کد خبر : 81533

2 نفر زیر آب من را پیش علی پروین زدند

2 نفر زیر آب من را پیش علی پروین زدند

پیشکسوت فوتبال ایران به خبرورزشی گفت: میلاد سرلک است نباید زانوی غم بغل بگیرد. باید با خودش بگوید که برمی‌گردم و در جام ملت‌های آسیا ستاره خط میانی تیم ملی می‌شوم.

از میان ۵ بازیکن پرسپولیس که در اردوی تیم ملی حضور داشتند، میلاد سرلک در نهایت از لیست مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خط خورد. حمید درخشان کاپیتان اسبق تیم ملی و پرسپولیس در این رابطه می‌گوید که تجربه نسبتا مشابهی با میلاد سرلک دارد و از او می‌خواهد خیلی ناراحت نباشد و... بهتر است خودتان تازه ترین صحبت‌های ما با ستاره خط میانی تیم ملی ایران در دهه ۶۰ را بخوانید:

آقای درخشان قبل از هرچیز می‌خواهیم از لیست نهایی کارلوس کی‌روش بپرسیم. به نظر شما همه بازیکنانی که مسافر جام جهانی شدند استحقاقش را داشتند؟

به نظر من کارلوس کی‌روش لیست معقول و نرمالی انتخاب کرد. شاید من و شما یا هر کس دیگری بتوانیم یکی دو یا سه نفر به این لیست اضافه کنیم اما نظر کی‌روش مهم است و باید به آن احترام گذاشت.

جای بازیکن خاصی از نظر شما خالی نبود؟

شاید به نظر من امید نورافکن هم می‌توانست مسافر جام جهانی شود اما همان طور که گفتم نظر کارلوس کی‌روش اهمیت دارد و باید به آن احترام گذاشت.

مثل اینکه امید نورافکن را خیلی قبول دارید؟

من این بازیکن جوان را قبول دارم اما اگر خوب دقت کنیم می‌بینی در سمت چپ خط دفاعی، احسان حاج صفی و میلاد محمدی تجربه بیشتری دارند و حتی وحید امیری هم می‌تواند در این پُست بازی کند. از آن گذشته سن و سال امید نورافکن به گونه ای است که حداقل دو یا سه جام جهانی دیگر را می‌تواند تجربه کند.

اما در همین پُست ابوالفضل جلالی جوان هم مسافر جام جهانی قطر شد؟

این سلیقه سرمربی است. شاید اگر کس دیگری سرمربی تیم ملی بود مثلا اسکوچیچ جلالی را نمی‌برد و نورافکن مسافر جام جهانی می‌شد اما الان شرایط این گونه است. بخشی از مربیگری هم سلیقه ای است و یا اینکه  لابد کارلوس کی‌روش نقشه ای یا برنامه ای در سر داشته که این تصمیم را گرفته است. امید نورافکن هم نباید ناراحت باشد و باید برود و قوی تر برگردد. در هر حالت او هم باید به سرمربی و تصمیم کی‌روش احترام بگذارد.

البته بسیار سخت است که شما در آخرین لحظه و پای پرواز از تیم ملی خط بخورید. اگر اشتباه نکنیم شما هم چنین تجربه ای را پیش از بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن دارید؟

بله متأسفانه! برخی دوستان و افرادی که همیشه دنبال مسائل دیگری هستند آن قدر در گوش علی آقا پروین خواندند و زیرآب حمید درخشان را زدند تا سرمربی تیم ملی که مربی و استاد خودم هم بود مرا خط زد!

آن زمان خیلی‌ها از این تصمیم تعجب کردند چون علی پروین شما و ناصرمحمدخانی را آن قدر قبول داشت که برخی پیشکسوتان و همبازیان شما با این موضوع حتی شوخی هم می‌کردند؟!

بله، خیلی عجیب و غریب بود! من متوجه شدم که دو نفر زیرآب من را زدند و آن قدر در گوش علی آقا خواندند که آن تصمیم را بگیرد. زمان ما جام جهانی رفتن مثل الان نبود. از قاره آسیا فقط یک تیم به جام جهانی می‌رفت و ما هم به دلیل جنگ تحمیلی شرایط سختی داشتیم اما بازی‌های آسیایی پکن خیلی مهم بود. اولین تورنمنت مهم با سرمربیگری علی پروین بود و باور نمی‌کردم من را شب قبل پرواز خط بزند.

سرلک باید همان کاری را کند که من انجام دادم/ ۲ نفر زیر آب من را پیش پروین زدند و از لیست تیم ملی حذف شدم!/ متاسفانه پای پرواز اسم من را خط زدند

چه زمانی متوجه شدید خط خورده اید؟ خود علی پروین به شما گفت؟

(می‌خندد) نه! ناصرخان ابراهیمی‌من را صدا زد و پس از کلی مقدمه چینی گفت که «حمید جان! دوست داشتیم تو در این بازی‌ها کنارمان باشی اما به هر حال این تصمیمی‌است که علی آقا گرفته و ...»

شما چه گفتید؟ ناراحت نشدید؟!

مگر می‌شود ناراحت نشد؟ شب قبل از پرواز به پکن بود. من خیلی ناراحت بودم و باور نمی‌کردم علی آقا من را خط زده باشد. بسیار هم آماده بودم و اگر حمل برخودستایی نباشد ستاره لیگ قطر بودم. خیلی حالم بد شد اما ... (سکوت می‌کند)

اما چی؟

باید خودم را حفظ می‌کردم. باید خوش روحیه نشان می‌دادم و خدای ناکرده حرمت شکنی نمی‌کردم. بنابراین ضمن تشکر از ناصرخان گفتم که از علی آقا هم تشکر کنید و ممنون بابت زحماتی که برای من کشیدید. بلافاصله هم خداحافظی کرده و اردو را ترک کردم!

ناصرابراهیمی‌تعجب نکرد؟

به هر حال من می‌دانستم چه توانایی‌هایی دارم و احتمالا خود ناصرخان ابراهیمی‌هم می‌دانست دلیل خط زدن حمید درخشان فنی نیست. رفته اند زیرآب من را زده اند و بنابراین متوجه حرف‌های من شد.

و بعدا قوی تر به تیم ملی برگشتید. توضیحی می‌دهید؟

درست است! بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن را در اوج از دست دادم اما دو، سه سال بعد برای مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا به تیم ملی دعوت شدم. دعوت شدم و دست علی پروین را گرفتم! لطفا این حرف را به حساب خودستایی نگذارید ولی...

سرلک باید همان کاری را کند که من انجام دادم/ ۲ نفر زیر آب من را پیش پروین زدند و از لیست تیم ملی حذف شدم!/ متاسفانه پای پرواز اسم من را خط زدند

نه، اتفاقا من یکی خوب آن بازی‌ها را به خاطر دارم. شما دربازی رفت و برگشت مقابل سوریه کولاک کردید. گل‌هایی زدید که جلوی حذف زودهنگام ایران را گرفت و حتی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا در قطر باز ستاره تیم ملی در کنار علی دایی بودید.

شما لطف دارید اما واقعیت این است که خیلی انگیزه داشتم. می‌خواستم خیلی چیزها را ثابت کنم. من فوتبالیست بودم و باید حرفم را درون زمین می‌زدم. دنبال مصاحبه کردن و تسویه حساب هم نبودم. وقتی از تیم ملی خط خوردم راحت ترین کار مصاحبه علیه علی آقا پروین یا کسانی بود که زیرپای من را خالی کردند اما با خودم گفتم این کار معذرت می‌خواهم تف سربالاست. با خودم گفتم علی آقا استاد، مربی و برادر بزرگ تر من است و حالا این تصمیم را گرفته است. من از خودم شناخت داشتم و می‌دانستم در پکن هم می‌توانم خیلی به تیم ملی کمک کنم اما سکوت کردم. رفتم و شما فکرش را بکنید ۳ سال بعد برگشتم و به قول شما و رسانه‌های آن زمان ستاره تیم ملی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا شدم.

این رفت و برگشت سخت بود  یا آسان؟

راحت که نبود. شما وقتی خط می‌خورید آن هم در سطح ملی یک مدتی در کُما هستید. افکار مختلفی در ذهن شما رژه می‌رود و دائم خودتان را با هم پستی خود مقایسه می‌کنید. اینکه مگر من چه چیزی از طرف کم داشتم؟ چرا من نرفتم؟ چرا با من این رفتار را کردند و هزار فکر دیگر اما باید خیلی قوی باشید. باید قوی تر از قبل شوید و خیلی بیشتر تمرین کنید. من این رویه را پیش گرفتم.

لابد می‌دانید از میان ۵ بازیکن پرسپولیسی اردوی تیم ملی، میلاد سرلک‌هافبک میانی قرمزها خط خورد. به نظر شما او نمی‌توانست جزو لیست نهایی باشد؟

شاید نظر من چیز دیگری باشد اما سرمربی تیم ملی ایران اسمش کارلوس کی‌روش است. الان زمان انتقاد نیست. او تصمیم گرفته است ازهافبک‌های دفاعی دیگری استفاده کند. شاید اگر امید ابراهیمی‌طفلکی آن طور در بازی با نیکاراگوئه مصدوم نمی‌شد یک‌هافبک دفاعی دیگر هم خط می‌خورد. فوتبال همین است و هر مربی هم یک سلیقه ای دارد و...

یک لحظه ببخشید! شما گفتید پیش پروین زیرآب حمید درخشان را زدند اما حالا از سلیقه کی‌روش حرف می‌زنید؟

بله، علی آقا پروین فوتبال من را قبول داشت. درپرسپولیس شاگرد او بودم. شاگرد معمولی هم نبودم و همبازیانم می‌داشتند آقای پروین چقدر حمید درخشان را قبول دارد. پس چه می‌شود که یکباره حمید درخشان از چشم او می‌افتد؟ بعد چه طور می‌شود حمید درخشان ۳ سال بعد دوباره دعوت می‌شود؟ همه این موارد را کنار هم بگذارید تا متوجه شوید سلیقه علی آقا پروین هم حمید درخشان را می‌خواست اما برخی‌ها از قیافه حمید درخشان خوششان نمی‌آمد.

سرلک باید همان کاری را کند که من انجام دادم/ ۲ نفر زیر آب من را پیش پروین زدند و از لیست تیم ملی حذف شدم!/ متاسفانه پای پرواز اسم من را خط زدند

یعنی این افراد یا دو نفری که زیرآب شما را زدند دوست داشتندهافبک دیگری جای شما به پکن برود؟

شک نکنید! حالا من باز نمی‌کنم که جانشین حمید درخشان شاگرد آنها بود یا رفیق فابریک و ... اما اتفاق معمولی نبود. آن زمان کارشناسان، رسانه‌ها و حتی خیلی از ملی پوشان از این تصمیم علی آقا پروین شوکه شدند.

حالا اگر شما جای میلاد سرلک بودید چه می‌کردید؟

نمی‌گویم ناراحت نباشد. ناراحتی بابت خط خوردن از لیست جام جهانی حق میلاد سرلک است اما نباید زانوی غم بغل بگیرد. باید با خودش بگوید که «برمی‌گردم و در جام ملت‌های آسیا ستاره خط میانی تیم ملی می‌شوم.» با این دیدگاه می‌تواند دوباره برگردد و مثل پرسپولیس در تیم ملی هم موفق شود.

ولی برخی منتقدان می‌گویند مثلا علی کریمی‌مدت‌ها به دلیل مصدومیت بازی نمی‌کرد یا روزبه چشمی‌نباید مسافر جام جهانی می‌شد. با نظر این گروه موافقید؟

نه! هم علی کریمی‌و هم روزبه چشمی‌تجربه زیادی دارند. چشمی‌در جام جهانی بازی کرده و باید وقتی نظری می‌دهید خودتان را هم جای کارلوس کی‌روش بگذارید. من این حرف‌ها را قبول ندارم. کسی منکر توانایی میلاد سرلک نیست و اوهافبک لیدر و فرمانده خط میانی پرسپولیس است اما باید با واقعیت کنار بیاید. فوتبال حرفه ای همواره با چنین چالش‌هایی شما را مواجه می‌کند. امیدوارم میلاد سرلک ضمن ارائه بازی‌های درخشان در ترکیب پرسپولیس، بتواند با قدرت بیشتر به تیم ملی ایران برگردد و همان کاری را کند که یک زمانی من انجام دادم.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها