کد خبر : 75499

اشکال اساسی آیین نامه رتبه بندی معلمان

اشکال اساسی آیین نامه رتبه بندی معلمان

عضو معاونت گفتمان و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی پردیس علامه طباطبایی ارومیه گفت: رعایت نشدن توازن و تعادل در توزیع امتیازات فضلی در بین شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای از ایرادات آیین‌نامه اجرایی رتبه بندی معلمان است.

به گزارش ایسکانیوز، نازنین محمدی، عضو معاونت گفتمان و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس علامه طباطبایی ارومیه گفت: پس از گذشت ده سال انتظار، در نهایت آیین نامه اجرایی رتبه بندی تدوین شد. هدف از بیان رتبه بندی کمک به عدالت، افزایش انگیزه، افزایش کیفیت کار معلمان و ارتقای سطح آموزش و در نتیجه باعث پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان یعنی هدف اصلی سازمان تعلیم و تربیت شود.

محمدی افزود: با تدوین اولیه و البته شتابزده آیین نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان، دیگر از روح آن چیزی نمانده و بیشتر شبیه یک طبل توخالی است که اسم رتبه بندی بر آن نقش بسته شده است.

عضو معاونت گفتمان و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس علامه طباطبایی ارومیه اظهار داشت: اگر نگاهی واقع گرایانه و بی پیرایه به مسأله داشته باشیم بدون شک، برونداد و پیامد آیین نامه‌ای که بخش اعظم آن عینا برگرفته یا اقتباس سطر به سطر از ارزشیابی کارکنان دولت، نظام به بن بست خورده ارایه پیشنهادات و انتقادات، منشور تکریم ارباب رجوع، آیین نامه اجرایی مسیر ارتقای شغلی است، سخن گفتن از ارتقای کیفی در آموزش وپرورش، رقابت سالم و سازنده، انگیزش شغلی، تعلق خاطر سازمانی، رشد مهارت‌ها و شایستگی‌های شغلی و حرفه‌ای تا رقم خوردن آموزش وپرورش تراز و لابد به تعاقب آن، سیر الی الله از آسفار اربعه و نائل شدن به حیات طیبه، تناسب و تناسخی با واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: معلمان در رتبه بندی به دنبال رفع تبعیض و نابرابری در نظام پرداخت کارکنان دولت با توجه به متغیرهایی مانند سنوات خدمت، مدرک تحصیلی، تشابه رسته شغلی، مکانیسم جبران خدمات احصا شده در قانون مدیریت خدمات کشوری تا دیگر امکانات و پرداخت‌های گاه و بیگاه رفاهی اعم از نقدی یا غیر نقدی هستند. اتفاقی که در دیگر دستگاه‌ها بدون کمترین چالش در حال رقم خوردن است.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: از اشکالات و مشکلات جدی این آیین نامه میتوان به سنجش ناپذیر ماندن مفاهیم و شاخص‌هایی مانند روحیه جهادی، تعهد سازمانی، تحول خواهی (تبدیل متغیرهای کیفی به کمی و عینی) اشاره کرد.

محمدی بیان کرد: رعایت نشدن توازن و تعادل در توزیع امتیازات فضلی در بین شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای به دلیل عدم ارایه مدل مفهومی اولیه و مناسب از اهداف طرح رتبه بندی با توجه به میزان اثرگذاری هریک از متغیرهای مستقل از دیگر ایرادات ملموس این آیین نامه است.

عضو معاونت گفتمان و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس علامه طباطبایی ارومیه تاکید کرد: مبهم بودن شاخص‌ها باعث می‌شوند که مدیران نتوانند ارزیابی کنند و عملا باعث فراهم شدن مجال و زمینه برای پیاده شدن سلایق شخصی، جانبداری‌های گروهی و سیاسی توسط مدیران مدارس، راهبران آموزشی، روسای ادارات به علت قبض و بسط پذیر بودن متغیرهای کیفی منظور شده در بخش شایستگی‌ها و صلاحیت‌های سه گانه عمومی، تخصصی و حرفه‌ای خواهد شد.

وی افزود: برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت بویژه دوره‌های تخصصی هنگامی سودمند و مفید به فایده خواهد بود که علاوه بر برخوداری از استانداردهای لازم با نظارت مستقیم آموزش وپرورش طراحی و به مرحله اجرا و ارزشیابی گذاشته شود.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: چرا که در غیر این صورت برگزاری این نوع از آموزش‌ها، جز مدرک فروشی، سکه کردن دکان برخی از صاحبان مدارس غیردولتی یا تبدیل فردی به مدرس آموزش‌های ضمن خدمت سوغاتی برای آموزش وپرورش به همراه نخواهد داشت.

محمدی خاطر نشان کرد: در همان نگاه اولیه میتوان متوجه شدکه در این آیین نامه باز هم مثل همیشه، کفه ترازو به سود نیروهای اداری و ستادی می‌چربد و تدوین کنندگان سعی کرده اند با در پیش گرفتن رویه هیأت‌های ممیزی چشم بسته همه امتیازات را یک‌جا، جارو کرده، اما وقتی به معلم که می‌رسند مو را از ماست کشیده، اپسلیونی نمره دهند.

عضو معاونت گفتمان و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس علامه طباطبایی ارومیه یادآور شد: سپردن صلاحیت دهی معلم، بدون زمینه به مدیر مدرسه، میتواند حریت و آزادگی شغلی و حرفه‌ای را از او سلب کرده و حتی در مواقعی جز تملق و چاپلوسی حاصلی ندارد. همچنین باید مراقب بود با نام‌های دهن پر کنی مثل تولید مقاله، پژوهش، تالیف کتاب، بساط کتاب و مقاله فروشان در مدارس سبز نشود.

محمدی مطرح کرد: از سویی نسبت پیش نویس آیین نامه رتبه بندی با سند تحول روشن نبوده و از لحاظ اجرایی نیز فاقد سنجه مناسب جهت سنجش صلاحیت‌های معلمی است و اجرای این چنینی رتبه بندی ضمن ایجاد نارضایتی به ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت منجر نمیشود.

وی در خاتمه گفت: به نظر می‌رسد طرح از اهداف خود دور شده و باید در گروه‌هایی حرفه‌ای و متخصص مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد وگرنه اگر به این صورت اجرا شود، بهتر است اسم طرح را از رتبه بندی به افزایش حقوق عوض کرده، زیرا از مفهوم واقعی خود دور شده است.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها