کد خبر : 75961

یک ادعای جنجالی؛ تعطیلی تمرین استقلال اشتباه بود

یک ادعای جنجالی؛ تعطیلی تمرین استقلال اشتباه بود

ولی‌الله صالح‌نیا بدنساز اسبق استقلال گفت: استراحت ۴۸ ساعته در هفته های آخر که هفته‌های نتیجه‌گیری لیگ است تیم را از شرایط مسابقه دور می‌کند.

به گزارش خبرورزشی، ولی‌الله صالح‌نیا، بدنساز اسبق تیم ملی و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در گفت‌وگو با خبر ورزشی، درباره تعطیلی ۲۴ ساعته تمرینات استقلال در آستانه حساس ترین هفته‌های لیگ برتر اظهاراتی را مطرح کرد.

با توجه به بازی استقلال بیرون از خانه مقابل سپاهان کادر فنی بعد از یک روز تمرین سبک ریکاوری، آبی پوشان را ۲۴ ساعت به استراحت فرستاد تا از عصر شنبه دور جدید تمرینات شان را استارت بزنند. در شرایطی که استقلال باید روز دوشنبه آینده مقابل شهرخودرو بازی کند این وقفه لطمه‌ای به تیم نمی‌زند؟

اول باید درباره بازی استقلال مقابل سپاهان بگویم که با توجه به قرار داشتن تیم اصفهانی در شرایط مسابقه، در زمین مسابقه هم بیشتر از استقلالی‌ها دیده می‌شدند. شاید اگر سپاهانی‌ها از موقعیت‌های خود بهتر استفاده می‌کردند، برنده می‌شدند. در نقطه مقابل استقلال در چند هفته تعطیلی که داشت فقط سه بازی دوستانه برگزار کرد. اما بازی در شرایط مسابقه رسمی، زمین تا آسمان با مسابقه دوستانه فرق می‌کند. شاید اعضای تیم استقلال با توجه به اختلاف امتیازی خوبی که با تیم دوم دارند فکر می‌کنند شرایط برای شان راحت تر است و از این نظر مشخصاً نگاه جدی نسبت به شرایط فعلی شان ندارد.

بیشتر در این باره توضیح می‌دهید؟

من زمانی که بدنساز تیم‌های استقلال، پرسپولیس و پاس بودم تا جایی که می‌شد سعی می‌کردیم روند تمرینی اعضای تیم قطع نشود. استراحت برای زمانی است که بازی‌ها به شدت فشرده و تقریباً چهار روز درمیان می‌شود، که در آن صورت، باز هم ما به تیم استراحت فعال می‌دادیم نه استراحت مطلق. با نگاهی به مسابقات اروپا و بررسی شرایط تمرینی تیم‌های اروپایی که تقریباً سه یا چهار روز در میان بازی می‌کنند مشخص می‌شود آنها اصلاً تعطیلی در تمریناتشان معنا ندارد.

استقلال چهارشنبه شب از اصفهان برگشت و در روز پنجشنبه یک جلسه تمرین ریکاوری داشت. بازی بیرون از خانه تا چه اندازه برای استقلال سنگین و خسته کننده بوده است؟

همان یک جلسه تمرین ریکاوری برای خروج بدن بازیکنان از فشار بازی ۲۴ ساعت قبل کافی بود، اما وقتی تمرین از عصر پنجشنبه تا عصر شنبه تعطیل می‌شود در واقع این تعطیلی یک روزه نیست، بلکه دو روزه است و معنی و مفهومش این است که تعطیلات در این شرایط اشتباه و برای تیم مفید نیست.

تعطیلی ۲۴ ساعته تمرینات استقلال تا چه اندازه می‌تواند به این تیم لطمه بزند؟

شرایط این روزها به گونه‌ای شده که بازیکنان با یک سفر کوتاه دو تا سه ساعته می‌توانند خودشان را به شمال برسانند. وقتی ۴۸ ساعت تمرین تعطیل می‌شود بازیکن بلافاصله به فکر این قبیل کارها می‌افتد. در صورتی که هرگونه جابجایی و تردد ممکن است به بازیکن و در نهایت تیم لطمه بزند. وقتی بازیکنان پول حرفه‌ای می‌گیرد باید تمرین حرفه‌ای هم انجام دهد. اصلا تعطیلی برای بازیکن حرفه‌ای معنی ندارد. ضمن اینکه رفتن از ارتفاع شهری مثل تهران به سطح دریا و یا برعکس ممکن است به لحاظ بدنی روی بازیکنان اثر منفی بگذارد.

خبر دارید که از ابتدای فصل گل محمدی بعد از بازیهای تیم اصلی، برای نفرات ذخیره‌اش بازی دوستانه برگزار می‌کرد؟

این نشان دهنده تجربه یحیی گل‌محمدی از کار با مربیان زیادش در گذشته است. این باعث می‌شود بازیکنان ذخیره از شرایط مسابقه خارج نشوند و بازیکنانی که بازی کرده اند هم در کنار سایرین در جو تمرین حضور داشته باشند. به این شکل هم تیم روحیه می‌گیرد و هم وضعیت جسمی‌شان افت نمی‌کند ولی سفرهای دو سه ساعته که با تغییر آب و هوا همراه است کار دست تیم می‌دهد.

تعطیلی تمرین استقلال اشتباه بود/ در این هفته ها استراحت معنی ندارد/ کار درست را گل محمدی انجام می دهد!

برخی بر این اعتقادند که استقلال از ابتدای فصل با همین شرایط(همیشه بعد از مسابقه یک روز تعطیل بوده) توانسته نتایج خوبی بگیرد و تیمش در صدر است. نظرتان در این باره چیست؟

این هفته‌ها، هفته‌های نتیجه گیری است. هفته‌های آخر با هفته‌های ابتدایی فصل زمین تا آسمان فرق می‌کند. شما اگر در ابتدای فصل نتیجه نگرفتید یا امتیازی از دست دادید، فرصت جبران دارید اما امروز تماشاگر کاری ندارد که شما استراحت کرده اید یا نکرده اید. تماشاگر و هوادار استقلال و پرسپولیس دنبال این است که تیمش نتیجه بگیرد. بنابراین هر کس بیشتر و سنگین تر کند بهتر نتیجه می‌گیرد. بسیاری از کارشناسان بدنسازی معتقدند یک روز استراحت بین تمرینات مثل این است که یازده ماه استراحت کرده اند. یعنی تا این اندازه استمرار تمرین مهم است.

ولی همچنان برخی به این حرف شما ایراد می‌گیرند؟

حالا شاید فرهاد مجیدی و دیگر اعضای محترم کادر فنی استقلال نسبت به این قبیل مسائل و مطالبی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود جبهه گیری کنند، ولی اینها همه ثمره سالها کار و تجربه ما در در این زمینه است. آنهایی که طرفدار استقلال و پرسپولیس هستند می‌دانند ما در روزهای تاسوعا و عاشورا هم شاید حتی فقط یک نصف روز تمرین را تعطیل می‌کردیم. اینها همه نتیجه کار کارشناسی شده است. البته شنونده می‌تواند هر طور که دوست دارد از این صحبت‌ها برداشت کند ولی استراحت بین دو مسابقه چیزی جز دور شدن بازیکنان از شرایط تمرینی ندارد.

اما در گذشته خیلی‌ها به این شکل تمرینی عادت داشتند؟

بله! آن زمان فاصله بین مسابقات ۷ یا گاهی ۸ روز بود. برد تیم‌ها ۲ امتیاز داشت نه ۳ امتیاز. گاهی زمین نبود، گاهی بارندگی می‌شد و مسائلی از این دست موجب می‌شد سرمربی تمرین را یک روز تعطیل کند ولی در حال حاضر که بازیکن حرفه‌ای، هم خانه‌اش به محل تمرین نزدیک است، هم پول حرفه‌ای می‌گیرد و هم چهار روز در میان مسابقه دارد استراحت دادن به او حاصلی جز دور کردنش از شرایط مسابقه ندارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها