کد خبر : 75297

تعداد مشمولان رتبه بندی معلمان اعلام شد | اجرای طرح از نیمه دوم 1400 اعمال می شود

تعداد مشمولان رتبه بندی معلمان اعلام شد | اجرای طرح از نیمه دوم 1400 اعمال می شود

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: حدود ۸۰۰ هزار معلم و کادر آموزشی مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان هستند و این طرح پس از ۲ مرحله بررسی و تصویب در هیات دولت به اجرا در می‌آید.

رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که معلمان سال در انتظار اجرای آن بودند. رتبه بندی معلمان سرانجام در سال 1400 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به صورت قانون درآمد. رتبه بندی معلمان ضمن ارج نهادن به جایگاه و تلاش معلمان موجب افزایش حقوق آنها نیز می شود. آیین نامه رتبه بندی معلمان نیز تدوین شده و باید در هیات دولت تصویب شود. رتبه بندی معلمان از ابتدای مهر ماه 1400 در نظر گرفته شده و از این تاریخ برای معلمان محاسبه خواهد شد.

مشمولان رتبه بندی معلمان

یوسف نوری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: در طرح رتبه بندی معلمان در دولت قبلی برای سه سال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده بود ولی در دولت کنونی برای ۱.۵ سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه پیش بینی شده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح در سال آینده افزود: این میزان اعتبار تقریبا ۳.۵ برابر بودجه و اعتبار پیش بینی شده در دولت قبل خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اختصاص این میزان اعتبار و نیز توجه جدی برای رفع دغدغه معیشتی معلمان نشان می دهد که دولت، مجلس و شورای نگهبان به معلمان توجه جدی وجود دارند.

وی اظهار کرد: در این طرح به نخبگان فعال در آموزش و پرورش، مناطق محروم، مدارس ابتدایی و مدارس استثنایی توجه جدی شده و حتی کارکنان اداری مشمول هم از اجرای این طرح بهره‌مند خواهند شد.

نوری همچنین گفت: آیین نامه این طرح نوشته شده و برخی ایرادهای وارد شده در حال رفع است و به طور طبیعی دو مرحله بررسی هم نیاز دارد و اگر ایرادها رفع شده و خبرگان قانع بشوند، اجرای این طرح از نیمه دوم سال گذشته خواهد بود.

آیین نامه رتبه بندی معلمان

به گزارش ایسنا، عباس نجار با تشریح آیین نامه قانون رتبه بندی معلمان و آخرین تغییرات این آیین نامه، اظهار کرد: برای اولین بار در آموزش و پرورش آیین نامه‌ای با مشارکت افرادی که ذی‌حق بودند، تنظیم و با حضور معلمان در دوره‌های مختلف تحصیلی، سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران آموزش و پرورش تنظیم شد. 

نجار افزود: نظرات همه این گروه‌ها و صاحب نظران لحاظ شد و نهایتاً به آیین‌نامه ای تبدیل شد که امروز به دولت تقدیم شده است.

وی با بیان اینکه در آیین نامه الزامات قانونی داریم که مطابق قانون رتبه بندی معلمان باید به آن عمل می‌کردیم، اظهار کرد: ممکن است افرادی آگاهی از این الزامات نداشته باشند، لذا برخی نگرانی ها ممکن است بر همین اساس باشد. مجموعه آموزش و پرورش مجموعه بزرگی است که همراه کردن همه سلیقه ها و افکار، کار سختی خواهد بود، اما با تغییراتی که در پیش نویس این آیین نامه اتفاق افتاد، این نسخه روز به روز کامل تر و در ۵۰ جلسه مختلف؛ نسخه ۲۶ آیین نامه رتبه بندی معلمان تهیه شد لذا این نسخه کامل ترین نسخه آیین نامه رتبه بندی فرهنگیان است که تقدیم هیئت دولت شده است.

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری تصریح کرد: با معلمان مختلفی در ارتباط بوده ایم و معلمان خود را بر اساس این آیین نامه‌ها سنجیده‌اند و مشخص شده است که رتبه‌های رضایت بخشی را کسب می کنند و ممکن است نگرانی برخی از همکاران ما به خاطر بررسی نسخه‌های قبلی رتبه بندی باشد که برخی انتقادها که به آن نسخه ها وجود داشت، در آخرین نسخه رفع شده است.

نجار با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید مجری قانون باشد و آیین نامه رتبه بندی بر اساس قانون‌های بالادستی، از جمله سند تحول نوشته شده است، گفت: در سند تحول گفته شده که معلمان بر اساس شایستگی سنجیده شوند و این شایستگی‌ها بر اساس اولویت و وزن آن باید سنجیده شوند و در سند تحول مشخص شده است که شایستگی‌های عمومی بیشترین وزن را داشته باشد که همین اصل در آیین نامه رتبه‌بندی رعایت شده است.

وی در ادامه افزود: برخی از شایستگی‌های معلمان، شاخص‌های رقابتی است که در قانون آمده است و معلمان بر اساس شاخصه‌های رقابتی باید سنجیده شوند، به عنوان مثال معلمان می توانند به صورت معلمان نمونه منطقه‌ای، استانی و کشوری مشخص شوند.

75 امتیاز برای مدرک تحصیلی در رتبه بندی معلمان

 نجار با اشاره به امتیاز مدرک تحصیلی در این آیین نامه و برخی انتقادات گفت: در آیین نامه رتبه بندی، مدرک تحصیلی ۷۵ امتیاز دارد، این امتیاز بر اساس نظر همه گروه‌ها تنظیم شده است. ساعت‌های ضمن خدمت در اختصاص رتبه‌های معلمان لحاظ شده است و معلمان بر اساس ساعت‌های ضمن خدمتی که دارند در رتبه های؛ پایه، ارشد، خبره و .. تعیین شده اند و برای کسب آن رتبه باید حداقلی از ساعت‌های ضمن خدمت را داشته باشند. به همین علت وزن ساعت های ضمن خدمت در این آیین‌نامه کاهش یافته است، زیرا در جای دیگری از ساعت های ضمن خدمت استفاده شده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری در ادامه گفت: چهار شایستگی در آیین نامه رتبه بندی مشخص شده است، بر اساس وزنی که دارند ، بیشترین امتیازات را خواهند داشت ، به طوری که اولین شایستگی بیشترین امتیاز و چهارمین شایستگی کمترین امتیاز را دارد و جمع شایستگی‌ها به امتیاز هزار می رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که معلمان می‌گویند: امتیازات آیین نامه رتبه بندی قابل دسترس نیست، اظهار کرد: شایستگی های عمومی به چند بخش تقسیم شده است که همه معلمان، شایستگی های عمومی برای احراز صلاحیت معلمی را داشته اند. برخی شایستگی‌ها هم اکتسابی است و بر اساس آنچه که معلم اکتساب کرده است، می‌تواند امتیاز خود را بر اساس مدارکش به دست آورد، مانند مدرک تحصیلی، ساعت های ضمن خدمت و ...، لذا این تصور همکاران که این امتیازات قابل دسترس نیست، درست نمی باشد و ممکن است بر اساس نسخه‌های قبلی آیین نامه رتبه بندی باشد. آخرین نسخه آیین نامه رتبه بندی اصلاحاتی در آن انجام شده است که نظر معلمان بر اساس قوانین بالادستی تامین می شود.

نجار در مورد نحوه سنجش برخی از شایستگی ها گفت: در شایستگی های عمومی یکی از مهمترین بخش ها "تعلق سازمانی" است که این تعلق می تواند میزان موفقیت آن سازمان یا دستگاه را در رسیدن به اهدافش مشخص نماید و مصادیق تعلق سازمانی در جداول شایستگی ها ذکر شده است. 

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری خاطرنشان کرد : بر اساس سند تحول باید رتبه‌بندی فرهنگیان در راستای افزایش کیفیت آموزش اجرا شود و همین تفکر در قانون و آیین نامه رتبه بندی وجود دارد. عبارت غنی سازی محیط های یادگیری و یاددهی که به عنوان یک شایستگی تخصصی آورده شده است، تعریفی دارد که معلمان از آن آگاهی دارند، زیرا این محیط ها فقط محیط کلاس نیست؛ بلکه کتاب، حیاط مدرسه، کارگاه، آزمایشگاه و ... جز محیط های یادگیری محسوب می شود و به غنابخشی آموزش های معلمان کمک می کند. 

وی در پایان گفت: برای سنجش معلمان باید شاخص‌هایی را تعیین کرد که معلمان با آن شاخص ها ارتباط دارند و همچنین برخی از شاخص‌هایی که در این آیین‌نامه وجود دارد بر اساس شئون شغل معلمی است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها