کد خبر : 82178

آیفون ۱۳ رکورد عجیبی زد

آیفون ۱۳ رکورد عجیبی زد

درستی فعال حوزه اصناف گفت: اگر وارد کننده خصوصی بتواند به صورت تجاری گوشی آیفون ۱۴ را وارد کند و بحث رجیستری آن برطرف شود ما ثبات قیمت در بازار را خواهیم داشت. قیمت های گفته شده در فضای رسانه به طور کامل صحیح نیست و قیمت هایی که شرکت ها در این هفته توضیح کردند بسیار کمتر از اعداد اعلام شده است.

هم‌زمان با اوج گیری التهابات ارزی، شاهد نوسان قیمت در بازار موبایل خصوصاً گوشی های اپل بودیم تا جایی که آیفون ۱۳ تا ۱۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد که البته در بازار فروشنده‌ای وجود نداشت. این قیمت‌ها در حالی در فضای رسانه‌ای دست به دست می‌شد که حداکثر قیمت مدل مذکور در بازار جهانی حدود ۱۲۰۰ دلار است. بر این اساس حتی با دلار ۴۰ هزار تومانی نیز فاصله زیادی تا قیمت تعیین شده در فضای مجازی برای آخرین مدل آیفون وجود دارد. این مدل تلفن همراه در کشور با وجود عرضه آیفون ۱۴ کماکان پر تقاضا است که دلیل آن را می‌توان عدم اطمینان متقاضیان نسبت به زمان رجیستری آیفون ۱۴ اعلام کرد و همین عامل منجر شده است که قیمت آیفون ۱۳ در بازار تهران از آیفون ۱۴ پیشی بگیرد!

هرچند اخیراً اعلام شده که گوشی‌های آیفون وارد شده از طریق مسافری رجیستری نمی‌شوند اما نگاهی به بازار تلفن همراه که عرضه آن از مسیر قانونی صورت گرفته ثبات قابل توجهی را با وجود التهاب ارزی اخیر پشت سر گذاشته است. گفتنی است که با جهش قیمت‌ها در بازار تلفن همراه، به خصوص تلفن‌های همراه برند اپل، انواع آیفون در بسیاری از سایت‌های خرید و فروش کالای دیجیتال ناموجود شده‌اند.

گسترش نیوز پیرامون نوسان قیمت تلفن‌های همراه با ابراهیم درستی، فعال حوزه اصناف به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

ثبات قیمت با رجیستری گوشی ۱۴

ابراهیم درستی پیشکسوت و فعال این حوزه به گسترش نیوز گفت: نوسانات ارز باعث می‌شود شاهد افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار باشیم. ۴ ماه از ورود آیفون ۱۴ گذشته است و فقط هرماه بحث رجیستری آن را تمدید می‌کنند؛ برای جلوگیری از اتفاقات و نوسان قیمت بهتر است هرچه سریع‌تر وضعیت این مدل گوشی را مشخص کنند و به صورت تجاری وارد کشور شود. اگر وارد کننده خصوصی بتواند به صورت تجاری گوشی را وارد کند ما ثبات قیمت هم در بازار تجربه خواهیم کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: قیمت های گفته شده در فضای رسانه به طور کامل صحیح نیست و قیمت هایی که شرکت‌ها در این هفته توضیح کردند آیفون ۱۳ با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت در بازه قیمتی ۳۵ تا ۳۹ میلیون تومان معامله می‌شود و آیفون ۱۱ با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت نیز در بازه قیمتی ۲۵ تا ۲۹ میلیون تومان قرار دارد. کالا زمانی در بازار ثبات قیمت پیدا می‌کند که از طریق شرکت‌های وارد کننده به راحتی وارد شود و بین واحدهای صنفی توزیع شود.

این فعال حوزه اصناف در پاسخ به این سؤال که چرا فروشندگان گوشی‌های خود را در زمان افزایش قیمت به فروش نمی‌رسانند ادامه داد: فروشندگان سرمایه این‌چنینی ندارند تا کالا خود را نگهداری و بفروش نرسانند. شاید جزئی از این قبیل باشند اما در کل این موضوع صحت ندارد که فروشندگان موبایل های خود را احتکار کنند تنها زمانی که کمبود کالا وجود داشته باشد این اتفاق صورت می گیرد که بهتر است با تخصیص ارز و روشن شدن وضعیت آیفون ۱۴ جلو این اتفاقات گرفته شود.

درستی افزود: بحث رجیستری نشدن آیفون‌های ۱۴ باعث می‌شود قیمت گوشی های دیگر این برند هم تحت تأثیر قرار دهد. وضعیت هرچه زودتر مشخص شود تکلیف فروشندگان و خریداران هم روشن می‌شود و گوشی های آیفون ۱۳ که مدل قبل این برند هستند از قیمت آیفون ۱۴ پیشی نمی‌گیرد. این وضعیت به دلیل نامشخص بودن وضعیت این گوشی است که مسئولین هرچه زودتر باید به آن رسیدگی کنند.

نظم بازار با واردات درست برقرار می‌شود

وی افزایش قیمت گوشی را نسبت به برندهای دیگر را این‌چنین ارزیابی کرد: عدم تثبیت قیمت دلار درگوشی‌های تلفن همراه تأثیر خود را می‌گذارد. سهم بازار باید تأمین شده باشد و کمبودی وجود نداشته باشد تا قیمت ها تثبیت شود و افزایش نداشته باشد. زمانی که شرکت های وارد کننده ثبت کالا داشته باشند و بتوانند به راحتی گوشی خود را وارد کنند نظم بازار برقرار می‌شود. سهم ارز هرچقدر بیشتر و محدودیتی وجود نداشته باشد قیمت ها ثبات پیدا می‌کند.

درستی در انتها وضعیت این بازار را تا پایان سال این‌گونه بیان کرد: می‌توان گفت تمامی بازارها متأثر از قیمت دلار هستند. اگر دلار کاهشی باشد قیمت‌ها ثبات پیدا می‌کند و با تثبیت قیمت دلار شرایط بازار بهتر خواهد شد.

بیان آخر

در واقع هرچند در هفته گذشته دلار در بازار آزاد از مرز ۴۲ هزار تومان فراتر رفت اما قیمت ارز در سامانه نیما تفاوتی نکرده است، بر این اساس بسیاری از مدل‌های تلفن همراه از جمله سامسونگ که از طریق سامانه نیما ارز وارداتی آن‌ها تأمین‌شده نباید با تغییر قیمت همراه باشد اما مشاهده می‌شود درگوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار هم که با قیمت نیمایی وارد می شود این نوسان و افزایش قیمت وجود دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها