کد خبر : 76683

تمدید مهلت ثبت نام یارانه نقدی اعلام شد | مجردها برای جدا کردن یارانه از خانواده چه کنند؟

تمدید مهلت ثبت نام یارانه نقدی اعلام شد | مجردها برای جدا کردن یارانه از خانواده چه کنند؟

مهلت اولیه تعیین شده برای ثبت نام یارانه نقدی ، دیروز (یکشنبه) به پایان می‌رسید ولی سازمان هدفمندی یارانه‌ها از تمدید زمان ثبت نام یارانه نقدی تا ۴ خرداد خبر داده است.

ثبت نام یارانه نقدی بار دیگر از سر گرفته شده است. ثبت نام یارانه نقدی پس از چندین سال وقفه انجام می شود. تمامی افراد می توانند در ثبت نام یارانه نقدی شرکت کنند. پس از ثبت نام یارانه نقدی ، اطلاعات افراد بررسی شده و در صورت مشمول بودن یارانه نقدی آنها برقرار می شود. ثبت نام یارانه نقدی بر اساس نوبت کد ملی افراد انجام می شود.

تمدید مهلت ثبت نام یارانه نقدی

به گزارش ایسنا، با تمدید زمان ثبت نام جاماندگان یارانه، متقاضیان می‌توانند تا ساعت ۲۴ روز چهار شنبه (۴ خردادماه) نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

این ثبت نام بر اساس تکلیف قانون بودجه در تبصره ۱۴ است که سالها این تکلیف وجود داشت ولی انجام نشده بود. ۲۷ اردیبهشت ماه سازمان هدفمندی یارانه‌ها از شروع ثبت درخواست جاماندگان خبر داد.

بر این اساس دو روز اول (۲۷ و ۲۸ اردیبهشت) متقاضیانی که عدد آخر کد ملی آنها زوج بود می توانستند ثبت نام کنند و دو روز دوم (۲۹ و ۳۰ اردیبهشت) متعلق به افراد با عدد آخر کد ملی فرد بود. دیروز و امروز نیز متقاضیان جامانده می‌توانستند بدون محدویت کد ملی ثبت نام کنند.

ثبت نام جاماندگان بدون محدودیت است و خانوارهایی که هیچ‌گاه در لیست یارانه‌بگیران نبوده‌اند یا حتی جزو دهک دهم ثبت شده‌اند، می‌توانند برای دریافت یارانه ثبت نام کنند ولی بعد از اتمام این فرایند، لیست متقاضیان بعد از بررسی اولیه توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها، به وزارت رفاه ارسال خواهد شد تا بررسی نهایی صورت گرفته و دهک‌بندی شوند؛ آنگاه در صورت مشمولیت برای دریافت یارانه، معوقه اردیبهشت ماه برای یارانه جدید به حساب آنها واریز خواهد شد.

 سرپرستان خانواری که مایل به ثبت‌نام هستند، باید برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره‌گیری و سپس با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه اقدام ‌کنند.

جزئیات ثبت‌نام جدید یارانه‌ نقدی مجردها

سیده طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در گفتگو با تسنیم، در خصوص افراد مجردی که قصد تفکیک خانوار خود را دارند، گفت: مجردینی که از ابتدای طرح هدفمندسازی یارانه تا امروز یارانه دریافت نکرده‌اند یا اینکه در سال‌های قبل یارانه آنها حذف شده است می‌توانند با مراجعه به سامانه my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی افزود: مجردینی که خانوار آنها یارانه دریافت می‌کرده‌اند و یا اینکه تا اردیبهشت ماه امسال یارانه دریافت می‌کردند اما حذف شدند، نمی‌توانند ثبت‌نام کنند، این اقدام صرفاً برای افرادی است که یارانه دریافت نمی‌کردند و یا اینکه در سال‌های گذشته یارانه آنها قطع شده است. در زمینخ حاضر زمینه لازم برای ثبت‌نام این افراد فراهم نشده است و اولویت ثبت‌نام سازمان هدفمندی یارانه‌ها به‌روی ثبت‌نام جامانده‌ها است.

خانواده‌های جدید حساب رفاهی خود را مشخص کنند

حسینی در پاسخ به سؤالی در مورد ثبت‌نام افرادی که خانوار آنها دچار تغییر شده است، گفت: کسی که یارانه‌بگیر بوده و به‌طور مثال ازدواج کرده است، باید به پلیس به‌علاوه 10 مراجعه و مدارک لازم را ارائه کند تا از خانواده پدری جدا شود، پس از این مرحله سرپرست خانوار حسابی را در بانک افتتاح می‌کند.

وی با بیان اینکه این افراد باید به بانک اعلام کنند که این شماره حساب را به‌عنوان شماره حساب رفاهی آنها در سامانه ثبت کند، گفت: ازآن‌جایی که این افراد یارانه‌بگیر بودند دیگر بررسی شرایط در مورد آنها انجام نخواهد شد، اما کسانی که از سوی خانواده پدری یارانه دریافت نمی‌کردند، دیگر نیازی به مراجعه به پلیس به‌علاوه 10 ندارند و سرپرست خانواده ضمن ثبت‌نام، همسر خود را به‌عنوان فرد تحت تکفل ثبت می‌کند.

زمان ثبت نام یارانه نقدی قطعاً تمدید خواهد شد

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در خصوص احتمال تمدید زمان ثبت‌نام برای متقاضیان یارانه گفت: قطعاً این زمان تمدید خواهد شد، حتی اگر بلافاصه پس از اتمام فاصله زمانی که امروز به اتمام می‌رسد، زمان ثبت‌نام تمدید نشود، قطعاً در بازه زمانی پیشِ‌رو مجدداً سامانه باز، و امکان ثبت‌نام فراهم خواهد شد.

افرادی که تغییر خانواده آنها قطعی است نیازی برای مراجعه به فرمانداری ندارند

وی در پاسخ به سؤالی در مورد علت مراجعه برخی افراد به بخشداری‌ها گفت: افراد برای تغییرات خانوار و مواردی که مربوط به ازدواج و طلاق است باید به دفاتر پلیس به‌علاوه 10 مراجعه کنند اما در برخی موارد مانند حضانت، کفالت و قیمومیت نیاز به نامه فرمانداری وجود دارد.

حسینی تأکید کرد: فرمانداری به افراد نامه‌ای می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانند به پلیس به‌علاوه10 مراجعه کنند و تغییرات مورد نظر را اعلام کنند چرا که فرمانداری‌ها امکان اعمال تغییرات را ندارند، اما کسی که قطعاً ازدواج کرده و یا قطعاً طلاق گرفته است، دیگر نیازی به مراجعه به فرمانداری‌ها یا بخشداری‌ها ندارد.

وی در انتها گفت: کلیه افرادی که از ابتدا یارانه دریافت نکردند یا اینکه تا ابتدای اردیبهشت 1401 یارانه دریافت نمی‌کردند، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام خود را انجام دهند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها