کد خبر : 75934

2 گروه به رتبه بندی معلمان اضافه شدند | بودجه رتبه بندی معلمان 3/5 برابر شد

2 گروه به رتبه بندی معلمان اضافه شدند | بودجه رتبه بندی معلمان 3/5 برابر شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: اعتبار رتبه‌بندی از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای سه سال به ۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که معلمان سال در انتظار اجرای آن بودند. رتبه بندی معلمان سرانجام در سال 1400 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به صورت قانون درآمد. رتبه بندی معلمان ضمن ارج نهادن به جایگاه و تلاش معلمان موجب افزایش حقوق آنها نیز می شود. آیین نامه رتبه بندی معلمان نیز تدوین شده و باید در هیات دولت تصویب شود. رتبه بندی معلمان از ابتدای مهر ماه 1400 در نظر گرفته شده و از این تاریخ برای معلمان محاسبه خواهد شد.

افزایش بودجه رتبه بندی معلمان

به گزارش تسنیم از مریوان، یوسف نوری در نشست با فرهنگیان مریوان با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم و شهید مرتضی آوینی از تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی برای 16 استان مرزی کشور خبر داد و اظهار داشت: در این طرح یک معلم ثابت در اختیار قرار می‌گیرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به لایحه رتبه بندی معلمان پرداخت و با اشاره به اینکه از اواخر دولت قبل موضوع رتبه بندی مطرح شد؛ افزود: متأسفانه این موضوع بدون هیچ‌گونه کار کارشناسی‌شده با مشکلات زیادی مواجه بود و با وجود اینکه دولت قبل 8 سال فرصت داشت این موضوع را نهایی و اجرایی کند اما متأسفانه آن را به دولت بعدی موکول کرد.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: اعتبار رتبه بندی از 20 هزار میلیارد تومان برای سه سال به 68 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که 38 هزار میلیارد تومان امسال اضافه شده است و اعتبار رتبه بندی با همکاری دولت، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی اکنون سه و نیم برابر شده است و به تصویب رسید.

معلمان شاغل در ادارات به رتبه بندی معلمان اضافه شدند

وی با اعلام اینکه کار رتبه بندی معلمان در حال انجام است؛ خاطرنشان کرد: معلمان شاغل در ادارات و معلمان استثنایی شامل این طرح نمی‌شدند که خوشبختانه در آئین‌نامه جدید این موارد اصلاح شده و برای معلمان ابتدایی مرزی و مناطق محروم هر سال، سه ماه ارفاق در نظر گرفته شده است و هر چهار سال یک رتبه دریافت خواهند کرد و همچنین نخبگان هم برای بار اول سه سال یک رتبه در نظر گرفته شده است.

نوری از تدوین آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در مهلت مقرر توسط مسئولان آموزش و پرورش خبر داد و گفت: از روز دوشنبه هفته آینده طی جلسات متعدد در دولت و با تأکید رئیس جمهور در کمیسیون دولت مطرح و ان شاء الله زودتر از موعد مقرر تحویل داده خواهد شد.

وی ماده یک رتبه‌بندی، یعنی بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش را مهم‌ترین ماده دانست و تأکید کرد: باید کیفیت آموزش و پرورش را ارتقاء داد و مطمئناً با این کار تمام مشکلات در نظام تعلیم و تربیت مرتفع خواهد شد.

 وزیر آموزش و پرورش از اختصاص 38 هزار میلیارد تومان بین 850 هزار فرهنگی در 18 ماه گذشته برای اجرای قانون رتبه‌بندی خبر داد و گفت: این مقدار مشخص است و نمی‌توان چیزی به آن افزود یا از آن کاست و انتظار داریم معلمان عزیز با علم به موضوع بنگرند.

وی یکی دیگر از اقدامات شاخص در آموزش و پرورش را رسیدگی به مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: جامعه معلمان ما سالم‌ترین، بهترین و عزیزترین اقشار جامعه هستند و ما دست تک تک فرهنگیان را می‌بوسیم.

پیگیری رتبه بندی معلمان در دولت

همچنین به گزارش ایسنا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش هم در حاشیه آیین سپاس معلم که در دبستان پسرانه رسولی منطقه ۱۷ آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد گفت: فرارسیدن هفته معلم را تبریک می‌گویم، خبرهای خوبی دارم و حتما دوستانم در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کنند. پیگیری هایی در حوزه‌های رفاهی انجام شده است، رفاهیاتی در مناسبت‌های مختلف در قدیم داده می‌شد و همچنین در حوزه بیمه کارهایی در حال انجام است و آن را اعلام می‌کنیم.

بررسی آیین نامه رتبه بندی معلمان در دولت از هفته جاری

نوری ادامه داد: آیین نامه رتبه بندی معلمان نیز در اختیار نهادهای مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی قرار گرفته تا اظهار نظر کنند و از همین هفته در جلسات کمیسیون دولت بررسی خواهد شد.

مشوق برای ادامه کار پس از رتبه بندی معلمان

صادق ستاری فرد، معاون وزیر و سخنگوی آموزش و پرورش، درباره وقوع موج بازنشستگی معلمان پس از رتبه بندی معلمان و بروز بحران کمبود معلم گفت: نکته درستی است، اما خب مجلس مصوبه خوبی داشت که همکاران ما می‌توانند تا ۶۵ سالگی در آموزش و پرورش بمانند و تلاش می‌کنیم با نگه داشت این نیروهای ارزشمند این موضوع را مدیریت کنیم. پیش بینی بازنشستگی ۵۰ هزار نفر را داشته ایم، اما در تلاشیم بتوانیم بخشی از کمبود نیرو را به طرق قانونی تامین کنیم. تلاش شده حق التدریس شاغلین ماهانه پرداخت شود که می تواند یک مشوق برای ادامه خدمت باشد.

ستاری فرد افزود: یک اقدام دیگر برای تامین نیروی انسانی جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی است. ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر از طریق آزمون استخدامی که ۱۶ اردیبهشت برگزار می‌شود استخدام می‌شوند، چاره‌ای نداریم که آموزش دوره مهارت آموزی پذیرفته شدگان را ضمن تدریس در کلاس‌های درس داشته باشیم. همچنین ۲۵ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان را داریم که به این جمع افزوده می‌شود. طرحی در دستورکار مجلس تحت عنوان تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش در دستورکار است که اگر تصویب شود در تامین نیرو می‌تواند کمک کننده باشد.

زمان اجرای رتبه بندی معلمان

عبدالله ایزدپناه در گردهمایی فرهنگیان انقلابی با اشاره به سالروز بزرگداشت مقام معلم و شخصیت شهید مطهری اظهار کرد: شهید مطهری به گونه‌ای در نوع جامعه ما بی نظیر است؛ مردی که صاحب همه علوم است و کمتر دانشمند و نویسنده‌ای می‌بینید که در همه ابعاد صاحب نظر باشد. مطهری یک عارف و جامعه‌شناس بود و به این دلیل، انسان بی‌نظیری است. پیشاپیش هفته معلم را گرامی می‌داریم.

ایزدپناه با اشاره به اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان بیان کرد: بحث رتبه بندی معلمان به مدت ۱۰ سال به جایی نرسیده بود. مجلس از روز اول در نشست با دولت، وزارت و کمیسیون آموزش، بحث رتبه‌بندی را پیگیری کرد؛ این رتبه‌بندی باید به سرانجام می‌رسید. در دولت قبلی لایحه به مجلس رسیده بود، پس از بررسی‌ها دیدیم در این لایحه آنچه فرهنگیان می‌خواستند، نبود اما در مجلس آن‌قدر روی آن کار شد و چکش‌کاری کردند تا ایرادات رفع شود و در نهایت پس از تلاش‌های بسیار، به نقطه مناسبی رسید.

وی در پایان تاکید کرد: این هفته آیین‌نامه نهایی طرح رتبه‌بندی نهایی می‌شود و در مدت یک ماه آینده اجرایی می‌شود. به این منظور ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که آن را ناکافی دیدیم و ۱۳ هزار میلیارد دیگر اضافه کردیم.

سامانه رتبه بندی معلمان راه اندازی می شود

براساس ماده 5 پیش نویس آیین نامه رتبه بندی معلمان که به هیات دولت ارسال شده است، باید سامانه ای برای دریافت مدارک و مستندات معلمان تشکیل شود.

در ماده 5 آیین نامه رتبه بندی معلمان آمده است:

وزارت مکلف است به منظور اجرای فرایند رتبه بندی معلمان علاوه بر استقرار نظام سنجش صلاحیت ها عمومی تخصصی و حرفه ای معلمان (موضوع راهکار شماره ۲-۱۰ سند تحول بنیادین)، نسبت به طراحی و استقرار سامانه رتبه بندی به منظور دریافت مدارک و مستندات با رعایت مقررات مربوطه حداکثر ظرف مدت یک ماه اقدام نماید، به نحوی که فرایند ثبت درخواست، گردآوری و بارگذاری مستندات و مدارک تأییدشده، بررسی پرونده و تأیید امتیازات مکتسبه، تعیین رتبه معلمان توسط هیأت ممیزه ذیربط و اطلاع رسانی مستمر از وضعیت پرونده به مشمولان و پاسخگویی به اعتراضات احتمالی از طریق این سامانه انجام گیرد.

این سامانه پس از مرحله استقرار، ارتقا خواهد یافت و به عنوان سامانه رتبه بندی علاوه بر شفاف سازی تمامی فرایندهای رتبه بندی و تسهیل دسترسی به اطلاعات، به منبع اصلی گردآوری، تولید، به روزرسانی داده های انبوه در طول زمان تبدل خواهد شد. تحلیل هوشمند این داده ها پایه اصلی رتبه بندی (ارتقا و تنزل رتبه) خواهد بود.

تغییرات آیین نامه رتبه بندی معلمان

به گزارش ایرنا، علیرضا منادی سفیدان در گفت‌وگویی با اشاره به طی شدن مراحل نهایی تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان، بیان داشت: این آیین نامه در حال حاضر در کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش متشکل از وزیر، معاونان و مدیران وزارتخانه آموزش و پرورش، سازمان استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و دو نفر از نمایندگان به عنوان نماینده کمیسیون آموزش تشکیل جلسه می‌دهد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس ادامه داد: تا به امروز نسبت به همه مسائل و مشکلاتی که مد نظر معلمان در آیین نامه رتبه‌بندی بود، تذکرات لازم را دادیم و بیشتر این مسائل رفع شده است.

رییس کمیسیون آموزش یادآور شد: یکی از مسائلی که در آخرین اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان مورد بازنگری قرار گرفت، این بود که برای استاد معلمی، شرط دکتری برداشته شود. همچنین در آخرین اصلاح آیین نامه تأکید شده آخرین مدرک معلمان لحاظ شده و حق و حقوق آن‌‎ها پرداخت شود.

منادی سفیدان با استناد به استعلامی که از معاونت قوانین مجلس گرفته شد، گفت: معاونت قوانین مجلس نیز تأکید داشت باید این مدارک جدید معلمان اعمال شود.

وی یادآور شد: همچنین بسیاری از موارد جزئی مد نظر معلمان نیز در آیین نامه مورد توجه قرار گرفت و انتظار داریم نهایتا یک آیین نامه کامل و جامع با لحاظ کامل منافع معلمان تدوین و روانه صحن هیأت دولت شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: تلاش ما این بود در طول زمان تدوین آیین نامه اجرایی نقطه نظرات معلمان را منتقل کنیم تا آیین نامه‌ای خوب و به نفع معلم تدوین شود و انتظار داریم آیین نامه تدوین شده هرچه سریع‌تر به تصویب دولت برسد و قانون رتبه بندی معلمان وارد فاز اجرایی شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها