کد خبر : 75620

تغییرات مهم آیین نامه رتبه بندی معلمان | حذف شرط دشوار از رتبه استاد معلم

تغییرات مهم آیین نامه رتبه بندی معلمان | حذف شرط دشوار از رتبه استاد معلم

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به آخرین تغییرات صورت گرفته در تدوین آیین نامه رتبه بندی معلمان، بیان داشت:با اصلاح این آیین نامه آخرین مدرک تحصیلی معلمان در محاسبه رتبه اعمال می شود و شرط مدرک دکتری هم برای استاد معلمی حذف شده است.

رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که معلمان سال در انتظار اجرای آن بودند. رتبه بندی معلمان سرانجام در سال 1400 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به صورت قانون درآمد. رتبه بندی معلمان ضمن ارج نهادن به جایگاه و تلاش معلمان موجب افزایش حقوق آنها نیز می شود. آیین نامه رتبه بندی معلمان نیز تدوین شده و باید در هیات دولت تصویب شود. رتبه بندی معلمان از ابتدای مهر ماه 1400 در نظر گرفته شده و از این تاریخ برای معلمان محاسبه خواهد شد.

تغییرات آیین نامه رتبه بندی معلمان

به گزارش ایرنا، علیرضا منادی سفیدان در گفت‌وگویی با اشاره به طی شدن مراحل نهایی تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان، بیان داشت: این آیین نامه در حال حاضر در کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش متشکل از وزیر، معاونان و مدیران وزارتخانه آموزش و پرورش، سازمان استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و دو نفر از نمایندگان به عنوان نماینده کمیسیون آموزش تشکیل جلسه می‌دهد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس ادامه داد: تا به امروز نسبت به همه مسائل و مشکلاتی که مد نظر معلمان در آیین نامه رتبه‌بندی بود، تذکرات لازم را دادیم و بیشتر این مسائل رفع شده است.

رییس کمیسیون آموزش یادآور شد: یکی از مسائلی که در آخرین اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان مورد بازنگری قرار گرفت، این بود که برای استاد معلمی، شرط دکتری برداشته شود. همچنین در آخرین اصلاح آیین نامه تأکید شده آخرین مدرک معلمان لحاظ شده و حق و حقوق آن‌‎ها پرداخت شود.

منادی سفیدان با استناد به استعلامی که از معاونت قوانین مجلس گرفته شد، گفت: معاونت قوانین مجلس نیز تأکید داشت باید این مدارک جدید معلمان اعمال شود.

وی یادآور شد: همچنین بسیاری از موارد جزئی مد نظر معلمان نیز در آیین نامه مورد توجه قرار گرفت و انتظار داریم نهایتا یک آیین نامه کامل و جامع با لحاظ کامل منافع معلمان تدوین و روانه صحن هیأت دولت شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: تلاش ما این بود در طول زمان تدوین آیین نامه اجرایی نقطه نظرات معلمان را منتقل کنیم تا آیین نامه‌ای خوب و به نفع معلم تدوین شود و انتظار داریم آیین نامه تدوین شده هرچه سریع‌تر به تصویب دولت برسد و قانون رتبه بندی معلمان وارد فاز اجرایی شود.

معیار شایستگی های عمومی در رتبه بندی معلمان

معیار شایستگی های عمومی معلمان در آیین نامه رتبه بندی معلمان

معیار شایستگی های عمومی معلمان در آیین نامه رتبه بندی معلمانکاهش سابقه کار رتبه استاد معلم در رتبه بندی معلمان

بالاترین رتبه در نظر گرفته شده برای معلمان در نظام رتبه بندی ، استاد معلم است. در لایحه رتبه بندی معلمان سابقه کار لازم برای رسیدن به رتبه استاد معلم حداقل 26 سال در نظر گرفته شده بود. اما در قانون نهایی رتبه بندی معلمان حداقل سابقه کار لازم برای رسیدن به رتبه استاد معلم با کاهش چشمگیر 5 ساله به 21 سال رسیده است.

ملاک های اصلی رتبه بندی معلمان

آن‌طور که آیین‌نامه تدوین‌شده آموزش و پرورش نشان می‌دهد، معیارهای عمومی نظیر داشتن روحیه جهادی و تحول‌گرایی، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، انگیزه معلمی، رفتار احترام‌آمیز با دانش‌آموزان و اولیا، تعهد سازمانی و... با 300 امتیاز تأثیر بسزایی در افزایش رتبه معلمان دارد، بعد از آن هم شایستگی‌های تخصصی همچون مدرک تحصیلی با حداکثر 75 امتیاز، پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد با حداکثر امتیاز 30، تألیف کتاب و مقاله با حداکثر امتیاز 20 و... قرار می‌گیرد.

با وجود تمام بحث و بررسی‌هایی که بر سر نحوه، زمان و چگونگی اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان وجود داشت، نسخه نهایی از آیین‌نامه اجرایی رتبه بندی معلمان عوامل مؤثر در این کار را شامل شایستگی عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه در نظر گرفته است.

صدور احکام رتبه بندی معلمان تا پایان بهار

به گزارش ایسنا، صادق ستاری‌فر در اصفهان درباره تبیین استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان گفت: رتبه‌بندی معلمان از دهه ۷۰همواره مطرح بوده ، و این موضوع همواره در میان صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت با هدف اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر شایستگی‌هایی که تعریف شد و رضایتمندی شغلی معلمین ، افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی و ارتقای نظام تعلیم و تربیت مطرح شده است.

وی گفت: این موضوع تا آنجا ادامه پیدا کرد که در نهایت در قانون ششم توسعه، مجلس دولت را مکلف به تدوین نظام رتبه‌بندی معلمان کرد که دولت‌ دوازدهم به آن عمل نکرد تا در واپسین روزهای دولت وقت، لایحه‌ای تحت این عنوان به مجلس تقدیم شد که مرکز پژوهش‌های مجلس در آن زمان ایرادات متعددی را به آن وارد کرد.

میزان افزایش حقوق معلمان پس از رتبه بندی معلمان

به گفته محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس، رتبه‌بندی معلمان 40 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که 25 هزار میلیارد تومان اعتبار برای سال 1401 و برای مابه‌التفاوت سال 1400، 13 هزار و 800 میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق مصوب شد و هیچ مشکلی در تأمین بودجه وجود ندارد.

به گفته او در قانون بودجه 1401 حداقل دریافتی حقوق بگیران 5 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شده است، میانگین دریافتی معلمان در رتبه‌بندی برای پایین‌ترین رتبه یک میلیون و 560 هزار تومان و برای بالاترین رتبه 6 میلیون و 500 هزار تومان است بنابراین کف حقوق معلمان  7 میلیون و 60 هزار تومان خواهد بود.

همچنین میانگین دریافتی معلمان درسال 1400، 7 میلیون و 200 هزار تومان است و میانگین رتبه‌بندی درسال 1401، 3 میلیون تومان خواهد بود.

رتبه بندی معلمان غیررسمی

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: همه معلمان رسمی، پیمانی و افرادی که حکم معلمی دارند اما در ادارات آموزش و پرورش خدمت می‌کنند و همچنین معلمان غیررسمی که احکام استخدامی دارند، شامل رتبه بندی خواهند شد اما این قانون شامل معلمان بازنشسته نخواهد شد.

جزئیات رتبه بندی معلمان

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در خصوص جزئیات رتبه بندی معلمان ، گفت: مقداری از لذت رتبه بندی معلمان کم شد به این دلیل که این طرح طول کشید. اما بالاخره اکنون این مژده توسط مجلس و دولت داده شد و شورای نگهبان نیز آن را تائید کرد و به زودی از سوی رئیس مجلس به دولت و بعد به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.

وی بیان کرد: تمام هم و غم ما ارتقای جایگاه معلم است؛ برای کیفیت‌بخشی به آموزش، باید این رتبه را بدهیم و آموزش‌های لازم ارائه شود تا در طول سال جایگاه معلمان مشخص شود.

احمدی‌لاشکی افزود: در این رتبه بندی، معلمان به پنج رتبه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم خواهند شد.

وی افزود: در حال تشکیل هیات ممیزه هستیم و آیین‌نامه رتبه بندی معلمان را با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و نمایندگان مجلس تنظیم خواهیم کرد و پس از تصویب، توسط دولت ابلاغ خواهد شد و در نهایت بر اساس رتبه‌ها، معلمان بر اساس امتیازات رتبه‌بندی خواهند شد.

امتیازات ویژه برای برخی معلمان

قاسم احمدی‌لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در خصوص اینکه آیا در رتبه بندی معلمان برای برخی معلمان امتیازات ویژه در نظر گرفته شده است؟ گفت: برای برخی از جاهای خاص در طرح رتبه بندی معلمان استثناءهایی در نظر گرفته‌ایم. در حالت عادی بر اساس قانون با تعیین رتبه، یک معلم پنج سال بعد می‌تواند به رتبه بالاتر ارتقا پیدا کند اما معلمان شاغل در مناطق عشایری، مناطق مرزی، مدارس استثنایی، مدارس ابتدایی، یک سال جلوتر از بقیه معلمان از امتیاز ارتقای رتبه برخوردار خواهند شد.

وی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر احکام معلمان را با واژه فوق‌العاده "رتبه‌بندی" معلمان داشته باشیم.

احمدی‌لاشکی افزود: ما بر اساس قانون عمل می‌کنیم و به محض اینکه قانون رتبه بندی معلمان ابلاغ شود سریعا آیین‌نامه را تدوین می‌کنیم. بعد از آماده‌سازی آیین‌نامه، سه ماه فرصت اجرا داریم و در این مدت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار معلم را در طبقات پنجگانه جانمایی می‌کنیم.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها