کد خبر : 75062

ناکام بزرگ فصل کیست؟ یحیی یا فرهاد؟

ناکام بزرگ فصل کیست؟ یحیی یا فرهاد؟

با حذف استقلال و پرسپولیس از رقابت‌های جام حذفی حالا تنها قهرمانی در لیگ برتر می‌تواند یکی از این دو تیم را از لقب تیم ناکام فصل فراری دهد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، حذف ناباورانه استقلال و پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی باعث شد هیچکدام از این دو تیم دیگر شانس بردن یکی از دو جام معتبر فوتبال ایران را از دست بدهند و حالا تنها دغدغه شان توجه به 6 هفته پایانی مسابقات لیگ برتر باشد. فرهاد مجیدی و یحیی گل محمدی هر دو این روزها زیر هجمه انتقادات قرار دارند و تصمیمات آنها عامل ناکامی در جام حذفی قلمداد شده و در این میان از دست رفتن قهرمانی لیگ برتر برای هر یک از این دو تبعات منفی سنگینی خواهد داشت.

از سوی دیگر حذف از رقابت‌های آسیایی به دلیل عدم صدور مجوز حرفه‌ای از سوی AFC باعث شده این رقابت‌ها هم در دسترس دو تیم و سرمربیانشان نباشد و حالا دیگر عملاً موقعیتی برای اثبات خود به جز هفته‌های پایانی لیگ ندارند.

به همین بهانه به بررسی وضعیت هر دو سرمربی در ادامه مسابقات پرداختیم.

مجیدی؛ دلخوش به فاصله 6 امتیازی

این سومین فصلی است که فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی استقلال آن را به پایان می‌رساند. او در این سه فصل دو ناکامی در قهرمانی لیگ برتر و سه ناکامی در جام حذفی را تجربه کرده و تا کنون موفق به کسب عنوان قهرمانی روی نیمکت استقلال نشده است و این شاید آخرین فرصت او برای اثبات توانایی و کسب یک عنوان قهرمانی باشد.

از سوی دیگر دوری 9 ساله آبی‌ها از قهرمانی در لیگ، هواداران این تیم را به شدت تشنه کسب عنوان کرده و حالا که شرایط برای این موفقیت فراهم است، هر اتفاقی که آن را زیر سوال ببرد می‌تواند موجب خشم طرفداران این تیم شود.

استقلال این فصل شانس این را داشت که حتی به قهرمانی دو گانه و به دنبال آن فتح سوپرجام برسد و حذف پرسپولیس و سایر مدعیان از جام حذفی این روحیه و انگیزه را در آنها تقویت کرده بود تا بدون مزاحم جدی بتوانند به فینال راه پیدا کرده و این بار برخلاف دو سال قبل در بازی پایانی با کسب برد جام بالای سر ببرند ولی شکست ناباورانه مقابل نساجی در ضربات پنالتی رویای آنها را نقش بر آب کرد.

استقلال در حال حاضر روی کاغذ شرایط خوبی در لیگ برتر دارد و فاصله 6 امتیازی در 6 هفته مانده به پایان مسابقات خیال این تیم و هوادارانش را از حفظ صدرجدول حداقل تا پایان هفته بیست و ششم راحت کرده ولی افت محسوس آبی ها از لحاظ فنی و تزلزل در نتایج اخیر نگرانی‌هایی ایجاد کرده و از سویی دیدارهای دشوار این تیم خصوصاً بازی با سپاهان، فولاد، آلومینیوم و مس رفسنجان باعث شده احتمال از دست رفتن قهرمانی برای این تیم پررنگ‌تر از چیزی که باید در نظر گرفته شود.

به هر جهت استقلال فرصت کسب عنوان قهرمانی بعد از 9 سال را در اختیار دارد و همه چیز در اختیار خودش است و اگر به هر دلیلی این عنوان کسب نشود مقصر دیگری از بیرون مجموعه نمی‌توان برای آن پیدا کرد. مجیدی حالا در سومین فصلی که با هدایت استقلال به پایان می‌رساند بعد از ناکامی در 5 جام، امید زیادی دارد تا در ششمین جام موفق عمل کرده و قهرمانی را برای آبی ها به ارمغان بیاورد و باید دید چقدر در این امر موفق خواهد بود.

یحی گل‌محمدی؛ 18 امتیازی که به هر شکل ممکن باید کسب شود

پرسپولیس اوضاع خوبی نداد، تعویض برتری با تساوی در دربی در شرایطی که می‌شد فاصله یک گله با استقلال را در دقایق پایانی حفظ کرد در کنار فرصت سوزی بزرگ در بازی با هوادار که شرایط نزدیک تر شدن به صدر جدول را فراهم می‌کرد از یک سو و ناکامی در جام حذفی مقابل تیم به مراتب کم بضاعت‌تر آلومینیوم اراک از سوی دیگر باعث شده این روزها پیکان تیز انتقادات به سمت کادرفنی روانه شود و حالا یحیی گل محمدی بعد از کسب دو قهرمانی لیگ و یک سوپرجام و یک صعود به فینال آسیا ممکن است اولین فصل بدون جام خود را در دوره بازگشت به این تیم سپری کند و این موضوع می‌تواند به قیمت خداحافظی او با نیمکت این تیم باشد. کما اینکه شایعاتی در مورد مذاکره با برخی گزینه‌ها هم برای فصل بعد از همین الان مطرح است.

پرسپولیس هم مثل استقلال دیگر دستاویزی به جز قهرمانی لیگ برتر برای فرار از کسب لقب ناکام بزرگ در این فصل از فوتبال ایران ندارد و تفاوتش با رقیب سنتی این است که 6 امتیاز از صدرجدول فاصله دارد و جبران آن هم اگر نگوییم غیر ممکن، حداقل کار خیلی سخت و دشواری به نظر می‌رسد.

تزلزل استقلال در نتایج هفته‌های اخیر و افت فنی محسوس این تیم باعث شده امید به از دست رفتن امتیاز از سوی آبی‌ها در دیدارهای دشوار باقی مانده پررنگ شود ولی حتی در این صورت هم یک مسیر دشوار پیش روی یحیی و شاگردانش است و برای حفظ اندک امید به گرفتن صدر جدول و کسب عنوان قهرمانی در پایان هفته سی‌ام تنها یک چیز است و آن هم کسب هر 18 امتیاز باقی مانده در 6 هفته پیش رو خواهد بود.

پرسپولیس هم دیدارهای آسانی در پیش ندارد، تیم‌های در حال فرار از سقوط مثل تراکتور، فجر و پدیده از یک سو و ذوب آهن اوج گرفته و پیکانی که همیشه برای تیم‌های بالای جدول دردسرساز بوده از سوی دیگر در کنار بازی سخت و سرنوشت ساز با سپاهان که در زمین بی طرف برگزار خواهد شد ماموریت های دشوار یحیی در بازی‌های باقی مانده هستند و یحیی محکوم به پیروزی در تمام آنهاست و چه بسا اگر استقلال 6 امتیاز مورد نیاز پرسپولیس برای رسیدن به صدر جدول را در اختیارش قرار دهد و خود گل محمدی و شاگردانش مثل هفته بیست و چهارم از آن استفاده نکنند بیش از پیش مورد شماتت افکار عمومی و هواداران قرار خواهند گرفت.

نتیجه گیری

چه پرسپولیسی که 5 سال پیاپی قهرمان لیگ شده و کسب این عنوان به کف انتظار هوادارانش بدل شده است و چه استقلالی که 9 سال از کسب جام در لیگ برتر دور مانده و نمی‌خواهد این حسرت ده ساله شود هر دو مطالبه جدی قهرمانی را از سوی هوادارانشان می‌بینند و این عنوان که تنها به یکی از این دو خواهد رسید، لقب ناکام بزرگ فصل را به پیشانی دیگری خواهد زد و این موضوع به قدری پررنگ است که ترس و فرار از آن شوق بیشتری حتی نسبت به شیرینی موفقیت می‌طلبد و باید دید در این دوئل که به پایان خط رسیده و 6 بازی دیگر تا مشخص شدن نتیجه‌اش باقی است در نهایت با پیروزی کدام یک ختم خواهد شد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها