کد خبر : 75392

افراد بدون بیمه در اولویت ثبت نام سهام عدالت / زمان تشکیل ستاد شناسایی مشمولان سهام عدالت

افراد بدون بیمه در اولویت ثبت نام سهام عدالت / زمان تشکیل ستاد شناسایی مشمولان سهام عدالت

عسکر توکلی گفت:سازوکار اولیه ثبت نام ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت از خرداد آغاز شده و از اواخر خرداد اعلام می‌شود این افراد باید به کدام سامانه برای نام نویسی مراجعه کنند.

سهام عدالت سبدی از سهام شرکت های مختلف است که به مشمولان واگذار شد. سهام عدالت ابتکاری از سوی دولت نهم بود. در سبد سهام عدالت سهام شرکت های دولتی بین مشمولان توزیع شده است. در حال حاضر سهام 43 شرکت بورسی و فرابورسی در سبد سهام عدالت وجود دارد. سود سهام عدالت به دارندگان آن تعلق می گیرد که البته واریز این سود به خصوص زمان واریز آن هر سال با حواشی هم رو به رو می شود.

افراد بدون بیمه در اولویت ثبت نام سهام عدالت

پیرو پیگیری‌های انجام شده از سوی مجلس شورای اسلامی و با موافقت رئیس جمهوری موضوع تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به نتیجه رسید.

او می‌گوید: ستادی باید تشکیل شود تا افرادی که در حاشیه شهر‌ها هیچ گونه لیست بیمه‌ای ندارند شناسایی شوند.

به گفته رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور پیش بینی می‌شود که این ستاد از اواخر خرداد شکل گیرد که از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی می‌شود.

او می‌گوید: مردم خبر‌های مربوط به سهام عدالت را فقط از صداوسیما و خبرگزاری‌های معتبر داخلی دریافت کنند و یا از زبان رییس جمهور، وزرای اقتصادی مربوطه و دست اندرکاران سهام عدالت بشنوند.

به گفته رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور مردم به خبر‌های دروغ و جعلی برخی سایت‌ها و کانال‌های غیر معتبر توجهی نکنند و نیازی نیست به این کانال‌ها شماره ملی و برخی مشخصات شخصی را ارائه دهند.

آنچه در مورد ثبت نام سهام عدالت می دانیم

در خصوص موارد قطعی ثبت نام سهام عدالت می توان موارد زیر را به صورت فهرست وار برشمرد:

1 - ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان مشمول خرداد ماه انجام می شود. اما تاریخ دقیق آن اعلام نشده است.

2 - تمام جاماندگان سهام عدالت که حدود 20 میلیون نفر هستند در این مرحله سهام عدالت نمی گیرند بلکه سهام عدالت در سال 1401 به حدود 50 درصد این افراد یعنی 10 میلیون نفر تخصیص داده می شود.

3 - ثبت نام سهام عدالت براساس دهک درآمدی انجام می شود و افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و افراد کم درآمد در اولویت هستند.

4 - هنوز هیچ سایتی برای ثبت نام سهام عدالت اعلام نشده است. پس فعلا مراقب لینک ها و پیامک های احتمالی که با موضوع ثبت نام سهام عدالت ممکن است به دستتان برسد باشید.

5 - قیمت سهام عدالت برای ثبت نام کنندگان هنوز مشخص نیست.

اولویت ثبت نام سهام عدالت

یکی از ایرادهایی که پس از واگذاری دور اول سهام عدالت به آن گرفته شد این بود که به جای درنظر گرفتن دهک درآمدی، دهک اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. به این ترتیب به نظر می رسد اینبار دهک درآمدی مشمولان ملاک تخصیص سهام عدالت قرار می گیرد.

براساس اعلام محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، برآورد می شود که 18 تا 20 میلیون نفر جامانده سهام عدالت باشند که در سال 1401 به 50 درصد آنها یعنی 9 تا 10 میلیون نفر سهام عدالت تخصیص داده می شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که این کار بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر و این‌هاست.

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالتسهام عدالت گونه ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده‌است. بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر واگذار یا فروخته شد.

آیین نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت در تاریخ ۹ بهمن ۸۴ و پس از اصلاح متن اولیه که خود در ۲۳ آبان ۸۴ مصوب هیات وزیران شده بود، به تصویب این هیات رسید. تصویب اساسنامه شرکت کارگزاری سهام عدالت در همین روز بر عزم راسخ دولت نهم در عملی ساختن این پروژه صحه گذاشت و سهام مزبور پیش از آغاز سال ۱۳۸۵ در چهار استان به تعدادی از مشمولان طرح اعطا شد. در مرحله اول واگذاری سهام عدالت به برخی از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ایثارگران فاقد شغل تقسیم شد و برگه‌هایی به عنوان برگه سهام عدالت نیز به مشمولان طرح سهام عدالت داده شد.

ارزش سهام عدالت چقدر است

ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت گردد.

تاکنون و براساس آخرین آمارهای منتشر شده در رسانه ها به ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر سهام عدالت تخصیص داده شده است. ارزش سهام عدالت پس از عرضه آن در بورس دیگر ارزش ثابتی نیست و با تغییرات بازار سهام تغییر می کند. با این حال ارزش سهام عدالت از روز نخست تاکنون بین 11 تا 17 برابر شده است.

سهام عدالت

جاماندگان سهام عدالت

در حال حاضر سهام عدالت توزیع نمی شود و همین مساله بحث عدالت را به میان آورده است. در دولت های بعد از دولت نهم چند بار بحث عرضه مجدد سهام عدالت به کسانی که «جاماندگان سهام عدالت» نام گرفتند یعنی کسانی که سهام عدالت ندارند مطرح شده است.

در تازه ترین خبر در خصوص جاماندگان سهام عدالت ، امروز دوشنبه 22 فروردین 1400 محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره  جاماندگان سهام عدالت، گفت: برآورد این است حدود 20 میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی طرحی را تصویب کردیم و براین اساس کسانی که مشمول باشند، سهام عدالت دریافت می‌کنند.

وی افزود: بنده به رئیس جمهور نامه‌ای را واصل داشتم و توافقات اولیه انجام و در بودجه امسال تصویب شد و دولت کلیات را پذیرفته و دولت باید آیین نامه اجرایی بنویسد و سامانه ثبت نامی ایجاد شود تا همه اقشار واجد شرایط ثبت نام نمایند و تا اردیبهشت ماه بانک اطلاعاتی موردنیاز را کامل کنیم و حتما بخش عمده ای امسال واگذاری انجام خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه برآورد این است حدود 20 میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند، عنوان کرد: با تلاش ‌های کمیسیون‌ اقتصادی کسانی که مشمول باشند، در سال جاری سهام عدالت دریافت می‌کنند.

وام سهام عدالت

از آنجا که بخش زیادی از سهام عدالت در دست اقشار کم برخوردار است بسیاری از آنها تصمیم به فروش سهام عدالت خود به منظور بهره مندی از وجه ریالی آن داشتند. وام سهام عدالت تدبیری بوده که اتخاذ شد تا این گروه با حفظ سهام عدالت خود از مزایای دریافت وام با وثیقه سهام عدالت برخوردار شوند.

با اعلام اعطای وام سهام عدالت به دارندگان این سهام بدون نیاز به ضامن، خیل عظیمی از سهامداران به دریافت این تسهیلات ترغیب شده‌اند. تمامی دارندگان سهام عدالت با روش مدیریت مستقیم و غیر‌مستقیم می‌توانند از این تسهیلات استفاده نمایند. نکته قابل ذکر این است تنها آن دسته از سهامداران که اقدام به آزاد سازی سهام عدالت خود کرده  و برخی از دارایی خود را به فروش رسانده‌اند نمی‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. پس کسانی که سهام عدالت خود را آزاد‌سازی کرده اما حتی یکی از دارایی‌های خود را نفروخته‌اند نیز می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. در حال حاضر تنها دو بانک ملی و تجارت زیرساخت لازم برای ارائه این تسهیلات را دارند. نرم افزار ثبت درخواست بانک ملی ایوا و نرم افزار بانک تجارت زمرد است. بانک‌های دیگر نیز به زودی بستر لازم را فراهم کرده و این تسهیلات را ارائه خواهند داد.

سهام عدالت متوفیان

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان برای ورثه یکی از مسائل و چالش های سهام عدالت است که هنوز حل نشده است.

سایت سهام عدالت

با توجه به آزادسازی سهام عدالت در راستای ابلاغیه مورخ 1399/2/9 مقام معظم رهبری، کلیه اطلاعات مربوط به سهامداران سهام عدالت اعم از میزان ارزش دارایی، اطلاعات هویتی، میزان سود دریافتی بابت عملکرد سال مالی 1398 به بعد، اطلاعات بانکی مربوط به شماره شبا و .... به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه منتقل گردیده است. لذا زین پس جهت روئیت اطلاعات فوق به لینک سهام عدالت در سایت www.sejam.ir مراجعه فرمایید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها