کد خبر : 81437

جزئیات جدید از روند صدور احکام رتبه‌بندی معلمان


جزئیات جدید از روند صدور احکام رتبه‌بندی معلمان

مرجع و مسئولیت اصلی بررسی، تعیین امتیاز نهایی و تعیین رتبه معلمان با هیئت‌های ممیزه است که باید با استفاده از ظرفیت حداکثری کارگروه‎های اجرایی و تخصصی انجام شود.

۸۳۰ هزار معلم در کشور شرایط شرکت در نظام رتبه‌بندی را دارند. تمام معلمان که در حکم پرسنلی آنها از کلمات معادل «معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی و...» استفاده شده، امکان ورود به سامانه و تکمیل فرم‌ها را دارند.

پیش از این مسئولان وزارت آموزش و پرورش از صدور احکام رتبه‌بندی معلمان تا پایان مهرماه خبر داده بودند اما این موضوع تا به امروز محقق نشده است.

محمد وحیدی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره گفت: صدور احکام رتبه‌بندی برای افراد با رتبه یک و سابقه کمتر آغاز شده است و برای سایر افراد در مرحله تطبیق مدارک است.

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است: تاکنون ۷۸۱ هزار معلم مدارک و مستندات خود را در سامانه رتبه‌بندی معلمان ثبت و نهایی کردند و برای سایر معلمان نیز تا ۱۵ آبان فرصت مجدد گذاشتیم که مدارک و مستندات خود را تأیید کنند و مدیران مدارس از هفته پیش فرایند بررسی مستندات و مدارک معلمان را آغاز کردند که تاکنون مدارک و مستندات ۵۲۶ هزار معلم بررسی و تأیید شده است.

هم‌اکنون معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای هرچه سریع‌تر و دقیق‎تر قانون نظام رتبه‌بندی و با استناد به تبصره ذیل ماده ۲۰ آیین‌نامه اجرای قانون مذکور، دستورالعمل تشکیل کارگروه‎های اجرایی و تخصصی هیئت‎های ممیزه رتبه‌بندی معلمان را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‎ها ابلاغ کرده است.

هیئت‎های ممیزه استان، شهرستان، منطقه و ناحیه مطابق مفاد قانون، آیین‌نامه اجرایی مربوط و موارد ذکر‌شده در این دستورالعمل باید در اسرع وقت نسبت به تشکیل کارگروه‎ها و اجرای دقیق رتبه‌بندی و صدور احکام کارگزینی مشمولان حداکثر تا ۲۰  آبان ماه سال جاری اقدام کنند.

در بخش‎هایی از این دستورالعمل آمده است :

مرجع و مسئولیت اصلی بررسی، تعیین امتیاز نهایی و تعیین رتبه مشمولان و حسن اجرای مقررات مربوط با هیئت‌های ممیزه است که باید با استفاده از ظرفیت حداکثری کارگروه‎های اجرایی و تخصصی انجام شود.

هیئت ممیزه مرکزی، استان، شهرستان، منطقه و ناحیه موظف ‌است پس از بررسی موارد، مفاد فرم‎های مربوط، امتیازات مکتسبه و رتبه هر یک از مشمولان را در قالب صورت‌جلسه‌ای که از سامانه رتب‌بندی گرفته می‌شود، تنظیم، تأیید و امضا ‌کند. اصل این صورت‌جلسه در پرونده پرسنلی فرد بایگانی و تصویر آن در سامانه رتبه‌بندی بارگذاری می‌شود.

به‌منظور تسریع در اجرای رتبه‌بندی، هر هیئت ممیزه در سطوح مختلف حداقل چهار کارگروه اجرایی (اصلی) شامل «آموزش متوسطه»، «آموزش ابتدایی»، «فرهنگی- پرورشی» و «تربیت‌بدنی و سلامت» با مسئولیت مستقیم معاونت‎های مربوط تشکیل می‎شود.

به‌منظور ارتقای کیفیت و حکمفرما کردن نگرش تخصصی در ارزیابی‌ها، کارگروه آموزش متوسطه با استفاده از ظرفیت گروه‎های آموزشی نسبت به تشکیل کارگروه‎های تخصصی هیئت ممیزه اقدام کنند.

کارگروه‎های تخصصی متناسب با عناوین شغلی و درسی هر دوره و با تصویب هیئت ممیزه تعیین می‌شوند. تعداد اعضای کارگروه فرعی ۵ نفر است و میانگین امتیاز ثبت شده توسط هر یک از آن‎ها به عنوان امتیاز فرد مشمول قانون تعیین و به هیئت‎های ممیزه پیشنهاد می‌شود.

با توجه به تعداد معلمان دوره ابتدایی، هیئت‎های ممیزه شهرستان، ناحیه و منطقه می‎توانند ذیل کارگروه اجرایی (اصلی) آموزش ابتدایی نیز به تناسب تعداد معلمان ، کارگروه‎های تخصصی (فرعی) تشکیل دهند. تعداد و اعضای این کارگروه‎ها نیز به تصویب هیئت ممیزه مربوط می‎رسد.

در تشکیل کارگروه‎های تخصصی و فرعی تا حد امکان از ظرفیت استادان دانشگاه فرهنگیان ، معلمان و مدیران مدارس باتجربه و خوشنام و اعضای گروه‎های آموزشی و کارشناسان خبره استفاده شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها