کد خبر : 77401

خبر مهم در مورد احراز رتبه ها در رتبه بندی معلمان / رتبه بندی معلمان آزمون ندارد

خبر مهم در مورد احراز رتبه ها در رتبه بندی معلمان / رتبه بندی معلمان آزمون ندارد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: ارزیابی برای احراز رتبه‌ها در رتبه بندی معلمان صرفا براساس شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی و بدون انجام آزمون خواهد بود.

رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که معلمان سال در انتظار اجرای آن بودند. رتبه بندی معلمان سرانجام در سال 1400 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به صورت قانون درآمد. رتبه بندی معلمان ضمن ارج نهادن به جایگاه و تلاش معلمان موجب افزایش حقوق آنها نیز می شود. آیین نامه رتبه بندی معلمان نیز تدوین شده و باید در هیات دولت تصویب شود. رتبه بندی معلمان از ابتدای مهر ماه 1400 در نظر گرفته شده و از این تاریخ برای معلمان محاسبه خواهد شد.

معلمان برای رتبه بندی آزمون نمی دهند

صادق ستاری فرد در گفت‌وگو با تسنیم درباره رتبه بندی معلمان اظهار کرد: امروز در جلسه هیئت دولت با حمایت رئیس‌جمهور آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان تصویب شد.

وی افزود: فرآیند اجرا بلافاصله پس از ابلاغ رئیس جمهور در مهلت مقرر قانونی آغاز می‌شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: با موافقت هیئت وزیران ارزیابی برای احراز رتبه‌ها صرفاً بر اساس شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای، تخصصی و تجربه مبتنی بر مستندات مربوط بدون انجام آزمون توسط وزارت آموزش و پرورش و با استفاده از ظرفیت هیئت‌های ممیزه انجام خواهد شد.

رتبه بندی معلمان

تصویب کلیات آیین نامه رتبه بندی معلمان

به گزارش تسنیم، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت با بیان تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان سانحه قطار مسافربری مشهد ـ یزد، گفت: مصوبات متعددی در جلسه امروز و جلسه قبل هیئت دولت بود که به دو مصوبه می‌پردازم؛ امروز آیین‌نامه ناظر به قانون رتبه بندی معلمان در هیئت دولت مطرح شد.

وی ادامه داد: این آیین‌نامه در دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و با توجه به شأن معلمان و توجه دولت به این موضوع، نیازمند رسیدگی و بررسی مناسبی بود تا دقیقاً منطبق بر قانون باشد و به اهداف مقرر برسد، بنابراین در هیئت وزیران درباره آن بحث شد و کلیات آن به تصویب رسید. امید است وزارت آموزش و پرورش به‌سمت اجرای سریع و کیفی برود و موارد جزیی هم مورد تحقیق قرار بگیرد.

مهلت دولت برای تدوین آیین نامه رتبه بندی معلمان

به گزارش فارس، لایحه رتبه بندی معلمان بعد از کش و قوس فراوان اواخر سال گذشته در مجلس به تصویب رسید و با تأیید شورای نگهبان، به مرحله اجرایی شدن نزدیک شد.

بر اساس قانون مجلس، آیین‌نامه اجرایی رتبه بندی معلمان طی 3 ماه باید توسط دولت تدوین شود که 31 خرداد، پایان این مهلت است.

تعدادی از فرهنگیان نسب به اخبار مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اجرای رتبه‌بندی در شهریور و همچنین سرعت کند آن گلایه داشتند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: رتبه‌بندی معلمان، سخن حقی است که از زبان معلمان بیان می‌شود و لازم است که: ۱ـ دولت باسرعت، دقت، بلندنظری انجام دهد. ۲ـ تمام ۳۸ هزار میلیارد تومان را برای سال ۱۴۰۱ هزینه کند. ۳ـ بر اجرا نظارت کامل خواهیم کرد. 

جزئیاتی از امتیازدهی در رتبه بندی معلمان

حمید وحیدی نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای نظام رتبه بندی معلمان یکی از مطالبات به حق ۱۰ ساله جامعه فرهنگی بود که محقق شد، گفت: متاسفانه دولت‌های گذشته در اجرای این موضوع به عنوان یک عامل تاثیرگذار در افزایش نظام شایستگی و هم منزلت معلمان کوتاهی کردند اما با رویکرد خوبی که اعضای کمیسیون آموزش از سال گذشته نسبت به آن داشت و تاکیدی که به دولت کردند در نهایت در اسفندماه سال گذشته این لایحه به مجلس تقدیم شد و با فراز و نشیبی هم که همراه بود نمایندگان اولویت آن را پذیرفتند و فرآیند تصویب این لایحه در مجلس طی شد و درنهایت از سوی شورای نگهبان نیز تایید و به دولت ابلاغ شد.

۱۰ اشکال لایحه رتبه بندی معلمان / ملاک های رتبه بندی معلمان در لایحه دولت

آخرین وضعیت آیین نامه رتبه بندی معلمان

وی در توضیح فرایند تدوین آیین‌نامه اجرایی لایحه رتبه‌بندی معلمان، افزود:تاکنون چندین نشست مشترک با حضور آقای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و مسئولانی از سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی ، وزارت آموزش و پرورش و همچنین ۲ تن از اعضای کمیسیون آموزش برای تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان برگزار شده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در این جلسات مشترک چندین بار آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان بازنویسی و ویرایش شده است، گفت: سعی  ما این بود که شاخص‌ها کاملا بر اساس شایستگی معلمان در نظر گرفته شود.

1000 امتیاز برای رتبه بندی معلمان

وحیدی در توضیح نحوه امتیاز بندی معلمان بر اساس این قانون، اظهار کرد: طبق این قانون، مجموع امتیازات دیده شده برای کسب رتبه مختلف یک هزار امتیاز است و دو مرحله «تطبیق» و «ارتقا» در قانون دیده شد و بر اساس امتیازات اخذ شده تمامی معلمان بر طبق ۴ شاخصه شایستگی‌های عمومی ، شایستگی‌های تخصصی ، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجربه رتبه‌بندی می‌شوند  و پس از ۵ سال نیز ارتقا می‌گیرد.

میزان امتیازهای عمومی و تخصصی در رتبه بندی معلمان

نماینده بجنورد در مجلس درباره امتیاز بندی معلمان بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی، گفت: بر اساس این قانون  به شاخص‌های تعیین شده یعنی شایستگی عمومی ۳۰۰ امتیاز، شایستگی تخصصی ۲۶۰، شایستگی حرفه‌‌ای  ۲۴۰ امتیاز و تجربه تا ۲۰۰ امتیاز تعلق می‌یابد.

وی ادامه داد: بر همین اساس معلمان حائز رتبه تا ۵۰۰ امتیاز آموزشیار معلم، مربی معلم ۵۰۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۵۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز، استاد معلم ۹۰۰ امتیاز اخذ خواهد کرد.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان بیان کرد: در حال حاضر نیز آیین نامه اجرایی این قانون در  اختیار دولت است و تقریبا نهایی شده و باید به تصویب هیأت دولت برسد تا از سوی وزارتخانه مربوطه اجرایی شود.

زمان اعمال رتبه بندی معلمان در فیش حقوقی

همچنین به گزارش تسنیم ، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در جریان سفر هیأت دولت به آذربایجان غربی، در جلسه شورای اداری بوکان شرکت کرد.

ویدر این جلسه در خصوص رتبه بندی معلمان گفت: رتبه‌بندی معلمان، دیگر کار مهم دولت بود که 10 سال در بروکراسی اداری معطل مانده بود که این مهم الآن تصویب شده و قطعاً در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد اجرای آن خواهیم بود و از اول شهریور 1400 نیز در فیش حقوقی فرهنگیان اعمال خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: رسانه‌های ضد انقلاب طی ماه‌های گذشته بیشترین حجم خبری خود را به مسئله رتبه‌بندی معلمان آن هم به دروغ اختصاص دادند که خوشبختانه جامعه فرهنگیان کشور پاسخی به این دروغ‌پراکنی‌ها نشان نداد.

وی گفت: اعمال رتبه‌بندی معلمان شروع شده و ان‌شاءالله در ماه‌های آینده نیز فرهنگیان کشور خبرهای بسیار خوبی در حوزه بیمه و د‌یگر مسائل خواهند شنید.

لزوم تدوین دقیق آیین نامه رتبه بندی معلمان

همچنین به گزارش ایسنا، جبار کوچکی نژاد در جلسه علنی یکشنبه مجلس در تذکری گفت: مجلس رتبه بندی معلمان را تصویب کرد که یک اقدام بسیار بزرگ مجلس است منتها براساس قانون دولت ۳ ماه برای تدوین آیین نامه فرصت دارد که شنیده شده دولت به دنبال اعمال تغییراتی در آئین نامه است که اصل قانون را زیر سوال می برد. کمیسیون آموزش مجلس نسبت به این موضوع دقت کرده و آن را بررسی کند.

وی در تذکر دیگری با اشاره به برگزاری آزمون سراسری گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص اقدامی انجام داده که خلاف قانون است آن هم در شرایطی که مجلس قانون شفافی را درباره کنکور تصویب کرده است. طرح دو فوریتی نمایندگان در این باره در مجلس تصویب شود تا نگرانی خانواده ها برطرف شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها