • مسابقات فری استایل Freestyle
    • مسابقات موتور کراس پیشکسوتان
    • مسابقات فری استایل ملت ها
    • مسابقات اسنوکراس بانوان
  3. مسابقات تریال

    • مسابقات FIM Trial E Cup
    • مسابقات جام جهانی تریال بانوان
    • مسابقات تریال ملت ها
    • مسابقات تریال
    • مسابقات ایکس تریال
    • مسابقات تریال بانوان
    • مسابقات تریال ملت های بانوان
    • مسابقات قهرمانی جهان تریال2
    • مسابقات ایکس تریال ملت ها
    • جام تریال 125 سی سی
  4. مسابقات ایندورو یا اندرو

    • مسابقات ایندورو یا اندرو وینتیج ترافی FIM Enduro Vintage Trophy
    • مسابقات ایندورو یا اندرو ISDE ( معروف به Six Days)
    • مسابقات ایندورو یا اندرو
    • مسابقات جونیور ایندورو یا اندرو
    • مسابقات ایندورو یا اندرو بانوان
    • مسابقات ایندورو یا اندرو جوانان
    • مسابقات سوپر ایندورو یا اندرو
    • مسابقات جوانان و بانوان سوپر اندرو یا ایندورو
  5. مسابقات رالی

    • مسابقات رالی کشور نوردی پیشکسوتان
    • مسابقات رالی کشور نوردی
    • مسابقات رالی کشور نوردی بانوان
    • مسابقات رالی کشور نوردی چهارچرخ
    • مسابقات رالی کشور نوردی نوجوانان
    • مسابقات رالی قاره نوردی باجا
    • مسابقات رالی قاره نوردی باجا بانوان
    • مسابقات رالی قاره نوردی باجا چهارچرخ ها
    • مسابقات رالی قاره نوردی باجا نوجوانان
  6. مسابقات مسیر رانی (پیست)

    • مسابقات جهانی بازی های مسیر رانی
    • دوره های آموزشی مسیر رانی
    • مسابقات سایدکار 1000 سی سی Sidecar
    • مسابقات مسیر رانی جایزه بزرگ
    • مسابقات مسیر رانی یخی گلدیاتور

منبع: موتوریا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها