کد خبر : 77112

ماجرای اشتباه عجیب استقلال در شماره روی پیراهن

ماجرای اشتباه عجیب استقلال در شماره روی پیراهن

باشگاه استقلال در طراحی کیت قهرمانی خود مدعی 10 عنوان در سطح اول لیگ فوتبال ایران شده است که ادعای درستی نیست.

به گزارش ایلنا، با گذشت چند روز از قهرمانی استقلال در لیگ بیست و یکم و برگزاری جشن قهرمانی این تیم در پایان سی‌امین و آخرین دیدار این تیم در لیگ برتر و ورزشگاه آزادی مقابل چشم هواداران این تیم یک موضوع جالب توجه که کمتر به آن پرداخته شد، طرح کیت مخصوص جشن قهرمانی این تیم و اشتباه فاحشی است که باشگاه استقلال در طراحی آن داشت و با درج سالهای قهرمانی این تیم در سطح اول فوتبال ایران، مدعی جشن گرفتن دهمین قهرمانی در این عرصه بود. آماری که مرور تاریخ و بررسی شرایط فوتبال ایران در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد درست نیست و این اقدام باشگاه استقلال غیرمنطقی بود.

قهرمانی‌های استقلال در ادوار مختلف لیگ برتر

استقلال در چهار دوره از 21 دوره لیگ برتر موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است. سال‌های 2006، 2009، 2013 و 2022 میلادی که به درستی در کیت قهرمانی آبی ها درج شده است و پیش از آن هم این باشگاه پنج قهرمانی در سطح اول فوتبال ایران و در سال‌هایی که جام تخت جمشید، لیگ قدس و لیگ آزادگان سطح اول فوتبال ایران بود به دست آورده است. جام هایی که طبق این آمار در سال‌های 1971، 1974، 1990، 1998 و 2001 به دست آورده است. با این 5 جام معتبر که به درستی در آمار کیت قهرمانی استقلال درج شده به اضافه 4 قهرمانی در لیگ برتر در مجموع آبی‌ها 9 قهرمانی در سطح اول فوتبال کشور کسب کردند ولی یک آمار اشتباه در این کیت وجود دارد که به شکل نادرست قهرمانی آبی‌ها را 10 عدد عنوان کرده است و مربوط به سال 1957 است. ادعایی که با بررسی آن می‌شود متوجه شد نادرست است.

قهرمانی سال 36 باید جزو آمار محسوب شود؟

استقلال تهران جام های متعددی در سطح اول فوتبال ایران و آسیا کسب کرده که به جز 9 قهرمانی یاد شده، 7 بار جام حذفی از سوی این تیم فتح شده و دو قهرمانی آسیا هم در کارنامه این باشگاه وجود دارد ولی قهرمانی در سال 36 جزو این آمار محسوب نمی‌شود.

لیگ در ایران از سال 1349 با برگزاری جام منطقه‌ای آغاز شد. پس از آن نسخه‌های متفاوتی از این مسابقات با نام‌های جام تخت‌جمشید، جام قدس، جام آزادگان و لیگ برتر برگزار شد و تمام این مسابقات یک وجه تقریباً مشترک داشتند که این دیدارها به صورت رفت‌وبرگشت برگزار شد و تنها تفاوت آن‌ها با هم در این بود که رقابت‌ها در یک یا دو گروه به انجام رسید. ساختاری که در تمام لیگ‌های دنیا متداول است.

بررسی مسابقات قهرمانی کشور نشان می‌دهد که این مسابقات به شکلی برگزار می‌شده که نمی‌توان به آن عنوان لیگ را اطلاق کرد البته در اینکه تیمی که فاتح این جام شده قهرمان ایران است، تردیدی وجود ندارد و این قهرمانی جزو افتخارات آن باشگاه باید لحاظ شود ولی نه در ساختار و شمایل قهرمانی لیگ.

به جز سال 36 در دوره‌های دیگری هم قهرمانی مسابقات کشوری برگزار شده و برای مثال پاس تهران با 3 قهرمانی پرافتخارترین تیم این مسابقات بود ولی این باشگاه در دوره فعالیت خودش هیچ وقت ادعایی در خصوص اینکه این قهرمانی‌ها باید در قهرمانی‌های این تیم در لیگ لحاظ شود نداشته و یا پیکان که فاتح آخرین دوره این مسابقات بوده، تاکنون صحبتی مبنی بر قهرمانی در لیگ ایران نداشته است. در سال‌های میانی دهه 60، 4 دوره رقابت‌های لیگ قدس به صورت استانی برگزار شد که آمار این مسابقات در ادوار لیگ لحاظ نشده است و از این جهت اقدام باشگاه استقلال در شمارش این قهرمانی در ردیف قهرمانی های لیگ اقدامی غیر منطقی و بیشتر در فضای هواداری بوده است.

به هر جهت استقلال 9 قهرمانی لیگ، یک قهرمانی مسابقات کشوری، 7 قهرمانی جام حذفی، دو قهرمانی آسیا و در مجموع 37 عنوان قهرمانی در سطوح مختلف استانی و کشوری پرافتخارترین تیم تمام ادوار فوتبال ایران است ولی قهرمانی در عرصه لیگ در بالاترین سطح فوتبال ایران برای این تیم 9 بار تا کنون به دست آمده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها