کد خبر : 80563

یارانه نان به کارت سرپرست خانوار واریز شد | مبلغ یارانه نان اعلام شد

 یارانه نان به کارت سرپرست خانوار واریز شد | مبلغ یارانه نان اعلام شد

عطاالله هاشمی با بیان اینکه دو نوع مصرف گندم و آرد در کشور داریم، گفت: بخش عمده‌ای از گندم و آرد در خبازی‌ها برای تهیه نان استفاده می‌شود و بخش دیگر نیز در صنف و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پای «نان کارتی» به تهران باز شد. این طرح که از زنجان آغاز شده و به ۱۰ استان دیگر رسیده بود، سرانجام از روز گذشته سر از پایتخت درآورد. حال برخی از این طرح به‌عنوان آغاز سهمیه‌بندی نان یاد می‌کنند. اما بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت نان هم نان کارتی را طرحی مبهم می‌دانند.

در حالی از روز دوشنبه طرح نان کارتی در تهران اجرا شد که هنوز ابعاد و مسائل پیرامون این طرح مشخص نیست. حتی اگر از مردم سؤال کنید که با این طرح چه تغییری در نحوه خرید نان ایجاد می‌شود؟ در نهایت به این پاسخ بسنده می‌کنند که از این پس دیگر نانوایی‌ها پول نقد قبول نمی‌کنند!

 یارانه جدید رئیسی از اردیبهشت ماه کلید خورد. یارانه جدید در ابتدای به اقشار خاصی پرداخت شد اما با اعتراض دیگر یارانه بگیران قرار بر بررسی و پرداخت یارانه به دهک های دیگر هم شد. رقم  یارانه  جدید رئیسی بین 300 تا 400 هزارتومان است.

نبود شفافیت و ضعف در اقناع افکار عمومی، موضوع جدیدی در تصمیمات یک‌شبه دولت نیست. البته دولت هم تمایل چندانی به شنیدن نقطه نظرات و تجربه اصناف درباره تصمیم‌گیری‌ها مهم در سطح ملی نیز ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در تازه‌ترین اظهارنظر خود از اجرای مرحله اول طرح نان کارتی در تهران خبر داد. بر اساس اعلام حشمت‌الله عسگری، تاکنون حدود ۶۸۰۰ کارتخوان در نانوایی‌های استان تهران نصب شده‌اند. این بدان معناست که ۲۲۰۰ نانوایی دیگر باید مجهز به این کارتخوان‌ها شوند.

عطاالله هاشمی با بیان اینکه دو نوع مصرف گندم و آرد در کشور داریم، گفت: بخش عمده‌ای از گندم و آرد در خبازی‌ها برای تهیه نان استفاده می‌شود و بخش دیگر نیز در صنف و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در آمارها آمده است که یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تن نیاز سالانه صنف و صنعت کشور به آرد و گندم است. ولی در واقع آن مقدار آردی که صنف و صنعت نیاز دارد بیشتر از ۱.۵ میلیون نیست و مابقی آن هرز می‌رود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور اضافه کرد: سال گذشته دولت گندم را با قیمت هر کیلو۵۰۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کرد که این گندم با قیمت ۲۷۰۰ تومان به صنف و صنعت تحویل داده می‌شد. یعنی دولت ۲۳۰۰ تومان در هرکیلو به صنف و صنعت یارانه می‌داد.

وی تصریح کرد: همین پایین بودن قیمت گندم و آرد باعث شد که برخی کارخانه‌ها بیش از نیازشان آرد تحویل بگیرند و مابقی آرد یا وارد بازار آزاد می شد یا به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد. یعنی دولت منابع زیادی را به عنوان یارانه می داد ولی این منابع یا بازار داخلی را دچار تورم می کرد یا از کشور خارج می‌شد.

هاشمی در ادامه گفت: با آزادسازی قیمت گندم و آرد مشخص خواهد شد کدام کارخانه‌ها واقعی و کدام کارخانه‌ها براساس رانت فعالیت می‌کردند.

 

وی با اشاره به اینکه سال آینده دولت به هیچ عنوان گندمی به صنف و صنعت نخواهد داد، اظهار کرد: باید از اول سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ کارخانه‌ها خودشان با کشاورزان قراردادببندند و به سمت کشت قراردادی بروند تا جلوی رانت گرفته شود و کارخانه های واقعی خودشان را نشان دهند.

جزئیات کارت نان

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در ادامه گفت: دولت اگر می‌خواهد از اقشار آسیب پذیر جامعه حمایت کند آرد را به قیمت واقعی به خبازی‌ها  تحویل دهد و  در کنار آن به مصرف کنندگان یارانه بدهد. قبلا یارانه به بخش واسطه داده می شد که به دست مصرف کننده نمی رسید ولی این یارانه می‌تواند در قالب کارت نان مستقیما به دست مصرف کننده برسد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها