کد خبر : 76199

جدیدترین توضیح در مورد وضعیت آیین نامه رتبه بندی معلمان در دولت

جدیدترین توضیح در مورد وضعیت آیین نامه رتبه بندی معلمان در دولت

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر آیین نامه رتبه بندی معلمان در دولت در دست بررسی کارشناسی است.

رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که معلمان سال در انتظار اجرای آن بودند. رتبه بندی معلمان سرانجام در سال 1400 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به صورت قانون درآمد. رتبه بندی معلمان ضمن ارج نهادن به جایگاه و تلاش معلمان موجب افزایش حقوق آنها نیز می شود. آیین نامه رتبه بندی معلمان نیز تدوین شده و باید در هیات دولت تصویب شود. رتبه بندی معلمان از ابتدای مهر ماه 1400 در نظر گرفته شده و از این تاریخ برای معلمان محاسبه خواهد شد.

بررسی رتبه بندی معلمان در کمیسیون دولت ادامه دارد

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره بررسی وضعیت آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در هیأت دولت و در واکنش به این موضوع که در فضای مجازی، مطالب غیر مستندی منتشر شده است مبنی بر اینکه آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در دولت در دست‌انداز قرار گرفته است، اظهار کرد: مباحث کارشناسی آیین‌رتبه‌بندی معلمان در حال انجام است.

وی ادامه داد: در اولین جلسه، سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و معاون حقوقی ریاست‌جمهوری و 2 نفر از نمایندگان مجلس حضور داشتند و مباحث بحث شد و نقاط قوت و ضعف آیین‌نامه مطرح شد و بیشتر کلیات آیین‌نامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ستاری‌فرد افزود: جلسات استمرار دارد و ان‌شاءالله در بازه زمانی کوتاه نهایی شود تا اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر شایستگی‌ها، رضایت‌مندی شغلی معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی محقق شود.

شرط رتبه بندی نیروهای فرهنگیان کادر اداری

همچنین صادق ستاری فرد  در گفت‌وگو با تسنیم؛ درباره اینکه آیا نیروهای اداری هم مشمول رتبه بندی می‌شوند، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش در تبصره 2 ماده یک آیین نامه رتبه بندی معلمان این موضوع را پیشنهاد داده است براساس این پیشنهاد نیروهایی که با حکم اداری استخدام شده‌اند در صورت رفتن به مدرسه و معلم شدن، مشمول رتبه بندی می‌شوند.

وی افزود: نیروهای اداری باید مرتبط با رشته تحصیلی خود تدریس کنند یا نیروی پشتیبان مانند مدیر و معاون مدرسه شوند البته این موضوع مشروط به آن است که هیئت دولت رتبه بندی نیروهای اداری را مصوب کند و امیدواریم موافقت شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره زمان صدور احکام رتبه بندی معلمان گفت:طبق قانون، یک ماه پس از تصویب رتبه‌بندی آموزش و پرورش باید آیین نامه را مصوب می‌کرد و طی سه ماه نیز رتبه بندی اجرا شود.

ستاری فرد درباره اینکه آیا با رفتن نیروهای اداری به مدرسه در حوزه اداری با کمبود نیرو مواجه نمی‌شوید؟ مطرح کرد: این موضوع اختیاری است البته هنوز ماجرا نهایی نشده است و اینکه از سه هزار نفر نیروی اداری چه تعداد استقبال کنند و جزییات مربوط به آن را پس از نهایی شدن بررسی خواهیم کرد.

آغاز بررسی آیین نامه رتبه بندی معلمان در دولت

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، در خصوص آیین نامه رتبه بندی معلمان گفت: دوشنبه  (امروز) ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۱۳.۳۰ دقیقه بعد ازظهر در کمیسیون تخصصی توسعه منابع انسانی بر اساس دعوت نامه داده شده باید وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و شش دستگاه دیگر آخرین بحث‌ها را انجام و ابلاغ کنند.

امتیاز لازم رتبه ها در رتبه بندی معلمان

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، در مراسم تجلیل از معلمان‌نمونه و سرآمد ۱۴۰۱ و بازنشستگان فرهنگی ۱۴۰۰ شهرستان اسدآباد اظهار کرد: ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار ابتدایی طرح تصویب شده رتبه بندی معلمان بود که نمایندگان مجلس ۱۳ هزار میلیارد تومان نیز به آن اضافه کردند و با ۳۸ هزار میلیارد تومان طرح رتبه بندی معلمان شروع خواهد شد و اگر چه این میزان اعتبار کم است اما شروع خوبی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با رتبه بندی معلمان دارای هیات ممیزی هستیم و خیلی وقت نباید گرفته شود گفت: در حال حاضر در کشور ۷۵۰ تا ۷۶۰  آموزش و پرورش وجود دارد که آنان نیز دارای هیات ممیزی بوده و آنها هم شروع کرده و مستندات را از معلمان می خواهند.

احمدی لاشکی با بیان اینکه خیلی کاغذ بازی نمی‌خواهیم کنیم و در سامانه اطلاعات را گرفته و رتبه یک، دو و سه را مشخص می‌کنیم، یاد آور شد: از ۱۰۰۰ امتیاز کسی که زیر ۵۰۰ هم باشد رتبه یک را باید بگیرد و اگر به  ۵۰۰ رسید رتبه دو شده و اگر  به ۶۰۰ و رتبه ۳ رسید استادیار معلم و اگر ۷۵۰ را کسب کند دانشیار و با امتیاز ۹۰۰، استاد تمام خواهد شد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه رتبه بندی به دنبال ارتقاء جایگاه معلمان بوده و باید معلمان رتبه بندی شوند، تصریح کرد: مهمترین نکته نظام رتبه بندی معلمان را ارتقاء جایگاه، منزلت و کرامت معلمان و همچنین کیفیت آموزشی تشکیل می‌دهد.

احمدی لاشکی اظهار کرد: اینکه حقوق و مطالبات و مزایای معلمان را می‌دهیم وظیفه است که باید انجام شود اگر حقوق در دستگاهی مثل وزارت نفت اضافه می‌شود مگر برای اضافه شدن حقوق سخنرانی‌می‌کنند؟

پرداخت مطالب رتبه بندی معلمان با صدور احکام

همچنین عباس نجار، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، در آیین تجلیل از معلمان نمونه استان بوشهر افزود: از این جمعیت ۸۰۶ هزار نفر کسانی هستند که تا اسفند ماه حقوق دریافت کرده و به غیر از این جمعیت ۶۱ هزار نفر نیروی بازنشسته در نیمه دوم سال گذشته هستند که این افراد نیز مشمول این قانون می شوند.

وی در باره اجرای قانون رتبه بندی معلمان برای کارکنان اداری اظهار کرد: همه کارکنان اداری که از بخش آموزشی وارد بخش اداری شدند و به عنوان ۲۳۰ معروف و مشمول بخشنامه ۱۳۵۸ هستند (یعنی به دلیل نبود نیرو از معلمان برای تصدی پست اداری استفاده شده‌است) مشمول این قانون می شوند.

پست اداری مشمول رتبه بندی معلمان نمی شود

نجار با بیان اینکه در زمان حاضر سه هزار و ۴۰۰ پست اداری در آموزش و پرورش وجود دارد که مشمول قانون رتبه بندی معلمان نمی‌شوند ادامه داد: امیدواریم قانون رتبه بندی معلمان شامل سایر عوامل اداری این وزارتخانه نیز شود.

وی یادآور شد: در این قانون تبصره‌ای وضع شده که اگر این افراد به مدرسه بروند و در جایگاه معلمی قرار گیرند، مشمول این قانون می شوند اما یک سری ملاحظه هایی در این زمینه لحاظ شده که ابلاغ می شود.

نجار بیان کرد: اعتبار پیش بینی شده مجلس برای یک سال و نیم (از شهریور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) قانون رتبه بندی معلمان ۳۸ هزار میلیارد تومان است که با صدور احکام‌ معلمان مطالبات خود را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: قانون رتبه بندی معلمان در اسفند ماه به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن در مجلس تنظیم و تقدیم دولت شده‌است و بزودی مورد تصویب هیات دولت قرار می‌گیرد و عملیاتی می‌شود.

نجار در باره ضرورت اجرای قانون رتبه بندی معلمان گفت: اجرای نظام رتبه بندی باید منجر به ارتقای کیفیت آموزشی و برای رسیدن به این کیفیت باید جایگاه معلم بدرستی تعریف شود که با توجه به امتیازهای ویژه‌ای که برای این موضوع در نظر گرفته می شود اقدامات و فعالیت‌های معلمان دست بندی و در گروه‌های پنجگانه قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: همه تلاش ما این بود که با اجرای قانون رتبه بندی معلمان جایگاه آنها با فعالیت خوب آنان بهتر مشخص شود و عملکرد رقابتی بین آنان به وجود آید.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش می شود با اجرای این قانون معلمان بجز آموزش، دغدغه مالی نداشته باشند زیرا آموزش و پرورش متولی نظام تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: برخی از افراد معتقد هستند اجرای این قانون سخت است و کسی موفق به کسب همه مدارج نمی‌شود که حرف نادرستی است مگر این کار در سایر مشاغل اجرا نمی شود.

نجار اظهار کرد: برخی ها با فرافکنی کردن، اجرای قانون رتبه بندی معلمان را سخت می دانند این درحالی است که با تصویب آن از سوی هیات دولت همه زیرساخت‌ها برای اجرای آن فراهم است.
 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها