کد خبر : 9811

مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه 16 بهمن

مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه 16 بهمن

امروز در میان اخبار اقتصادی به اخبار مهمی همچون ثابت ماندن قیمت بنزین، وعده کاهش قیمت گوشت قرمز و تغییر شرایط خرید ارز در صرافی های برمی خوریم.

در خرید ارز داشتن موبایل اجباری است

شرایط خرید و فروش ارز در سال جاری با تغییرات بسیاری دست و پنجه نرم کرده و بانک مرکزی در آخرین تصمیمات خود برای کنترل و ثبات بازار ارز مقرر کرده تا در آینده نزدیک تراکنش‌های موبایلی فقط با سیم‌کارت هم‌نام فرد متقاضی انجام شود.

به گزارش ایسنا، با نوسانات نرخ ارز در سال جاری میزان تقاضا برای ارز به ویژه دلار از عرضه آن در بازار و صرافی‌ها پیشی گرفت و حتی کار را به جایی رساند که دولت در قالب بانک مرکزی که مسئول تنظیم و کنترل بازار ارز شناخته می‌شود، شرایط زمانی برای عرضه ارز آن هم توسط صرافی‌های مجاز در نظر بگیرد که در جدیدترین تصمیم بانک مرکزی شاهد تغییر در شرایط خرید ارز در صرافی‌ها هستیم.

بانک مرکزی در تصمیم اخیر خود در راستای اصلاح نظام بانکی و ایجاد شفافیت بیشتر، به‌نام بودن چک‌های تضمینی، خرید و فروش ارز با کارت ملی و غیره را مطرح کرد و اخیراً نیز خرید ارز با کارت ملی، کارت بانکی و سیم‌کارت هم‌نام با شخص خریدار را در صرافی‌ها اعمال کرده و در آینده نزدیک هم قرار است تراکنش‌های موبایلی فقط با سیم‌کارت هم‌نام فرد متقاضی انجام شود.

اما یک نکته در این میان همچنان جای سوال است که در مسیر اجرای قوانین بانک مرکزی در زمینه خرید و فروش ارز آن هم با قوانین جدید، صرافی‌ها تا چه میزان بانک مرکزی را همراهی خواهند زیرا بررسی‌ها از سطح بازار ارز و سکه در منطقه خیابان فردوسی و میدان سبزه میدان بازار نشان از آن دارد که صرافی‌ها و دلالان بازار همکاری تنگاتنگی با یکدیگر دارند. همچنین دلالان خود نقش تأثیرگذاری در بازار ارزی کشور دارند و هنوز بسیاری از افراد ارز خود را از دلالان خریداری می‌کنند.

فرار مالیاتی در اقتصاد ایران چقدر است؟

مالیات جز جدانشدنی اقتصاد محسوب می‌شود و حتی با گذشت سال‌ها دولت‌ها از دریافت مالیات چشم‌پوشی نمی‌کنند و فرار مالیاتی در سطح جهانی به شدت پیگیری می‌شود که در آخرین پرونده فرار مالیاتی پای آقای خاص فوتبال به میان آمده است.

در اقتصاد ایران که تمام کارمندان با وجود معافیت تا سقف خاصی از حقوق، مالیات پرداخت می‌کنند در زمان بررسی لوایح بودجه مالیات به نقل محافل بدل می‌شود و بخش قابل توجهی از بودجه دولت به وسیله مالیات تأمین می‌شود، مالیاتی که فرهاد دژپسند - وزیر امور اقتصاد و دارایی - از فرار مالیات ۲۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومانی در اقتصاد ایران خبر داده است.

وزیر در راستای مسدود کردن راه‌های فرار مالیاتی گفته است که کشور در این زمینه نیاز به بسیج عقلانی جمعی دارد.

فعلا خبری از افزایش قیمت بنزین نیست

قیمت بنزین، شاید یکی از مهمترین موضوعات در چند ماه اخیر برای خانواده‌ها باشد زیرا با افزایش قیمت بنزین به صورت مستقیم و غیرمستقیم هزینه‌های خانواده افزایش یابد و به عبارت بهتر قدرت خرید خانواده‌ها آب می‌رود.

در جدیدترین اظهارنظر بنزینی کشور که در نشست خبری وزیر نفت از سوی بیژن نامدار زنگنه مطرح شده است، "در حال حاضر در کشور روزانه ۱۰۵ میلیون بشکه بنزین تولید می‌شود که با توجه به افزایش ۹ درصدی به تعداد خودروها در کشور میزان مصرف بنزین به همین نسبت رشد می‌کند و فکر می‌کنم مجلس شورای اسلامی، در سال ۹۸ تصمیم درباره قیمت بنزین نخواهد گرفت".

این گفته وزیر در حالی منتشر شده که در ماه‌های گذشته اقدامات احیای کارت سوخت اجرایی شد و افرادی که کارت سوخت خود را گم کرده بودند کارت سوخت را به یک کارت بانکی متصل کردند.

کیفیت بنزین و مصرف سوخت خودروها مناسب است

اما مسئله بنزین تنها به نشست وزیر نفت ختم نشد و در نشست امروز نیره پیروزبخت - رئیس سازمان ملی استاندارد - هم پای آن به میان آمد و وی در رابطه با کیفیت بنزین، کیفیت این محصول استراتژیک را در ایران مناسب ارزیابی کرد و گفت: در دوره گرم نمونه‌برداری‌های لازم انجام شده و مشکلی نبوده است. در دوره سرد هم از دی ماه آزمایش‌ها آغاز شده که هنوز نتایج حاصل نشده است.

پیروزبخت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مصرف بالای سوخت در خودروها و احتمال نیاز به واردات بنزین در آینده اظهار کرد که مصرف خودروهای داخلی که تاییدیه دریافت کرده‌اند معقول و منطقی است.

مسافران هوایی چه حقوقی دارند؟

در چند وقت اخیر میزان وقوع تأخیر در پروازهای داخلی افزایش یافته و این در حالی است که برای حفظ حقوق مسافران دستورالعملی وجود دارد که کمتر فردی به عنوان مسافر از این حقوق آگاهی دارد و می‌توان این سوال را مطرح کرد که حقوق مسافران در صورت تأخیر یا لغو پروازها چیست؟

پرمصرف‌ها نقره داغ می‌شوند

اما بعد از حقوق مسافر، افراد جامعه در مصرف از منابع کشور باید حقی را بپردازند که حق مصرف برق در شرایط کم آبی و افزایش بی رویه برق بسیار حائز اهمیت است. نکته مهم‌تر آنکه آیا هزینه مصرف افراد پرمصرف و افرادی که رعایت دیگران را می‌کنند یکسان است؟ در پاسخ به این سوال همایون حائری - معاون وزیر نیرو - اعلام کرده که تعرفه مشترکان پرمصرف برق پلکانی افزایش می‌یابد.

وی در توضیح بیشتر بیان کرده که تعرفه مشترکان پرمصرف برق، به‌صورت پلکانی افزایش خواهد یافت؛ به‌گونه‌ای که در مرحله اول، ٥٠ درصد و در مرحله دوم، ٥٠ درصد دیگر افزایش می‌یابد.

تابستان ۹۸ خاموشی داریم؟

در سال جاری به ویژه تابستان با رشد کم آبی و افزایش مصرف برق، برخی از مناطق کشور با خاموشی‌های چند ساعته مواجه شد که شهر تهران از این موضوع بی نصیب نماند و حتی کار به جایی رسید که برنامه خاموشی برای تهران تهیه و به اطلاع عموم رسید حال جای سوال دارد که در سال آینده خاموشی به سراغ ایران می‌آید؟

در این رابطه رضا اردکانیان - وزیر نیرو - درباره برنامه‌های وزارت نیرو به منظور کاهش خاموشی در تابستان ۹۸ گفت: از چند ماه قبل با برنامه‌ریزی افزون بر ۸۰۰۰ مگاوات کمبود برق را با تولید بیش‌تر در قالب ۲۷ نیروگاه سیکل ترکیبی در نقاط مختلف جبران کرده‌ایم که مدیریت مصرف در قالب ۱۱ برنامه تدارک دیده شده تا با اصلاح شیوه مصرف، شاهد کاهش خاموشی در تابستان باشیم.

گوشت قرمز ارزان می‌شود

گوشت قرمز در سال جاری روند افزایش قیمت را به خود گرفت و در حال حاضر هر کیلو از این ماده پروتئینی به قیمت تا ۱۲۰ هزار تومان هم در سطح شهر تهران عرضه می‌شود؛ مسئولین دلیل اصلی افزایش قیمت این محصول در سبد خانوار را کاهش عرضه دام به واسطه قاچاق آن به خارج از مرزهای کشور می‌دانند.

در این زمینه مرتضی رضایی- معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی - اعلام کرده که آغاز کاهش قاچاق دام با دستورالعمل جدید صورت گرفته است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها