کد خبر : 75296

زمان قطعی ثبت نام سهام عدالت اعلام شد | اولویت ثبت نام سهام عدالت با این گروه ها است | 10 میلیون نفر امسال سهام عدالت می گیرند

زمان قطعی ثبت نام سهام عدالت اعلام شد | اولویت ثبت نام سهام عدالت با این گروه ها است | 10 میلیون نفر امسال سهام عدالت می گیرند

10 روز پیش بود که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ثبت نام جاماندگان سهام عدالت خبر داد. حالا دبیر کل کانون شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت از زمان آغاز ثبت نام سهام عدالت خبر داده است.

سهام عدالت سبدی از سهام شرکت های مختلف است که به مشمولان واگذار شد. سهام عدالت ابتکاری از سوی دولت نهم بود. در سبد سهام عدالت سهام شرکت های دولتی بین مشمولان توزیع شده است. در حال حاضر سهام 43 شرکت بورسی و فرابورسی در سبد سهام عدالت وجود دارد. سود سهام عدالت به دارندگان آن تعلق می گیرد که البته واریز این سود به خصوص زمان واریز آن هر سال با حواشی هم رو به رو می شود.

زمان ثبت نام سهام عدالت اعلام شد

دبیر کل کانون شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت کشور با بیان اینکه ۱۸ میلیون نفر جامانده دریافت سهام عدالت شناسایی شده اند، گفت: این جاماندگان می توانند خرداد امسال ثبت نام کنند.

محمد خزاعی کوه پر افزود: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون تلفیق هم تایید شده به وزارت اقتصاد ارجاع داده خواهد شد تا در خرداد ماه امسال مجدد از جا ماندگان سهام عدالت ثبت نام انجام شود.

خزاعی کوه پر در مورد مشمولین فوت کرده هم گفت : ۳ میلیون نفر تا پایان خرداد امسال برنامه ریزی شده و نرم افزار آن تهیه شده و جاماندگان سهام عدالت و خانواده های فوت شده می توانند با مراجعه به سامانه که اعلام خواهد شد بعد از تکمیل برگ انحصار وراثت از مراجع قضایی نسب به تبدیل سهام ورثه اقدام کنند.

50 درصد جاماندگان سهام عدالت می گیرند

براساس اعلام محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، برآورد می شود که 18 تا 20 میلیون نفر جامانده سهام عدالت باشند که در سال 1401 به 50 درصد آنها یعنی 9 تا 10 میلیون نفر سهام عدالت تخصیص داده می شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که این کار بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر و این‌هاست.

ارزش سهام عدالت چقدر است

ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت گردد.

تاکنون و براساس آخرین آمارهای منتشر شده در رسانه ها به ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر سهام عدالت تخصیص داده شده است. ارزش سهام عدالت پس از عرضه آن در بورس دیگر ارزش ثابتی نیست و با تغییرات بازار سهام تغییر می کند. با این حال ارزش سهام عدالت از روز نخست تاکنون بین 11 تا 17 برابر شده است.

سهام عدالت

جاماندگان سهام عدالت

در حال حاضر سهام عدالت توزیع نمی شود و همین مساله بحث عدالت را به میان آورده است. در دولت های بعد از دولت نهم چند بار بحث عرضه مجدد سهام عدالت به کسانی که «جاماندگان سهام عدالت» نام گرفتند یعنی کسانی که سهام عدالت ندارند مطرح شده است.

در تازه ترین خبر در خصوص جاماندگان سهام عدالت ، امروز دوشنبه 22 فروردین 1400 محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره  جاماندگان سهام عدالت، گفت: برآورد این است حدود 20 میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی طرحی را تصویب کردیم و براین اساس کسانی که مشمول باشند، سهام عدالت دریافت می‌کنند.

وی افزود: بنده به رئیس جمهور نامه‌ای را واصل داشتم و توافقات اولیه انجام و در بودجه امسال تصویب شد و دولت کلیات را پذیرفته و دولت باید آیین نامه اجرایی بنویسد و سامانه ثبت نامی ایجاد شود تا همه اقشار واجد شرایط ثبت نام نمایند و تا اردیبهشت ماه بانک اطلاعاتی موردنیاز را کامل کنیم و حتما بخش عمده ای امسال واگذاری انجام خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه برآورد این است حدود 20 میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند، عنوان کرد: با تلاش ‌های کمیسیون‌ اقتصادی کسانی که مشمول باشند، در سال جاری سهام عدالت دریافت می‌کنند.

وام سهام عدالت

از آنجا که بخش زیادی از سهام عدالت در دست اقشار کم برخوردار است بسیاری از آنها تصمیم به فروش سهام عدالت خود به منظور بهره مندی از وجه ریالی آن داشتند. وام سهام عدالت تدبیری بوده که اتخاذ شد تا این گروه با حفظ سهام عدالت خود از مزایای دریافت وام با وثیقه سهام عدالت برخوردار شوند.

با اعلام اعطای وام سهام عدالت به دارندگان این سهام بدون نیاز به ضامن، خیل عظیمی از سهامداران به دریافت این تسهیلات ترغیب شده‌اند. تمامی دارندگان سهام عدالت با روش مدیریت مستقیم و غیر‌مستقیم می‌توانند از این تسهیلات استفاده نمایند. نکته قابل ذکر این است تنها آن دسته از سهامداران که اقدام به آزاد سازی سهام عدالت خود کرده  و برخی از دارایی خود را به فروش رسانده‌اند نمی‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. پس کسانی که سهام عدالت خود را آزاد‌سازی کرده اما حتی یکی از دارایی‌های خود را نفروخته‌اند نیز می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. در حال حاضر تنها دو بانک ملی و تجارت زیرساخت لازم برای ارائه این تسهیلات را دارند. نرم افزار ثبت درخواست بانک ملی ایوا و نرم افزار بانک تجارت زمرد است. بانک‌های دیگر نیز به زودی بستر لازم را فراهم کرده و این تسهیلات را ارائه خواهند داد.

سهام عدالت متوفیان

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان برای ورثه یکی از مسائل و چالش های سهام عدالت است که هنوز حل نشده است.

سایت سهام عدالت

با توجه به آزادسازی سهام عدالت در راستای ابلاغیه مورخ 1399/2/9 مقام معظم رهبری، کلیه اطلاعات مربوط به سهامداران سهام عدالت اعم از میزان ارزش دارایی، اطلاعات هویتی، میزان سود دریافتی بابت عملکرد سال مالی 1398 به بعد، اطلاعات بانکی مربوط به شماره شبا و .... به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه منتقل گردیده است. لذا زین پس جهت روئیت اطلاعات فوق به لینک سهام عدالت در سایت www.sejam.ir مراجعه فرمایید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها