کد خبر : 77492

پشت پرده قربانی شدن 2 نفر روی نیمکت پرسپولیس

پشت پرده قربانی شدن 2 نفر روی نیمکت پرسپولیس

نیمکت پرسپولیس در شرایطی دستخوش تغییرات اساسی شده است که این جدایی یحیی گل محمدی از دستیارانش با توجه به سابقه طولانی همکاری آنها با یکدیگر جالب توجه است. روزنامه ایران ورزشی در گزارش امروز خود به علت خالی کردن پشت دستیاران از سوی یحیی گل محمدی پرداخته است.

ایران ورزشی در این خصوص نوشت: واقعیت اینکه یحیی پشت دستیاران و همکارانش را خالی کرد و به عبارتی آنها قربانی شدند تا گل‌محمدی سر جای خودش بماند. این اتفاق که با کنار رفتن داود فنایی و مظاهر رحیم‌پور شروع شد حاصل جریانی بود که از حدود یک ماه قبل کلید خورده بود.

درست بعد از کنار رفتن از جام حذفی و بعد باخت به سپاهان برخی هواداران در فضای مجازی به دو سه نکته مهم در مورد کادر فنی پرسپولیس اشاره کرده و این اینها پر و بال دادند؛ یکی اینکه پرسپولیس مشکل بدنسازی دارد و دیگر اینکه حمید مطهری که قبل‌تر در تمام موفقیت‌ها به‌عنوان مغز متفکر یحیی شناخته می‌شد حالا عامل ناکامی‌های او بوده است! در عین حال مسأله حامد لک و اشتباهاتش هم هر بار به خوب تمرین ندادن دود فنایی ارتباط پیدا می‌کرد و برای خیلی‌ها مسجل شده بود که مربی گلرهای پرسپولیس عامل افت لک در این فصل بوده است.

قربانی انتقادات بی‌پایه و احساسی

اینطوری شد که حمید مطهری به‌عنوان تئوریسین، تمرین دهنده و مغز متفکر یحیی در مورد کوچینگ و تغییرات ترکیب، مظاهر رحیم‌پور به‌عنوان مربی بدنساز و داود فنایی در نقش مربی گلرها به‌عنوان سه مقصر اصلی ناکامی‌های پرسپولیس در این فصل شناخته شدند کما اینکه همه از جمله بسیاری از هواداران پرسپولیس می‌دانند در فصلی که اسکواد تیم با رفتن ستاره‌هایی مثل کنعانی و نوراللهی ضعیف شده و بازیکنانی در حد آنها جذب نشدند یا ارتش مجازی رقبا عرصه را بر پرسپولیس تنگ کردند و انواع و اقسام مشکلات درونی و بیرونی برای باشگاه و تیم ایجاد شد، نایب قهرمانی در لیگ برتر با 63 امتیاز ناکامی حساب نمی‌شود.

با همه این حرف‌ها بالاخره یک یا چند نفر باید قربانی می‌شدند تا یحیی سر کار خودش بماند و از آنجایی که قرارداد سنگینی با پرسپولیس بسته و کنار گذاشتنش به ایران راحتی‌ها نبود و نیست، جدایی دستیاران او راحت‌ترین گزینه بود و می‌توانست هواداران منتقد را امیدوار و راضی کند ضمن اینکه خود گل محمدی هم در رأس کار باقی مانده و در شرایطی تازه به جاه‌طلبی‌هایش ادامه می‌داد.

یحیی براحتی دستیاران و همکارانش در گروه فنی موفق دو سال و نیم اخیر در پرسپولیس را قربانی کرد تا خودش در رأس کار باقی بماند و البته از تیررس انتقادات هواداران فرار کند کما اینکه همه می‌دانند جز مواردی که قبل‌تر به آن اشاره کردیم (ضعیف شدن اسکواد تیم، مسائل حاشیه‌ای، مشکلات مالی، جو‌سازی مجازی رقبا و ...) که اتفاقاً خود گل‌محمدی در مصاحبه‌هایش بارها به آنها اشاره کرده و تأکید داشت عوامل نتیجه نگرفتن پرسپولیس هستند، خود یحیی بیشتر از دستیارانش در این ناکامی‌ها نقش داشت.

گل‌محمدی مقصر بود یا دستیارانش؟

نگاه کنید که چه کسی با استعفاهای مکررش تیم را در موقعیت خطیری قرار داد، چه کسی با اعتراض‌های مداوم لب خط، اخراج و محروم شدن‌های متوالی تیم را در بازی‌های مهم بدون سرمربی کرد، چه کسی با تصمیمات اشتباهش اسکواد ضعیف شده تیم را با جذب بازیکنانی ضعیف مثل تمیروف ضعیف‌تر کرد؟ چه کسی اصرار به استفاده مکرر از بازیکنان ضعیفی مثل تمیروف داشت؟ یحیی به‌عنوان مسئول فنی تیم در آخرین مصاحبه خود تمام تقصیرات را به عهده گرفت اما چطور به این نتیجه رسید که داود فنایی یا مظاهر رحیم‌پور باید بروند و تغییرات در کادر، می‌تواند شرایط تیم در فصل آینده را تغییر دهد؟ آیا این تغییرات هدف دیگری جز رهایی از انتقادها و فرار کردن از سؤالات هواداران در فضای مجازی داشت؟ آیا واقعاً پشت این قضیه آنالیز و بحث فنی وجود داشته و فنایی و رحیم‌پور یا مثلاً حمید مطهری باعث جام نگرفتن تیم در این فصل شدند و با حضور مربیان خارجی یا گزینه‌های ایرانی دیگر همه مشکلات برطرف خواهد شد؟

چرا از دستیارانش حمایت نکرد؟

واقعیت تلخ در مورد یحیی گل محمدی و آنچه در قبال دستیارانش در این گروه فنی انجام داد آنجایی نمود پیدا می‌کند که او در تمام دوران یکماهه اخیر که دستیاران او بشدت تحت فشار بودند و زیر رگبار انتقادات هواداران عصبانی در فضای مجازی له شده بودند یک بار از آنها حمایت نکرد. یحیی به‌عنوان مسئول فنی این تیم و فردی که اتفاقاً خودش اشاره کرده بود مسئول اول و آخر نتایج تیم است می‌توانست با صراحت و قدرت جلوی این انتقادها بایستد و با دفاع از عملکرد فنایی، مطهری و رحیم‌پور تأکید کند که تیمش مشکل تمرینی و بدنی نداشته و آنچه در فضای مجازی به آن پر و بال داده می‌شود تنها در جهت رودررو کردن اعضای کادر فنی پرسپولیس و بهم ریختن تیم بوده است.

یحیی اما اسیر این بازی مرگبار شد و با اینکه هم مربی باتجربه‌ای است و این بازی‌ها را می‌شناسد، هم همیشه پشت دستیارانش ایستاده ولی برای حفظ جایگاه خودش و تبرئه شدن از انتقادهایی که به کادر فنی‌اش می‌شد و می‌شود، اعضای گروهش را قربانی کرد تا خودش با دغدغه کمتری در رأس کار باقی مانده و به کارش ادامه دهد.

نکته جالب اینکه حمید مطهری در آخرین نشست خبری که جای یحیی شرکت کرده بود از گروه فنی و بخصوص مظاهر رحیم‌پور مربی بدنساز تیم در مقابل انتقادها دفاع کرد اما یحیی که سرمربی بود و باید چنین کاری انجام می‌داد حتی یک بار حاضر نشد در دفاع از فنایی و رحیم‌پور حرفی بزند. جالب اینکه وقتی از یحیی در مورد اظهارنظر اخیر مطهری در خصوص هواداران در فضای مجازی – که باعث شد مطهری بشدت تحت فشار قرار بگیرد – ضمن تعریف و تمجید از دستیار اول خود گفته بود مطهری در مورد هواداران تندروی کرده تا باز هم به سمت هواداران غش کرده و پشت همکار خود را خالی کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها