کد خبر : 9461

سرعت رشد دلار کند شد

سرعت رشد دلار کند شد

در دو روز انتهایی هفته گذشته سکه و دلار کاهش قیمت را تجربه کردند؛ با این حال بازدهی هفتگی هر دو مثبت باقی ماند. روز پنج‌شنبه، دلار ۳۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول از مرز روانی ۱۲ هزار تومانی به قیمت ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد این ارز روز چهارشنبه نیز ۵۰ تومان افت قیمت را تجربه کرده بود. با وجود ۲ روز کاهش متوالی، دلار در مجموع در هفته گذشته بازدهی مثبت ۲ دهم درصدی را به ثبت رساند. البته افت دو روز آخر موجب شد که میزان رشد هفتگی دلار کمتر شود. شاخص ارزی ۲ هفته پیش ۵/ ۲ درصد افزایش را به ثبت رسانده بود، ولی در هفته‌ای که گذشت میزان رشد آن تنها کمی بالاتر از صفر بود.

هم سو با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت. روز پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی از مرز ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی عقب نشینی کرد و با ۸۰ هزار تومان کاهش به بهای ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. با این افت میزان بازدهی سکه در هفته گذشته به ۳/ ۱ درصد رسید. این در حالی بود که فلز گرانبهای داخلی ۲ هفته پیش بازدهی بالای ۴ درصد را به ثبت رسانده بود.

به گفته فعالان، در روزهای انتهایی هفته تقاضا در بازار ارز و سکه کاهش یافته بود؛ از نظر برخی فعالان، بسیاری از نوسان‌گیران در روزهای ابتدایی هفته با جوسازی پیرامون اخباری مانند عدم‌تصویب لوایح مربوط به پولشویی و به تعویق افتادن تعیین تکلیف ساز و کار مالی اتحادیه اروپا با ایران، خریدهای خود را بالا بردند و قیمت را در دو بازار سکه و ارز از ۲ مرز مهم روانی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۱۲ هزار تومانی عبور دادند.

به گفته برخی بازیگران با تجربه بازار، در روزهای انتهایی هفته احتمال ثبت رسمی کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران افزایش یافت، عاملی که موجب شد معامله‌گران تغییر موقعیت دهند و فروش خود را افزایش دهند. روز پنج‌شنبه نیز سرانجام کانال مالی موسوم به INSTEX یا همان «ابزار پشتیبان تبادلات تجاری»، در پاریس ثبت شد. پس از ثبت این کانال، نوسان‌گیران سعی کردند پیرامون شرایط و جزئیات اجرایی شدن این کانال به بحث بپردازند. با این حال، آنچه از نظر برخی معامله‌گران مسلم است؛ در‌صورتی‌که این کانال ثبت نمی‌شد، نوسانات در بازار ارز بیشتر می‌شد.

این در حالی است که عده دیگری از معامله‌گران تاکید می‌کنند، بازیگران حرفه‌ای بازار در شرایط فعلی اهمیت چندانی به اخبار نمی‌دهند و سعی می‌کنند در یک دامنه مجاز نوسان‌گیری کنند. از نظر آنها، پس از آنکه قیمت دلار به بالای مرز ۱۲ هزار تومانی رفت، کم کم میزان خریدها در بازار پایین آمد و فروش‌ها رشد کرد. آنها علت این تغییر را به تصور معامله‌گران نسبت به بازارساز نسبت دادند.

آنها باور داشتند، مرز ۱۲ هزار تومانی خط قرمز بازارساز است و با عبور دلار از این مرز عرضه صرافی‌های منتخب بازارساز افزایش خواهد یافت. چنین تصوری به‌طور طبیعی نوسان‌گیران را بیشتر در موقعیت فروش قرار می‌دهد.  برخلاف این دسته از بازیگران ارزی، برخی دیگر از معامله‌گران باور دارند، بازار همچنان نسبت به اخبار حساس است. از نظر آنها، در روز ابتدایی هفته معامله‌گران ارزی بیشتر از هر موضوعی اخبار مربوط به وضعیت پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام را بررسی خواهند کرد.

آنها رصد خواهند کرد که آیا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌ یافته فراملی موسوم به پالرمو تصویب خواهد شد؟ خبری که از مجمع تشخیص مصلحت نظام بیرون خواهد آمد، از نظر آنها در نوسان روز جاری موثر خواهد بود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها