کد خبر : 75791

نسخه نهایی آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان در دولت

نسخه نهایی آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان در دولت

آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان از کمیته تدوین آیین نامه‌های مجلس شورای اسلامی به هیأت دولت ارجاع داده شده است.

رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که معلمان سال در انتظار اجرای آن بودند. رتبه بندی معلمان سرانجام در سال 1400 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به صورت قانون درآمد. رتبه بندی معلمان ضمن ارج نهادن به جایگاه و تلاش معلمان موجب افزایش حقوق آنها نیز می شود. آیین نامه رتبه بندی معلمان نیز تدوین شده و باید در هیات دولت تصویب شود. رتبه بندی معلمان از ابتدای مهر ماه 1400 در نظر گرفته شده و از این تاریخ برای معلمان محاسبه خواهد شد.

نسخه نهایی آیین نامه رتبه بندی معلمان در دولت

به گزارش ایسنا،  مهدی اسماعیلی رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی خبر داده است که کار تدوین آیین نامه اجرایی در کمیته تدوین آیین نامه به پایان رسیده و نسخه نهایی آیین نامه به هیأت دولت ارجاع شده است.

تصویب قانون رتبه بندی معلمان در راستای عمل به وعده‌های بر زمین مانده از آغاز به کار مجلس یازدهم در دستور کار این مجلس قرار گرفت  تا آن‌جا که محمد باقر قالیباف رییس مجلس از این قانون به عنوان «پیشانی خدمت مجلس انقلابی به فرهنگیان» یاد کرده و  از دولت خواسته است با تسریع در تصویب مراحل نهایی، اجرایی شدن قانون رتبه بندی معلمان را هر چه سریع تر و در همین روزهای پیش رو به انجام رسانده و به مطالبات معلمان جامه عمل بپوشانند.

پیش از این از سوی ابراهیم رئیسی رییس دولت سیزدهم  اعلام شده بود که دولت مصمم است همه ابعاد قانون رتبه‌بندی معلمان را در راستای ارتقاء شأن و منزلت فرهنگیان مورد توجه قرار دهد و به این وسیله در راستای ارتقای کیفیت آموزش در کشور گام بردارد.

دولت وعده اجرای سند تحول آموزش و پرورش به عنوان یکی از  اسناد بالادستی را نیز به فرهمگیان وعده داده است.

هم‌چنین پیگیری وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان به مسئولان مربوطه از سوی رییس جمهور دستور داده شده است.

لزوم نظام بخشی سامانه‌های متعدد و پراکنده در حوزه تعلیم و تربیت  از سوی وزیر آموزش و پرورش نیز از دیگر دستورات رییس‌جمهور برای رفع دغدغه های فرهنگیان بوده است.

ضرورت نقش‌آفرینی شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان اتاق فکر ایجاد تحول آموزشی در کشور با حضور نیروهای تحول‌خواه ، نگاه نو و خلاقانه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

استفاده از نیروهای باکفایت و متعهد در نقاط مختلف کشور، عدالت در جذب نیرو، عدالت در بکارگیری، عدالت در ارتقاء و عدالت در پرداخت حقوق همزمان، هم از دیگر دستورات رییس‌جمهور در ارتباط با فرهنگیان بوده است.

پیگیری رتبه بندی معلمان در دولت

به گزارش ایسنا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش هم در حاشیه آیین سپاس معلم که در دبستان پسرانه رسولی منطقه ۱۷ آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد گفت: فرارسیدن هفته معلم را تبریک می‌گویم، خبرهای خوبی دارم و حتما دوستانم در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کنند. پیگیری هایی در حوزه‌های رفاهی انجام شده است، رفاهیاتی در مناسبت‌های مختلف در قدیم داده می‌شد و همچنین در حوزه بیمه کارهایی در حال انجام است و آن را اعلام می‌کنیم.

برگزاری آزمون استخدامی معلمان در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت

وی افزود: روزهای ۱۵ و  ۱۶ اردیبهشت، آزمون استخدامی برگزار و ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر از این طریق جذب می شوند. احکام استخدامی آنها از مهرماه صادر می‌شود. همه باید جذب شوند مگر در مناطقی متقاضی نداشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود معلم گفت: کمبودهایی هست که به طرق مختلف ترمیم می‌کنیم، یکی از این روش ها استفاده از دانشجومعلمانی است که سال چهارم هستند و باید کارورزی شان را بگذرانند که احتمالا حدود ۲۰ هزار نفر می‌شوند و وارد چرخه معلمان خواهند شد.

بررسی آیین نامه رتبه بندی معلمان در دولت از هفته جاری 

نوری ادامه داد: آیین نامه رتبه بندی معلمان نیز در اختیار نهادهای مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی قرار گرفته تا اظهار نظر کنند و از همین هفته در جلسات کمیسیون دولت بررسی خواهد شد.

مشوق برای ادامه کار پس از رتبه بندی معلمان

صادق ستاری فرد، معاون وزیر و سخنگوی آموزش و پرورش، درباره وقوع موج بازنشستگی معلمان پس از رتبه بندی معلمان و بروز بحران کمبود معلم گفت: نکته درستی است، اما خب مجلس مصوبه خوبی داشت که همکاران ما می‌توانند تا ۶۵ سالگی در آموزش و پرورش بمانند و تلاش می‌کنیم با نگه داشت این نیروهای ارزشمند این موضوع را مدیریت کنیم. پیش بینی بازنشستگی ۵۰ هزار نفر را داشته ایم، اما در تلاشیم بتوانیم بخشی از کمبود نیرو را به طرق قانونی تامین کنیم. تلاش شده حق التدریس شاغلین ماهانه پرداخت شود که می تواند یک مشوق برای ادامه خدمت باشد.

ستاری فرد افزود: یک اقدام دیگر برای تامین نیروی انسانی جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی است. ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر از طریق آزمون استخدامی که ۱۶ اردیبهشت برگزار می‌شود استخدام می‌شوند، چاره‌ای نداریم که آموزش دوره مهارت آموزی پذیرفته شدگان را ضمن تدریس در کلاس‌های درس داشته باشیم. همچنین ۲۵ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان را داریم که به این جمع افزوده می‌شود. طرحی در دستورکار مجلس تحت عنوان تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش در دستورکار است که اگر تصویب شود در تامین نیرو می‌تواند کمک کننده باشد.

زمان اجرای رتبه بندی معلمان

عبدالله ایزدپناه در گردهمایی فرهنگیان انقلابی با اشاره به سالروز بزرگداشت مقام معلم و شخصیت شهید مطهری اظهار کرد: شهید مطهری به گونه‌ای در نوع جامعه ما بی نظیر است؛ مردی که صاحب همه علوم است و کمتر دانشمند و نویسنده‌ای می‌بینید که در همه ابعاد صاحب نظر باشد. مطهری یک عارف و جامعه‌شناس بود و به این دلیل، انسان بی‌نظیری است. پیشاپیش هفته معلم را گرامی می‌داریم.

ایزدپناه با اشاره به اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان بیان کرد: بحث رتبه بندی معلمان به مدت ۱۰ سال به جایی نرسیده بود. مجلس از روز اول در نشست با دولت، وزارت و کمیسیون آموزش، بحث رتبه‌بندی را پیگیری کرد؛ این رتبه‌بندی باید به سرانجام می‌رسید. در دولت قبلی لایحه به مجلس رسیده بود، پس از بررسی‌ها دیدیم در این لایحه آنچه فرهنگیان می‌خواستند، نبود اما در مجلس آن‌قدر روی آن کار شد و چکش‌کاری کردند تا ایرادات رفع شود و در نهایت پس از تلاش‌های بسیار، به نقطه مناسبی رسید.

وی در پایان تاکید کرد: این هفته آیین‌نامه نهایی طرح رتبه‌بندی نهایی می‌شود و در مدت یک ماه آینده اجرایی می‌شود. به این منظور ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که آن را ناکافی دیدیم و ۱۳ هزار میلیارد دیگر اضافه کردیم.

سامانه رتبه بندی معلمان راه اندازی می شود

براساس ماده 5 پیش نویس آیین نامه رتبه بندی معلمان که به هیات دولت ارسال شده است، باید سامانه ای برای دریافت مدارک و مستندات معلمان تشکیل شود.

در ماده 5 آیین نامه رتبه بندی معلمان آمده است:

وزارت مکلف است به منظور اجرای فرایند رتبه بندی معلمان علاوه بر استقرار نظام سنجش صلاحیت ها عمومی تخصصی و حرفه ای معلمان (موضوع راهکار شماره ۲-۱۰ سند تحول بنیادین)، نسبت به طراحی و استقرار سامانه رتبه بندی به منظور دریافت مدارک و مستندات با رعایت مقررات مربوطه حداکثر ظرف مدت یک ماه اقدام نماید، به نحوی که فرایند ثبت درخواست، گردآوری و بارگذاری مستندات و مدارک تأییدشده، بررسی پرونده و تأیید امتیازات مکتسبه، تعیین رتبه معلمان توسط هیأت ممیزه ذیربط و اطلاع رسانی مستمر از وضعیت پرونده به مشمولان و پاسخگویی به اعتراضات احتمالی از طریق این سامانه انجام گیرد.

این سامانه پس از مرحله استقرار، ارتقا خواهد یافت و به عنوان سامانه رتبه بندی علاوه بر شفاف سازی تمامی فرایندهای رتبه بندی و تسهیل دسترسی به اطلاعات، به منبع اصلی گردآوری، تولید، به روزرسانی داده های انبوه در طول زمان تبدل خواهد شد. تحلیل هوشمند این داده ها پایه اصلی رتبه بندی (ارتقا و تنزل رتبه) خواهد بود.

تغییرات آیین نامه رتبه بندی معلمان

به گزارش ایرنا، علیرضا منادی سفیدان در گفت‌وگویی با اشاره به طی شدن مراحل نهایی تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان، بیان داشت: این آیین نامه در حال حاضر در کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش متشکل از وزیر، معاونان و مدیران وزارتخانه آموزش و پرورش، سازمان استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و دو نفر از نمایندگان به عنوان نماینده کمیسیون آموزش تشکیل جلسه می‌دهد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس ادامه داد: تا به امروز نسبت به همه مسائل و مشکلاتی که مد نظر معلمان در آیین نامه رتبه‌بندی بود، تذکرات لازم را دادیم و بیشتر این مسائل رفع شده است.

رییس کمیسیون آموزش یادآور شد: یکی از مسائلی که در آخرین اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان مورد بازنگری قرار گرفت، این بود که برای استاد معلمی، شرط دکتری برداشته شود. همچنین در آخرین اصلاح آیین نامه تأکید شده آخرین مدرک معلمان لحاظ شده و حق و حقوق آن‌‎ها پرداخت شود.

منادی سفیدان با استناد به استعلامی که از معاونت قوانین مجلس گرفته شد، گفت: معاونت قوانین مجلس نیز تأکید داشت باید این مدارک جدید معلمان اعمال شود.

وی یادآور شد: همچنین بسیاری از موارد جزئی مد نظر معلمان نیز در آیین نامه مورد توجه قرار گرفت و انتظار داریم نهایتا یک آیین نامه کامل و جامع با لحاظ کامل منافع معلمان تدوین و روانه صحن هیأت دولت شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: تلاش ما این بود در طول زمان تدوین آیین نامه اجرایی نقطه نظرات معلمان را منتقل کنیم تا آیین نامه‌ای خوب و به نفع معلم تدوین شود و انتظار داریم آیین نامه تدوین شده هرچه سریع‌تر به تصویب دولت برسد و قانون رتبه بندی معلمان وارد فاز اجرایی شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها