کد خبر : 76142

مدت پرداخت یارانه نقدی جدید مشخص شد| جاماندگان یارانه ثبت نام می شوند

مدت پرداخت یارانه نقدی جدید مشخص شد| جاماندگان یارانه ثبت نام می شوند

یارانه نقدی جدید 300 و 400 هزار تومانی از شامگاه روز دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 به حساب 9 دهک از خانوارهای مشمول دریافت یارانه نقدی واریز و به این ترتیب یارانه نقدی جدید جایگزین یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی و یارانه معیشتی شد.

یارانه نقدی جدید از 19 اردیبهشت به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مبلغ یارانه نقدی جدید 300 و 400 هزار تومان است. یارانه نقدی جدید 400 هزار تومانی به 3 دهک کم درآمد کشور پرداخت می شود. یارانه نقدی جدید جایگزین یارانه های گذشته به حساب می آید. یارانه نقدی جدید با مبلغ افزایش یافته تا زمان تعیین تکلیف کالابرگ الکترونیک پرداخت خواهد شد.

از یارانه نقدی جدید تا کالابرگ الکترونیک

در خصوص تداوم پرداخت یارانه نقدی جدید آنگونه که تاکنون اعلام شده است، قرار است این یارانه به مدت 2 ماه به حساب یارانه سرپرستان خانوار واریز شده و پس از آن جای خود را به کالابرگ الکترونیک بدهد و با استفاده از کالابرگ الکترونیک کالاهای اساسی با قیمت شهریور 1400 به دست مصرف کنندگان برسد.

شرط تداوم یارانه نقدی جدید

با این حال احسان خاندوزی برای تنویر افکار عمومی در خصوص تداوم پرداخت یارانه نقدی جدید اعلام کرد که اگر تا 2 ماه دیگر زیرساخت های لازم برای کالابرگ الکترونیک آماده نباشد، پرداخت یارانه نقدی جدید 300 و 400 هزار تومانی به مشمولان ادامه پیدا خواهد کرد.

پرداخت چند مرحله ای یارانه نقدی منسوخ شد

وزیر اقتصاد در خصوص نحوه پرداخت یارانه نقدی از این به بعد، تأکید کرد: انشاءالله از خرداد ماه به بعد و تا پایان سال، به شکل مستمر، تمام پرداخت های یارانه ای و کمک معیشتی در قالب یک پرداخت یکباره انجام خواهد شد تا خانوار ها قدرت تصمیم گیری در خصوص نحوه هزینه کرد آن را داشته باشند.

یارانه نقدی تا چه زمانی پرداخت می شود

خاندوزی در ادامه و در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه پرداخت یارانه ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: سیاست اقتصادی دولت مبتنی بر این است که حتماً هر گونه اصلاح اقتصادی باید با کار کارشناسی و پختگی لازم و سنجیدن جوانب اجرا صورت بگیرد و واقعا در اصلاح نظام یارانه ای کشور ما معتقد به تدریج هستیم و اساساً با شوک درمانی در اقتصاد که یک باره تمام قیمت ها در اقتصاد کشور متاثر بشود، ولو اینکه حتی به صورت نقدی هم جبران بشود موافق نیستیم.

 سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در اقتصادی که بیش از هر چیزی به ثبات و پیش بینی پذیری در اقتصاد کلان نیاز دارد ، رفتن به سمت شوک درمانی حتماً جزو خطوط قرمزی است که از آن اجتناب خواهیم کرد. بنابراین اگر بناست که این اصلاحات تدریجی انجام بشود، مثلا بیست روز قبل در خصوص یک دسته کالاها و چند روز آینده در خصوص دسته ای دیگر از کالاها سیاست های جدید اعمال شد، حمایت ها نیز به همین نحو خواهد بود. و حمایت ها به تناسب سیاست های اصلاح یارانه ای کشور ادامه خواهد داشت و این یک سیاست قطعی است و این طور نیست که الان برای یک ماه یا دو ماه پرداخت شد و پس از آن حمایت ها قطع خواهد شد.

خاندوزی در ادامه گفت: با توجه به اینکه بودجه 1401 ، دولت را مکلف کرده است که اگر اولویت را به این قایل بشود که بتواند از طریق کالابرگ الکترونیک این حمایت را انجام دهد مثل اتفاقی که الان در وزارت اقتصاد چون بخشی از حوزه اجرایی این مسئولیت را ما بر عهده گرفتیم که در حوزه نان سنتی و آرد خبازی هست بتوانیم مانند این موارد برویم به سمت نظام حمایت های مشخص کالابرگی که ما در حوزه نان داریم به سمت پیاده سازی یک مدل هوشمند برویم و اگر بتوانیم این طرح را به سایر اقلام  کالایی هم گسترش بدهیم ، در این صورت یارانه ها به آن نحو پرداخت خواهد شد و اگر زیر ساخت ها فراهم نشد، به همین ترتیب پرداخت نقدی که انجام می شود، آن هم مستمر خواهد بود.

ثبت نام جدید یارانه نقدی انجام می شود

خاندوزی در پاسخ به سؤالی در خصوص کسانی که قبلاً یارانه نمی گرفتند ولی الان تمایل به گرفتن یارانه پیدا کرده اند نیز گفت: به جهت اینکه دولت قائل به این است که در شناسایی افراد مستحق دریافت یارانه، ممکن است خطاهایی رخ داده باشد، این امکان فراهم است و مردم می توانند به سایت های مرتبط که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز های آینده اعلام خواهد کرد مراجعه کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود، اطلاعات تکمیلی در این خصوص و نیز سایر موارد، از فردا در اطلاعیه های رسمی ستاد اقتصادی دولت اعم  از نحوه اعتراض به عدم دریافت یارانه گرفته تا حتی میزان واریزی که دیشب و امروز انجام گرفت و اینکه از چه زمانی قابلیت برداشت خواهند داشت، اعلام خواهد شد.

وی گفت: برای اعتراض به عدم دریافت یارانه، عجله ای در کار نیست چرا که طبق دستور رئیس جمهور، حتی اگر دو ماه دیگر، افرادی مستحق دریافت یارانه تشخیص داده شوند، یارانه و کمک معیشتی آنها دقیقاً از همین روز شروع طرح، محاسبه و به حساب شان واریز خواهد شد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها