کد خبر : 82559

لیست قیمت جدید دام زنده در کشور (30 بهمن 1401)

 لیست قیمت جدید دام زنده در کشور (30 بهمن 1401)

در یک ماه اخیر قیمت دام زنده رشد چشمگیری کرده است. این رشد از اوایل دی ماه رقم خورد. در تمام این مدت هم مسوولان تنظیم بازار، وعده کاهش قیمت را دادند. اما برخلاف وعده‌های دولت روند افزایشی قیمت گوشت قرمز اعم از گوشت گوسفندی و گوشت گاو نه تنها کاهش نیافت، بلکه طی یک هفته اخیر، جهش عجیبی پیدا کرده است.

طبق اعلام کارشناسان اقتصادی، بازار خوراکی‌ها مثل سایر بازار‌ها تابع سه نوع تورم است. بر همین اساس بازار گوشت از این روند مستثنی نیست. اما این سه نوع تورم چیست؟ تورم ناشی از «فشار تقاضا»، تورم ناشی از «فشار هزینه» و تورم «ساختاری». تورم ساختاری یعنی افراد انتظار دارند که نرخ تورم فعلی نرخ رشد فعلی قیمت در آینده نیز ادامه پیدا کند، بر اساس همین انتظار هم قیمت رشد می‌کند. اما تورم ناشی از هزینه چیست؟

تورم ناشی از هزینه به رشد هزینه تولیدکننده یعنی دامدار برمی‌گردد، هزینه خوراک دام، هزینه انرژی و ... باعث می‌شود قیمت نهایی دام زنده از جمله گاو و گوساله و بز و بره رشد کند. رشد بهای تولید مستقیم بر رشد قیمت در بازار نهایی اثر می‌گذارد. تورم ناشی از فشار تقاضا هم همان رشد تقاضاست که منجر به رشد قیمت می‌شود. در یک ماه اخیر به دلیل مناسب‌های مختلف میزان تقاضا در بازار مصرف رشد کرد. همین رشد هم منجر به رشد قیمت شد.

جدول قیمت دام زنده یکشنبه 1401/11/30 :

جدول قیمت دام زنده یکشنبه 1401/11/30

مبالغ به ریال است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها