کد خبر : 81337

دلار در آستانه شکستن سقف تاریخی / فاجعه در راه است؟

 دلار در آستانه شکستن سقف تاریخی / فاجعه در راه است؟

ارز در آستانه شکستن سقف تاریخی خود قرار دارد و نگرانی از رقم خوردن فاجعه اقتصادی به وجود آمده است؛ آنچه که یک کارشناس بازارسرمایه نسبت به آن هشدار داده است.

اقتصاد 100- در سال های گذشته شاهد چند نرخی شدن بازار ارز و توزیع رانت از منافع تولیدکننده و مصرف کننده به نفع واسطه ها بودیم که منجر به صدمات بسیاری به سهامداران شد که امید است با استفاده از تجربیات قبل از تکرار این فجایع اقتصادی در آینده جلوگیری کند.

محمد رضانژاد – کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با  اقتصاد 100 گفت: نرخ ارز در روزهای گذشته دوباره ملتهب شده و در آستانه شکستن سقف تاریخی خود قرار گرفته است.

وی افزود: عمده دلیل این اتفاق را می توان به انتخابات پیش روی کنگره آمریکا و احتمال پیروزی جمهوری خواهان است که انتظارات را بر سیاست های تهاجمی دولت آتی امریکا افزایش داده و دستیابی به برجام کمرنگ تر می شود.

رضانژاد بیان کرد: روند رو به رشد نرخ دلار از منظر اقتصادی نیز می تواند مورد بررسی داد کسری بودجه دولت و احتمال کاهش قیمت نفت و درآمدهای ارزی دولت مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: افزایش نرخ ارز معمولا باعث رشد قیمت ریالی طبقات دارایی؛ از جمله طلا، خودرو، املاک و مستغلات و سهام می شود. با بررسی روند قیمتی طبقات دارایی در سال های 97 و 98 و 99 در می یابیم که با رشد نرخ ارز با فاصله های زمانی گوناگون شروع به رشد می کنند که در این بین بیشترین رشد را بازارسرمایه تجربه کرده است. 

به گفته وی؛ افزایش نرخ ارز علاوه بر فرصت های رشد بازار تهدیدهایی نیز به همراه دارد، در سالیان گذشته با التهابات ذکر شده، شاهد چند نرخی شدن بازار ارز و توزیع رانت از منافع تولیدکننده (سهامدار) و مصرف کننده به نفع واسطه ها بودیم که منجر به صدمات بسیاری به سهامداران شد که امید است با استفاده از تجربیات قبل از تکرار این فجایع اقتصادی در آینده جلوگیری کند.

این کارشناس بازارسرمایه اظهار داشت: بیش از 70 درصد ارزش بازارسرمایه را شرکت های صادرکننده کالاها شکل می دهند که تاثیر مستقیمی از رشد دلار می گیرند، سایر شرکت ها هم که اصطلاحا شرکت های ریالی هستند و با یک تاخیر کوتاه از رشد نرخ دلار منتفع می شوند.

رضانژاد تصریح کرد: شرکت های دارایی محور هم با رشد نرخ ارز مورد توجه فعالان بازار قرار می گیرند؛ زیرا ارزش دلاری این شرکت ها با رشد دلار کاهش یافته دلیل رشد این شرکت ها می شود.

وی در نهایت گفت: به نظر می رسد بازارسرمایه با توجه به ارزندگی قابل توجه اکثریت قریب به اتفاق شرکت ها می تواند محل مناسبی برای جذب نقدینگی اقتصاد شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها