کد خبر : 7881

رقم میانگین حقوق معلمان رسمی اعلام شد

رقم میانگین حقوق معلمان رسمی اعلام شد

تسنیم: عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: باید دو هزار میلیارد تومان اعتبار رتبه‌بندی را به سقف اول بودجه برگردانیم تا حداقل با این رقم اندک، افرادی که بالای ۲۵ سال سابقه دارند را تحت پوشش رتبه‌بندی ببریم.

قاسم احمدی لاشکی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع بودجه آموزش و پرورش  اظهار کرد: امسال بودجه را در دو سقف 407 هزار میلیارد و 447 هزار میلیارد تومان بسته‌اند، اما باید درباره سقف اول صحبت کنیم چون سقف دوم معلوم نیست به نتیجه برسد.

وی افزود: آموزش و پرورش که باید تمام کشور روی آن متمرکز شود و به کیفیت آن بیندیشد آنقدر گرفتار مسائل بودجه‌ای شده است که امروز دیگر به محتوا و روش‌های آموزش مدارس توجه نمی‌شود. هماکنون بیش از 90 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایا می‌شود در حالیکه آموزش‌وپرورش باید پول داشته باشد و برای کیفیت‌بخشی هزینه کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به وضعیت توزیع بودجه در کشور فرانسه گفت:‌ در سفری که به این کشور داشتم، نماینده سنای فرانسه می‌گفت در توزیع بودجه ابتدا بودجه آموزش و پرورش را کنار می‌گذارند و بعد به سراغ امور دیگر میروند. اما در ایران سرانه یک دانش‌آموز در طول یک سال تحصیلی 25 هزار و 800 تومان است و این سرانه را با هزینه‌ای که در ماه برای نگه‌داری یک زندانی پرداخت می‌کنند، بررسی کنید. موضوع این است که اگر روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری شود از تعداد زندانیان هم کاسته می‌شود.

میانگین حقوق معلمان رسمی

احمدی لاشکی گفت: در آموزش‌وپرورش چند گروه نیرو داریم که عدالت در میان معلمان برای پرداخت حقوق مشاهده نمی‌شود. طبق آماری که مسئولان وزارت آموزش وپرورش به ما ارائه کرده‌اند میانگین حقوق یک معلم رسمی و پیمانی به طور میانگین سه میلیون و 600 هزار تومان، حقوق یک معلم قراردادی که جمعیت آنها 13 هزار نفر است به طور میانگین دو میلیون و 500 هزار تومان، حقوق معلمان حق‌التدریس که تعداد آنها بیش از 32 هزار نفر است میانگین یک میلیون و 500 هزار تومان و حقوق سرباز معلمان که تعداد آنها 8 هزار  نفر است بیش از 800 هزار تومان است.

وی ادامه داد: دولت زمانی که بودجه را می‌بندد باید بودجه آموزش‌وپرورش را به طور ویژه ببیند هم‌اکنون سرانه غذای دانش‌آموزان شبانه روزی 3500 تومان در روز است و اگر بخواهند روزی سه وعده نان و تخم مرغ هم به آنها بدهند بودجه بیشتری نیاز دارد. هم‌اکنون بودجه مدارس شبانه‌روزی سالانه 299 میلیارد تومان است در حالیکه به طور میانگین روزانه به 22 هزار تومان نیاز دارند که در سال رقمی معادل دو هزار میلیارد تومان می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت:‌ طبق سرشماری اخیر 8 میلیون و 700 هزار بیسواد بالای 6 سال در کشور داریم و اگر به وضعیت مدارس شبانه روزی توجه نکنیم آمار بیسوادی افزایش می‌یابد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها