کد خبر : 75849

قانونی که قهرمانی را از پرسپولیس می گیرد

قانونی که قهرمانی را از پرسپولیس می گیرد

رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ اعلام کرد که دربازی‌های رودررو استقلال و پرسپولیس، گل زده در خانه حریف نیز ملاک قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرورزشی، در ابتدای فصل حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال با حضور در برنامه فوتبال برتر از قانون جدیدی برای تعیین رتبه تیم‌ها خبر داد. او اظهار داشت که در تمامی رقابت‌های فوتبال کشور اعم از لیگ برتر و دسته‌های پایین‌تر، برای تعیین رتبه‌های حساس از جمله تیم قهرمان و تیم‌های سقوط و صعودکننده، در صورت برابری امتیازات تفاضل گل ملاک نیست و بازی رودررو در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این قانون جدید که در بسیاری از کشورهای بزرگ اروپایی نیز اجرا می‌شود، در لیگ بیست و یکم نیز ملاکی برای تعیین رتبه‌های مهم جدول رده‌بندی است اما پس از برگزاری دربی پایتخت، گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص اینکه آیا گل زده در خانه حریف نیز ملاک قرار خواهد گرفت یا خیر، به وجود آمد.

در دربی رفت که به میزبانی استقلال برگزار شد، دو تیم به‌ تساوی بدون گل رسیدند ولی در شهرآورد برگشت که میزبانی آن به عهده پرسپولیس بود، بازی با تساوی یک – یک به پایان رسید و شاگردان مجیدی موفق شدند دروازه حریف را باز کنند. سهیل مهدی شب گذشته در برنامه فوتبال برتر با تأیید این مسئله که گل زده در خانه حریف نیز ملاک تعیین رتبه تیم‌ها قرار می‌گیرد اعلام کرد که استقلال به دلیل گلزنی در زمین پرسپولیس، شرایط بهتری نسبت به رقیب دیرینه دارد.

البته پیش‌ازاین، نظر رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در خصوص شرایط پیش‌آمده چیز دیگری بود و مهدی اعلام کرده بود که قوانین لالیگا برای آنها ملاک است و دربازی‌های رودررو باید تیمی برنده از زمین خارج شده باشد که این مسئله با اعتراض هواداران استقلال روبرو شد چرا که در کشورهای اروپایی حتی اگر دو بازی رفت‌وبرگشت با نتیجه تساوی به پایان برسد، قانون گل زده در خانه حریف ملاک قرار می‌گیرد و اکنون مهدی با پس گرفتن اظهارات پیشین خود، اعلام کرد قوانینی که در فوتبال روز دنیا رایج است را نیز در لیگ‌های فوتبال ایران در دستور کار قرار خواهد داد.

رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ شب گذشته در گفتگو با محمدحسین میثاقی و در پاسخ به این ابهام بزرگ پیش‌آمده گفت: این مصوبه هیئت‌رئیسه فدراسیون در آغاز لیگ برتر بوده و به همه باشگاه‌ها و هیئت‌های فوتبال استان‌ها ابلاغ شده است. همه دوستان در جریان هستند در این فصل و درصورتی‌که در انتهای هر لیگ شرایط مساوی باشد، برای انتخاب سهمیه قهرمانی، سقوط و یا صعود تیم‌ها، به سمت بازی رودررو می‌رویم.

وی درباره اینکه دربازی‌های رودررو فقط بردوباخت مهم است یا گل زده در خانه حریف همچون دربی پایتخت ملاک است یا نه، پاسخ داد: شما بازی استقلال و پرسپولیس را مثال زدید و به‌طورکلی عرض می‌کنم، زمانی که ما می‌گوییم نتایج بازی رودررو، یعنی بحث تمام این موارد را لحاظ می‌شود. قانون گل در خانه حریف و کلیه موارد نیز وجود دارد و مانند یک دیدار پلی‌آف است.

مهدی درباره اینکه بحث میزبان و میهمان در دربی‌های بدون تماشاگر باعث ایجاد مسائلی شده بود، پاسخ داد: بحث حضور تماشاگر به‌خاطر اپیدمی ویروس کرونا بود و این موارد، موارد حاشیه‌ای است. من فکر می‌کنم اگر بخواهیم این موارد را لحاظ کنیم، از استانداردهایی که باید داشته باشیم خارج می‌شویم و باید وارد بحث‌های این‌چنینی نشویم. زمانی که درباره یک مدل پلی‌آف بحث می‌کنیم، بحث بازی رودررو مطرح است.

بدین ترتیب و با اظهارات سهیل مهدی، چنانچه شاگردان فرهاد مجیدی بتوانند در ۴ دیدار از ۶ مسابقه باقی‌مانده خود به برتری دست یابند، تحت هر شرایطی قهرمان خواهند شد حتی اگر پرسپولیس بتواند تمامی بازی‌های باقیمانده خود را با تفاضل گل بالا برنده از زمین خارج شود. به طبع، در صورت توقف شاگردان گل محمدی، آنگاه استقلال به امتیازات کمتری برای بالای سر بردن جام قهرمانی نیاز دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها