کد خبر : 79277

یارانه 4 میلیونی در حساب یارانه بگیران | یارانه شهریور 1401 نقدی است یا کالایی؟

 یارانه 4 میلیونی در حساب یارانه بگیران | یارانه شهریور 1401 نقدی است یا کالایی؟

بنا به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود و امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزییات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.

یارانه نقدی مردادماه هفته گذشته واریز شد و این، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

در حالی چهارمین مرحله از یارانه‌های نقدی هفته گذشته به حساب خانوار واریز شد که هنوز حذف‌شدگان یارانه امکان ثبت‌نام برای دریافت یارانه را دارند.

این در شرایطی است که زیرساخت‌های طرح کالابرگ در حال آماده‌سازی است و بنا به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود و امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزییات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز در پاسخ به این سوال که یارانه بعدی نقدی است یا کالایی عنوان کرده، تا زمانی که ابلاغ رسمی صورت نگرفته باشد، یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود و هنوز هم ابلاغی صورت نگرفته، بنابراین فعلا گفته می‌شود ماه بعد هم پرداخت به صورت نقدی خواهد بود.

در این‌میان، پیش‌بینی می‌شود تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها از مهرماه کلید بخورد. البته به باور کارشناسان، اگر دولت قصد واقعی برای تغییر شیوه پرداخت داشته باشد.

با این حال، یارانه نقدی مردادماه هفته گذشته واریز شد و این، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت امسال و به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی با رویه جدید و مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته برای ۹ دهک پرداخت می‌شود؛ به‌طوری که برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و مابقی دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.

منبع: خبرآنلاین

 

زمان برداشت و واریز یارانه مرداد جاماندگان اعلام شد

 پنج شنبه بود که چهارمین مرحله از یارانه‌های نقدی جدید پرداخت شد؛ براین اساس دهک‌های یک تا ۳، نفری ۴۰۰هزار تومان و دهک‌های چهار تا نهم، نفری ۳۰۰هزار تومان یارانه گرفتند؛ اما از همان ماه‌ ابتدایی پرداخت یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی برخی مشمول یارانه شناخته نشده بودند و یارانه‌ای دریافت نکرده بودند.

به نقل از اقتصادآنلاین، این افراد یا دهک دهمی بودند و یا پیش از آن یارانه‌ای دریافت نمی‌کردند. بنابراین شرایطی برای اعتراض این افراد فراهم شد و همچنان هم ادامه دارد؛ البته گفته می‌شد که یارانه نقدی تنها دو ماه برقرار است و پس از آن متوقف خواهد شد که تا به امروز این اتفاق نیفتاد.

 

بنابراین جاماندگان در این چهار ماه همواره پیگیر یارانه‌های نقدی خود بودند و با توجه به احتمال ادامه یافتن این یارانه، بسیاری مصر بودند که حتما یارانه نقدی را دریافت کنند. وزارت رفاه در مرحله ۱۳۷ پرداخت یارانه‌ها معترضینی که توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی بعد از بازبینی‌ها دهک ۱ تا ۹ شناخته شدند معوقات اردیبهشت و خرداد ماه آن‌ها واریز شد و از پنج شنبه شب برایشان قابل برداشت بود.

همچنین افرادی که این ماه برای اولین بار یارانه گرفتند، ماه بعد یارانه شهریور و نیز یارانه اردیبهشت، خرداد، تیر را دریافت خواهند کرد؛ یعنی اگر فردی دهک اول تا سومی باشد، ماه بعد یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان یارانه می‌گیرد که این رقم برای یک خانواده ۴نفره، حدود ۶میلیون و ۴۰۰هزار تومان خواهد بود. همچنین افراد دهک چهارم تا نهمی نیز یارانه ماه بعد نفری یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد؛ در واقع یک خانواده ۴نفره که در دهک چهارم تا نهم باشد، ۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد.

شرایط دریافت یارانه جدید رئیسی

یک کارشناس انرژی گفت: صحبت از این است که دولت یارانه‌ای را در برابر این افزایش قیمت بنزین در نظر بگیرد و این یارانه‌ها نیز به واسطه تخصیص کارت انرژی به دست مردم برسد.

طرح بازتوزیع بنزین با هدف اختصاص بنزین یارانه‌ای (۱۵۰۰تومانی) به افراد به‌جای خودروها از ابتدای اسفندماه و به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش آغاز شده است، ایده‌ای که بر مبنای توزیع عادلانه یارانه سوخت میان همه مردم طرح‌ریزی شده است، و البته از همان ابتدا هم انتقاداتی به‌واسطه ویژگی‌های منحصر به فرد منطقه آزمایشی منتخب آن (جزیره کیش) به‌همراه داشت.

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری چهارم مرداد، در خصوص سرنوشت این طرح گفت: "مکرراً عرض می‌کنم دستور کاری برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود ندارد."

خاندوزی اضافه کرد: "۵ ماه است که طرح آزمایشی بنزین اجرا و در زمان حاضر متوقف شده است، قرار است این طرح انجام‌شده بررسی شود و اگر نیاز به اصلاحات یا توسعه دارد صورت پذیرد، هنوز تصمیماتی اتخاذ نشده است."

وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارائه این طرح و نتایج آن به رئیس جمهور خبر داد و گفت: "اگر هر تصمیمی هم گرفته شود، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری نداریم‌."

ازاین‌رو، طرح بازتوزیع بنزین روی میز رئیس‌جمهوری است و بنابر تأکید وزیر اقتصاد، حتی اگر این طرح در دستور کار قرار گیرد نیز، امسال افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت.

نرسی قربان، کارشناس انرژی، در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: همه گیج هستند و نمی‌دانند چکاری می خواهند انجام دهند، افزایش قیمت حامل‌های انرژی بحث امروز و دیروز نیست بلکه در بیست سال گذشته مطرح بوده است و همواره صحبت از این موضوع بوده است که قیمت این حامل‌های انرژی همپای تورم حرکت نمی کند.

یارانه جدید 3 میلیون تومانی دولت به این خانوارها

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه یک لیتر بنزین هزار و ۵۰۰ تومان است و یک لیتر آب ۶ هزار تومان است؛ گفت: به طور کلی قیمت حامل‌های انرژی با تورم حرکت نکرده است و همواره صحبت از این موضوع بوده است که این شکاف قیمتی را کاهش دهند اما بنزین یک مسئله احساسی است که به سیاست وصل می‌شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها