کد خبر : 81187

روغن همچنان ارزان تر می شود

روغن همچنان ارزان تر می شود

پایین آمدن قیمت‌های جهانی از دلایل عمده‌ای محسوب می‌شود که باعث شد قیمت روغن مصرفی در روند نزولی قرار بگیرد. این پیش‌بینی بود که قبلاً هم انتظار آن می‌رفت، زیرا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و صفر شدن قاچاق روغن به خارج از کشور نیز در کاهش قیمت تأثیر‌گذار بود، به‌رغم آنکه بعد از اصلاح ارز ترجیحی بارها اخبار نادرستی از احتمال افزایش سرسام‌آور و مهارنشدنی قیمت روغن در ماه‌های آتی نشر پیدا کرده بود.

بر همین اساس هم به تازگی مدیرعامل شرکت تعاونی فرآوری روغن و دانه‌های روغنی اعلام کرده است: «همزمانی ریزش قیمت روغن در بازارهای جهانی با رفع موانع صادرات روغن از مالزی و اندونزوی با تسهیل روند صادرات روغن آفتابگردان از روسیه و اوکراین، دست‌به‌دست هم داده تا شاهد کاهش قیمت روغن خام در بازار جهانی باشیم.» علیرضا شرفی، تقاضا برای خرید روغن در بازار داخلی را کاهشی دانست و توان خرید مردم، افزایش تولید، توزیع کالا و اطمینان مصرف‌کنندگان از تداوم تأمین این کالا را در میزان مصرف و تقاضای این محصول مؤثر دانسته است.

در هفته‌های گذشته نیز حسین فرهیدزاده، سرپرست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر از آغاز روند کاهشی قیمت ۱۰۰ قلم کالای شاخص مصرفی مردم داده و آن را تحت تأثیر تغییرات بین‌المللی عنوان کرده بود.

بر اساس اظهارات فرهیدزاده، کاهش قیمت روغن خوراکی را نیز باید در فهرست روند کاهشی قیمت 100 قلم کالای اساسی عنوان کرد.

نرخ انواع روغن در بازار داخلی

قیمت انواع روغن مصرفی در بازار حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. اظهارنظر محمد قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی هم مؤید کاهش ۱۰ درصدی قیمت انواع روغن‌های خوراکی و کاهش ۱۵ درصدی روغن‌های صنف و صنعت است. حالا و بر اساس گزارش‌های میدانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌ها روغن‌نباتی ۵ کیلویی ۳۶۵ هزار تومان، روغن جامد کوچک ۷۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان، روغن مایع ۸۱۰ گرمی ۵۹ هزار و ۴۰۰، روغن مایع ۹۰۰ گرمی سرخ‌کردنی ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

این در حالی است که در پی اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت مصوب برای مصرف‌کنندگان روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی پخت‌ و پز ۶۳ هزار تومان و روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ‌کردنی ۶۲ هزار تومان تعیین شده بود.

قیمت روغن سرخ‌کردنی صنعتی وزن ۱۶ کیلوگرم قیمت قدیم یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که اکنون با قیمت جدید ۹۰۰ تا ۹۱۸ هزار تومان، روغن سرخ‌کردنی با قیمت قبلی ۱۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان اکنون با قیمت ۱۰۵ هزار تومان، روغن پخت و پز با قیمت قبلی ۱۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان به قیمت ۱۰۷ هزار تومان، روغن سرخ‌کردنی با قیمت قبلی ۲۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان به قیمت جدید ۱۹۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

طبق آمارهای موجود قیمت جهانی هر تن روغن خام پالم در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷۰۰ دلار بود که در شهریورماه به ۹۰۰ دلار رسید. همچنین قیمت جهانی هر تن روغن سویا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸۰۰ دلار بود که در شهریورماه به ۹۰۰ دلار رسید که کاهش حدود ۴۰ درصدی قیمت‌های جهانی روغن را نشان می‌دهد.

افت 4.7 درصدی تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در مهرماه

طبق اعلام مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌‌ها و دخانیات» با کاهش ٤.٧ واحد درصدی به ٧٠.٧ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٧ واحد درصدی به ٣٦.١ درصد رسیده است. تغییر قیمت‌ها در ماه مهرماه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» و گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی) است، اما در همین ماه گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» که شامل روغن‌نباتی جامد و روغن مایع می‌شود، نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

طبق آمارها سالانه ۱.۵ میلیون تن روغن خام در کشور مورد نیاز است که بر اساس آمار شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، اکنون ظرفیت ذخیره‌سازی روغن خام کشور در بخش خصوصی و دولتی بالغ بر یک میلیون و ۲۵۳ هزار تن است و اخیراً نیز با افزایش ۱۲۵ هزارتنی ظرفیت ذخیره‌سازی، مجموع ظرفیت ذخیره روغن خام کشور به یک میلیون و ۳۷۸ هزار تن خواهد رسید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها