کد خبر : 10198

فرمول یک/دلیل دعوای مرسدس و فراری در فصل 2018 معلوم شد

فرمول یک/دلیل دعوای مرسدس و فراری در فصل 2018 معلوم شد

با شروع فصل ۲۰۱۸ فرمول یک، رقابت بین تیم ها شدت گرفت و در صدر جدول رقابت فراری و مرسدس از پیستی به پیست دیگر به شدت ادامه داشت.

به گزارش خودروتک، در انتهای فصل مرسدس توانست بار دیگر قهرمانی تیمی و راننده ها را به دست آورد اما این بار با حاشیه ای که چند مسابقه آخر فصل گریبان مرسدس را گرفت.

رینگ مرسدس 2018

رینگ مرسدس 2018

مرسدس که مشکل حرارت بالای لاستیک را در چرخ های عقب داشت با طراحی جدید در رینگ خود از حرارت بالا در لاستیک های خود رها شد اما اعتراضات رقیب خود را جلوی روی خود می دید. برای درک بهتر از شکایت فراری ابتدا باید رینگ مرسدس را مورد بررسی قرار دهیم.

مرسدس در بلژیک با طراحی منافذ کوچک در رینگ خود اولین گام برای طراحی رینگ های جدید خود را برداشت.

رینگ مرسدس 2018

رینگ مرسدس 2018

این منافذ به حرکت بهتر درون رینگ کمک کرده و باعث کاهش دمای مرکز لاستیک می شد. البته مرسدس سال ها قبل نیز از منافذ کوچک در رینگ خود استفاده می کرد. اما مرسدس این بار با منافذ بلند تر (فلش قرمز) که جریان هوا را به راحتی درون رینگ حرکت می داد را جایگزین کرد تا بتواند درجه حرارت مرکز چرخ را کنترل کند. این جریان پس از عبور به دیواره داخلی رینگ برخورد کرده که با سوراخ های کوچک (فلش سفید) در لبه رینگ باعث خروج جریان هوا به بیرون می شود. این طراحی علاوه بر کاهش دما چرخ عقب کمی نیز به بهبود حرکت هوا در قسمت عقب کمک می کرد.

حال با دانستن جزییات طراحی مرسدس علت اصلی اعتراض فراری را بررسی می کنیم.

فراری با توجه به این طراحی مدعی شده بود که این طراحی با قانون تاثیر آیرودینامیکی در قطعات ثابت (مانند بال جلو و … ) مغایرت داشته است. فراری با اشاره به سیستم تعلیق ردبول که سال ۲۰۱۲ توسط فدراسیون جهانی اتومبیلرانی منع شده بود، اشاره به وجود تاثیر آیرودینامیکی رینگ های عقب مرسدس داشت.

سیستم تعلیق ردبول 2012

سیستم تعلیق ردبول 2012

ردبول در سال ۲۰۱۲ با استفاده از بازو های سیستم تعلیق و همچنین منافذی در رینگ درصدد کنترل دمای درونی لاستیک های خود بود که غیرقانونی شناخته شده و منع شد. فدراسیون جهانی با بررسی شکایت فراری و دفاعیه مرسدس این طراحی را کاملا قانونی دانست.

مرسدس نیز مدعی شده بود تاثیر منافذ رینگ تاثیر ثانویه داشته و در عملکرد آیرودینامیکی خودرو تاثیری ندارد. اعتراضات فراری منجر شد تا مرسدس در گرندپری آمریکا از رینگ های قبلی خود استفاده کرده که اثر کاملا متفاوتی با رینگ های جدید خود داشت.

حال باید دید رای فدراسیون جهانی و عقب نشینی استراتژیک مرسدس باعث می شود تا این طراحی را در سال 2019 در خودرو ها ببینیم یا خیر…


منبع: فرمول یک ایران

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها