کد خبر : 9694

با ویژگی های ایران چک جدید آشنا شوید

با ویژگی های ایران چک جدید آشنا شوید

ایران چک های جدید ۵۰ هزار تومانی از امروز (دوشنبه) ۱۵ بهمن ماه با شاخصه های نوین امنیتی توسط بانک مرکزی توزیع می‌شود.

بانک مرکزی از امروز (دوشنبه) پانزدهم بهمن ماه سال جاری، ایران چک‌های جدید را که چندی قبل رونمایی کرده بود، توسط بانک‌های عامل توزیع می‌کند.

گفتنی است، بانک مرکزی به میزان نیاز مبادلات مردم در ایام پایانی سال به صورت روزانه و تا ٢٩ اسفندماه اقدام به توزیع ایران چک جدید خواهد کرد.

لازم به ذکر است ایران چک‌های فعلی نیز کماکان معتبر بوده و همچنان در چرخه مبادلات باقی خواهند ماند.

11 دی ماه و در مراسمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد از اسکناس‌های جدید 50 هزار تومانی رونمایی شد.

نکته مهم ، در رونمایی از اسکناس‌های 50 هزار تومانی این است که در طرح جدید این اسکناس‌ها تغییر واحد پول ملی به تومان عملاً اجرایی شده است.

همان‌طور که در ظاهر ایران‌چک‌های جدید 50 هزار تومانی پیداست، بانک مرکزی 4 صفر را کمرنگ کرده و با برجسته کردن 50 عملاً تومان را در این اسکناس‌ها زنده کرده است.

بانک مرکزی در توضیح ایران‌چک‌های جدید نوشته است:‌ اسکناس یادشده که با تکنولوژی پیچیده‌ای تولید شده امکان جعل را به‌میزان قابل توجهی کاهش داده است. این فناوری در سال 2013 بر روی اسکناس یورو اعمال [شد] و پس از آن تنها کشورهای معدودی موفق به انتقال دانش فنی، خط تولید و بهره‌برداری از این ویژگی امنیتی بر روی اسکناس‌های خود شده‌اند.

نوار درخشان، چاپ نوری ــ مغناطیسی متغیر، نخ امنیتی با قابلیت تغییر رنگ از مختصات ایران‌چک جدید است.

در نمونه‌های قبلی اسکناس و ایران‌چک باز هم ریال خودنمایی می‌کرد و این موضوع در نحوه رنگ‌آمیزی صفرها کاملاً نمایان بود. ایران‌چک‌های 50 هزار تومانی آبی که قبلاً از سوی رئیس جمهور رونمایی شد، شامل همین موضوع بوده و در آن ریال بارز است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها