کد خبر : 81438

شیوه محاسبه حقوق بازنشستگان فرهنگیان


شیوه محاسبه حقوق بازنشستگان فرهنگیان

یکی از موضوعات قابل بحث در ماه‌های اخیر، بحث رتبه بندی معلمان است.

 یکی از موضوعات قابل بحث در ماه‌های اخیر، بحث رتبه‌بندی معلمان است. بسیاری از فرهنگیان منتظر تصویب و اجرای دقیق این طرح هستند تا با همسان سازی حقوق و مزایای فرهنگیان، بتوانند زندگی و روزمرگی خود را سپری کنند. برای خواندن اخبار اقتصادی همانند آخربن جزئیات رتبه بندی معلمان میتوانید به جدیدپرس مراجعه کنید. رتبه بندی معلمان در وهله اول مرتبط با حقوق و مزایای دریافتی فرهنگیان است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد مزایا و معایب رتبه‌بندی معلمان مطالب جالب توجهی را با شما به اشتراک بگذاریم.

هدف از رتبه بندی معلمان

صحبت‌های زیادی در مورد رتبه بندی فرهنگیان به ویژه دبیران وجود دارد که بررسی آن می‌تواند ابعاد مختلف رتبه بندی را شامل شود. یکی از اهداف اصلی رتبه بندی معلمان، ارتقای کیفیت و رسیدن به نقطه‌ای است که در آن دبیران بتوانند مکانیزم‌های خود تنظیمی را در خود پرورش دهند. برخی از موضوعات کلیدی رتبه بندی، مرتبط با افزایش ارتقای کیفیت سطح دبیران است.

در واقع با ایجاد رتبه بندی می‌توان تا حدود زیادی سطح دبیران را از لحاظ کیفی مورد بررسی قرار داد. این امر باعث می‌شود تا فرهنگیان بتوانند با نوشتن مقاله‌های علمی، سطح خود را در میان سایر دبیران افزایش دهند. معیارهای زیادی برای رتبه بندی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها سطح کیفیت دبیران است. دولت در بحث رتبه بندی معلمان بیان می‌دارد که اجرای سند تحول بنیادین به عنوان اصلی‌ترین دلیل برای رتبه بندی است.

وجود دبیران دارای سطح سواد بالا باعث می‌شود تا تعلیم و تربیت در مدارس و دانشگاه‌ها به بهترین شکل انجام شود که این امر برای داشتن یک جامعه پویا حیاتی است.

مزایای رتبه بندی معلمان

بسیاری از نمایندگان مجلس و افراد صاحب نظر بیان می‌دارند که رتبه بندی معلمان می‌تواند حُسن‌های زیادی داشته باشد. در نظر گرفتن اثر مدرک تحصیلی و سابقه در رتبه بندی معلمان مطرح شده است. این امر باعث می‌شود تا رتبه بندی به واقعیت بسیار نزدیک‌تر شود. فوق العاده رتبه‌بندی در حداقل حقوق دبیران لحاظ خواهد شد یعنی ابتدا، کف حقوق سال بعد پرداخت و سپس پرداخت مازاد رتبه بندی به رقم حقوق اولیه اضافه خواهد شد.

این تصمیم باعث می‌شود تا فرهنگیان بتوانند به آسانی از لحاظ مالی، افزایش حقوق زیادی را در سال جدید و پس از اجرای رتبه بندی دریافت کنند. در سال‌های اخیر فرهنگیان از کمبود حقوق و مزایای فرهنگیان همواره گلایه داشته‌اند که با رتبه بندی می‌توان تا حدود زیادی این مشکل را مرتفع کرد. همچنان بحث‌های زیادی بر سر رتبه بندی معلمان و فرهنگیان وجود دارد که در حال بررسی است.

اشکالات قانون رتبه بندی

برخی از منتقدان این طرح بیان می‌دارند که اشکالات زیادی در قانون رتبه بندی معلمان وجود دارد که باید به خوبی مورد بازبینی قرار بگیرد. یکی از مهم‌ترین اشکالات قانون که بیان شده است عدم تاثیر بر کیفیت کار و افزایش منزلت معلمان است. با توجه به تورم زیادی که در کشور وجود دارد، افزایش حقوق معلمان بین ۱.۵ تا ۵ میلیون تومان در بهترین شرایط خواهد بود که این مبلغ تاثیر چندانی بر روی معیشت معلمان نخواهد داشت.

مزایا و معایب رتبه بندی معلمان چیست

البته افزایش این مبلغ می‌تواند بخشی از نیازهای فرهنگیان را تامین کند اما انتقادهای وارد شده بر حسب تورم کشور است. طبق اعلام یکی از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران، ارتباط معلمان با مشاغل یکسان قطع شده که در این شرایط فرهنگیان نباید بیش از ۲۰ درصد افزایش حقوق را دریافت کنند.

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان فرهنگیان

با توجه به قوانین تعیین شده برای حقوق بازنشستگان فرهنگیان، میانگین حقوق و مزایای مشمول کسر دو سال آخر خدمت و به ازای هر سال خدمات مازاد بر ۳۰ سال نیز ۲.۵ درصد به حقوق بازنشستگان اضافه می‌شود. این سیستم نشان می‌دهد که افزایش حقوق می‌تواند تا حدود زیادی برای بازنشستگان نیز اعمال شود.

استمرار خدمت کارکنان در واحدهای آموزشی و در پست‌های آموزشی می‌تواند برای رتبه‌بندی معلمان بازنشسته نیز قابل توجه باشد. طبق قانون استخدام کشوری می‌توان گفت که افرادی که از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد افتخار بازنشستگی داشته‌اند، شامل طرح مزایای رتبه بندی خواهند شد. البته قانون درصدد اصلاح بخش‌های مختلف رتبه بندی معلمان است تا تمام فرهنگیان بتوانند افزایش حقوق را دریافت کنند. استمرار خدمت کارکنان مشاغل اداری برای این قانون امکان پذیر نیست و می‌تواند به صورت مجزا محاسبه شود.

فرهنگیان امیدوارند تا رتبه بندی معلمان بتواند با همسان سازی حقوق آنها، تا حدود زیادی سطح حقوق پایه فرهنگیان را افزایش دهد.

جمع بندی

در ماه‌های اخیر و در دولت جدید، بحث‌های زیادی در مورد افزایش حقوق فرهنگیان مطرح شده است. رتبه بندی معلمان به عنوان یک راهکار مفید برای همسان سازی حقوق نیز شناخته می‌شود. اخبار رتبه بندی معلمان در این روزها بسیار داغ است که افراد می‌توانند از سایت جدیدپرس، به روزترین اخبار معلمان و خبرهای اقتصادی را مشاهده کنند. جدیدپرس به عنوان یک وب سایت خبری است که دارای دسته بندی مختلف است. افراد و کسانی که به دنبال مطالعه جدیدترین خبرهای روز هستند، می‌توانند به این وب سایت مراجعه کرده و از بخش‌های مختلف آن دیدن کنند.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها