کد خبر : 80766

قیمت دلار به چه سمتی می‌رود؟

قیمت دلار به چه سمتی می‌رود؟

قیمت دلار امروز ۱۶ مهر ماه با نرخ ۳۲ هزار و ۸۵۰ تومان در بازار آزاد آغاز به کار کرد و با کاهش ۱۳۰ تومانی به قیمت ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. روند قیمت دلار در سومین هفته مهر ماه برخلاف هفته‌های اول و دوم کاهشی بود. به اعتقاد کارشناسان اخبار ضد و نقیض و فضای مه‌آلود بازار، پیش‌بینی قیمت را سخت کرده است. باید دید این ثبات نسبی قیمت دلار در روزهای آینده ادامه دارد یا نه.

به گزارش تجارت‌نیوز در نخستین روز از سومین هفته مهر‌ماه ۱۴۰۱ قیمت دلار متاثر از اخباری که به اعتقاد کارشناسان صحت آن تایید رسمی نشده در کانال ۳۲ هزار تومان کار خود را آغاز کرد.

هفته اول مهر قیمت دلار در بازار دستخوش تغییرات زیادی شد و از نرخ ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در ابتدای معاملات یکم مهرماه، به ۳۲ هزار و ۵۸۰ تومان افزایش یافت. در هفته دوم مهر نیز( ۱۱ مهرماه)، بازار ارز به اوج قیمتی خود رسید و وارد کانال ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان شد.

هر چند اخبار مثبت و منفی توامان بر قیمت دلار فشار می‌آورند اما امروز برخلاف دو هفته اخیر نرخ ارز روند کاهش را طی کرد. هر چند نوسان اندک بود اما بازار کماکان در کانال ۳۲ هزار تومان جا خوش کرده است.

به اعتقاد مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی بازار ارز تحت تاثیر اخبار ثابت نشده‌ای نوسان دارد و تا زمانی که دلار سقف ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان را نشکسته نمی‌توانیم قیمت را به صورت شارپی صعودی ببینیم.

رشد دلار قطعی است!

او با اشاره به اخبار تایید نشده‌ای مبنی بر درخواست تعدادی از کشورهای اروپایی برای خروج افرادشان از ایران و برخی تحریم‌های جدید کانادا به تجارت‌نیوز می‌گوید: این‌ها نشانه‌هایی است که بازار از آن تاثیر می‌گیرد. اخبار سیاسی این چنینی می‌تواند قیمت دلار را صعودی کند. اما در مقابل این اظهارات، صحبت‌هایی مبنی بر تغییر برخی ساختارها از سوی مسئولین رده بالای کشور عنوان شده که عده‌ای این تغییر را نشانه از سرگیری مذاکرات برجام تلقی کرده‌اند و این سیگنال مثبتی برای بازار به حساب می‌آید.

فضای مه‌آلود بازار

او افزود: خبرها ضد و نقیض است و کاملا در فضای مه آلود جلو می‌رود و چون نمی‌توانیم آینده را شفاف ببینیم نمی‌توانیم شفاف صحبت کنیم.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: در هفته پیش رو اگر وزن خبرهای مثبت بالا رود، می‌توانیم از قیمت ۳۲ هزار تومان به عنوان کف قیمت دلار یاد کنیم . ولی اگر وزن خبرها به سوی اخبار سیاسی منفی برای ایران باشد، احتمال دارد که دلار وارد کانال ۳۳ هزار تومان شود.

پیش‌بینی سخت است

او درباره آینده نرخ ارز می‌گوید: فعلا با اخبار و اطلاعاتی که شاهد آن هستیم نمی‌توانیم بلند مدت را پیش‌بینی کنیم و باید قدم به قدم حوادث را تحلیل کنیم که از این زاویه دید کار سخت می‌شود.

او افزود: طرف روسی چند روز پیش اشاره کرد که در آبان‌ماه خبرهای ادامه‌دهنده برجام را خواهیم داشت. ضمن این‌که تبادل نمازی به عمان و این‌که بالاخره طرف آمریکایی توافقی را قبول کرده که ایران اقدام به آزادسازی و مبادله این زندانی سیاسی کرده است، پس باید ببینیم اقدام متقابل آمریکا برای ایران چه خواهد بود. این موارد می‌تواند اخبار مثبتی باشد.

دیبا فضای داخلی کشور را نیز عاملی جهت بی‌ثباتی برای اخبار مثبت بازار ایران عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر کف ۳۲ هزار تومان و سقف ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان را برای قیمت دلار مد نظر قرار می‌دهیم. عبور دلار از هر کدام از این اعداد، سیگنال متفاوتی به بازار می‌دهد.

باید دید با توجه به اخبار متفاوت در فضای سیاسی این روزهای کشور و اخبار بی‌شمار ایران در فضای بین المللی روند قیمت دلار در بازار ایران با توجه به ارزپاشی و تلاش دولت برای مهار قیمت دلار چگونه رقم می‌خورد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها