کد خبر : 79373

طلسم تاریخی پرسپولیس

طلسم تاریخی پرسپولیس

شاید حسرت قهرمانی آسیا با بالا بردن جام برندگان تا حدی فروکش کرده باشد اما این طلسمی است که میلیون‌ها دلار برای شکستنش هزینه شده و به نتیجه نرسیده است.

به گزارش "ورزش سه"، مرداد 1357 - روزهایی که ایران در آستانه انقلاب است و احساسات ضدبریتانیایی و ضدآمریکایی هم به وفور دیده می‌شود. اما همه این‌ها به نظر در خیابان و داخل تظاهرات‌هاست.

در استادیوم، پسر موبور انگلیسی قلب‌های هواداران پرسپولیس را تسخیر کرده و به آنها وعده قهرمانی دوباره در لیگ ایران موسوم به تخت جمشید را می‌دهد. با گل‌هایی که یکی پس از دیگری وارد دروازه ملوان و راه‌آهن و... در آخر ماشین‌سازی می‌شود.

نام او، آلن ویتل است. مهاجمی 27 ساله که پس از پستی و بلندی در لیگ جزیره، ایران را به عنوان مقصد جدید خود برگزیده است. کشوری که لیگ فوتبالش تازه تاسیس است اما با سه قهرمانی متوالی در جام ملتهای آسیا، خود را در قامت مهمترین کشور فوتبالی قاره کهن مطرح کرده است. پرسپولیس نیز در جایگاه پرطرفدارترین تیم وقت، مقصدی جذاب برای مهاجمی محسوب می‌شود که در اورتون، کریستال پالاس و شفیلد درخشش‌های خود را داشته و حالا به دنبال چالشی جدید است.

 

آلن ویتل با قهرمانی در لیگ انگلیس و سابقه گل زدن در دربی لیورپول، به پرسپولیس پیوست.

چند سال پیش از اینکه به دفتر علی عبده برود و پای برگه قرارداد با پرسپولیس را امضا کند، گلزنی در آنفیلد را تجربه کرد؛ مقابل لیورپول و روی اشتباه هافبک این تیم که با پاس رو به عقب، ویتل را در موقعیت تک به تک قرار داد و این مهاجم با ضربه چیپ، دروازه حریف را فرو ریخت.

او گلزنی به استوک‌سیتی، چلسی و... را هم تجربه کرد و قهرمان لیگ جزیره شد و در کریستال پالاس و شفیلد هم به موفقیت‌هایی رسید اما چیزی که باعث شد تا در میان طرفداران ایرانی بیشتر از سایر بازیکنان خارجی پرسپولیس موردتوجه قرار بگیرد، 16 گلی بود که با پیراهن پرسپولیس به ثمر رساند و باعث شد تا برای 45 سال، برترین گلزن خارجی تاریخ باشگاه باشد.

آلن ویتل در روزهایی به پرسپولیس پیوست که «صفر ایرانپاک همچنان با مصدومیت کهنه و مزمن سالهای قبل، دست و پنجه نرم می‌کرد. محمود خوردبین نیز به واسطه مصدومیت‌های متوالی، از شرایط آرمانی دور شده بود. دکتر محمد زادمهر جوان اول خط حمله سرخپوشان نیز آن میزان صاحب تجربه نبود که بتواند راه حل همیشگی خط حمله سرخپوشان باشد.» شاید چیزی شبیه به وضعیت کنونی خط حمله پرسپولیس.

در کمتر از دو سال آلن ویتل 16 گل برای پرسپولیس به ثمر رساند.

او در حالی که نیم فصل به پرسپولیس پیوسته بود، 8 گل برای تیمش به ثمر رساند تا سرخپوشان از میانه‌های جدول به نایب قهرمانی لیگ پنجم تخت جمشید برسند. فصل بعد نیز در ترکیب تیمش درخشید و آخرین گل خود را مرداد 1357 وارد دروازه ماشین‌سازی کرد و در شرایطی که خود را آماده فصلی جدید می‌کرد، باتوجه به وضعیت تازه ایران، عطای حضور در پرسپولیس را به لقایش بخشید و به انگلیس بازگشت؛ به عبارتی رکورد ویتل 45 سال است که پابرجاست.

ویتل مهاجمی چابک‌تر، گلزن‌تر و حتی سرشناس‌تر از مهاجمی است که حالا به پرسپولیس پیوسته؛ یورگن لوکادیا. هم سن و سال آلن ویتل که با گذر از پیچ و خم‌های حضور در سطح اول فوتبال اروپا، حالا با دستمزد میلیون دلاری به پرسپولیس پیوسته تا در فصل جدید مشکلات خط حمله پرسپولیس را حل کند.

لوکادیا در حالی به جمع قرمزها ملحق شده که پنج مهاجم خارجی اخیر پرسپولیس روی هم 5 گل به ثمر رسانده‌اند تا هواداران پرسپولیس نسبت به جذب مهاجم غیرایرانی بدبین باشند. بهترین گلزن خارجی پرسپولیس پس از ویتل، گادوین منشا بوده که در نزدیک به هفتاد بازی 14 گل به ثمر رسانده تا آمار خیره‌کننده مهاجم بریتانیایی غیرقابل دسترس باشد.

شاید اگر برانکو برای نیم فصل دوم لیگ هجدهم منشا را در تیمش نگه می‌داشت، او می‌توانست به این رکورد دست یابد اما مهاجم نیجریایی به قدری ضعیف ظاهر شد که سرمربی کروات عذرش را بخواهد. پیش از او جری بنگستون نیز در یک فصل 9 گل به ثمر رساند و عملکرد قابل قبولی داشت.

یورگن لوکادیا سرشناس‌ترین مهاجم خارجی پرسپولیس پس از آلن ویتل است.

اما حالا و در شرایطی که آلن ویتل در 72 سالگی، سالهای آخر زندگی‌اش را پشت سر می‌گذارد و همچنان کفش طلای خارجی‌های پرسپولیس را در اختیار دارد، مهاجمی به پرسپولیس آمده که هواداران این تیم را نسبت به شکستن این رکورد استثنایی امیدوار کرده است.

او تا پایان فصل حداقل 30 بازی در لیگ و جام حذفی فرصت دارد تا با ثبت 17 گل، هم آقای گل لیگ برتر شود و هم برترین گلزن خارجی پرسپولیس. بازیکنی که احتمالا با گلزنی به تیم محبوب آلن ویتل (اورتون) نام خود را به گوش این مهاجم انگلیسی رسانده و حالا امیدوار است در زمان حیات این فوق ستاره سابق اورتون، رکورد او را به نام خود بزند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها