کد خبر : 81690

خبر داغ آخر هفته | یارانه نقدی آذرماه تغییر کرد

خبر داغ آخر هفته | یارانه نقدی آذرماه تغییر کرد

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در روزهای آینده طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک اجرا می شود، توضیحات بیشتری از چگونگی اجرای این طرح در قالب «شبکه ملی اعتبارات (شما)» ارائه کرد.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا آذر ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد.  یارانه نقدی  آذرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در روزهای آینده در یکی از استان‌های جنوبی کشور طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک اجرا می شود، توضیحات بیشتری از چگونگی اجرای این طرح در قالب «شبکه ملی اعتبارات (شما)» ارائه کرد.

 از همان ابتدای اجرای طرح اصلاح نظام یارانه ها و افزایش یارانه نقدی خانوارها صحبت از قطع یارانه نقدی و ارائه کالابرگ الکترونیک مطرح بود.

اجرای این طرح در حالی مطرح است که مردم تمایل بیشتری به دریافت یارانه نقدی دارند.

چندی قبل مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه مسعود میرکاظمی دراین باره گفت: نظرات مردمی حاکی از آن است که  مردم بیشتر ترجیح می‌دهند یارانه دریافت کنند تا کالابرگ.

وی افزود: قانون می‌گوید که یارانه به صورت کالابرگ باشد، اما نظرسنجی‌های رسمی نشان می‌دهد که مردم می‌خواهند در استفاده از آن آزاد باشند و یارانه را به کالابرگ ترجیح می‌دهند.

وی درباره زمان اجرای کالابرگ و محل تامین منابع آن نیز گفت: باید توجه داشت که کالا برگ، کوپن نیست. قرار بر این است که با راه‌اندازی کالابرگ، یارانه برای خرید چند قلم کالا برای خانوار محدود شود و باید ساز و کار دقیقی برای اجرای آن تعرف شود و بانک‌ها در اجرای این ساز وکار مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: آنچه تعریف شده، این است که دیگر مبلغ یارانه به حساب افراد واریز نشود، بلکه هزینه خرید کالاها با استفاده کارت از سوی افراد به حساب فروشنده واریز شود و فراهم کردن این زیرساخت و روند زمان‌بر بوده‌ است.

با وجود ابهامات فراوان در این باره و زمان اجرای آن،‌ دیروز سخنگوی اقتصادی دولت و وزیر امور اقتصادی و دارایی از نزدیک بودن زمان اجرای این طرح خبر داد.

سید احسان خاندوزی در نشست خبری هفتگی خود افزود: در روزهای آینده در یکی از استان‌های جنوبی کشور طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک اجرا می شود.

وی با بیان اینکه مسئله طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه این امر، نظام پرداخت یارانه را متاثر می‌کند، لازم بود دولت از مطمئن بودن زیرساخت فنی اطمینان حاصل کند و تغییرات در وزارت کار قدری تاخیر در بهره‌برداری پروژه انداخت‌ اما وعده داده شد که پس از آنکه این طرح در یک استان به شکل آزمایشی پیاده شد، از ماه‌های آینده برای کل کشور انجام می شود.

وی ادامه داد: این‌ طرح مشکلی ندارد و مشکلی در تامین بودجه هم موجود نیست، پیش‌بینی این است که دوره آزمایشی یک ماه به طول بیانجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استانها هم انجام شود.

سخنگوی اقتصادی دولت شیوه اجرای گفت: الزامات اجرایی طرح در قالب «شبکه ملی اعتبارات(شما)» به سرعت تکمیل شد و موضوع و سناریوی اجرای طرح در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح و به تایید رسید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها