کد خبر : 74665

5 نکته جالب درباره تیم ملی ایران از نظر نشریه آمریکایی

5 نکته جالب درباره تیم ملی ایران از نظر نشریه آمریکایی

نشریه آمریکایی در گزارشی مفصل به معرفی تیم ملی ایران در جام‌جهانی 2022 قطر پرداخت.

به گزارش فارس، تیم ملی فوتبال کشورمان شب گذشته در قرعه‌کشی جام‌جهانی 2022 در گروه دوم با تیم‌های انگلیس، آمریکا و تیم پلی‌آف اروپا همگروه شد.

در همین رابطه نشریه «ussoccer» آمریکا در گزارشی مفصل به بررسی تیم ملی ایران قبل از آغاز جام‌جهانی 2022 پرداخت و 5 نکته کلیدی درباره شاگردان اسکوچیچ منتشر کرد.

این رسانه آمریکایی نوشت: ایران یکی از رقبای آمریکا در گروه دوم جام‌جهانی 2022 قطر شد. در همین رابطه خوب است 5 نکته ویژه درباره این تیم بدانید.

* ایران چگونه به جام‌جهانی رسید؟

ایران در دور نهایی مقدماتی جام‌جهانی در آسیا به مقام قهرمانی گروه خود رسید. ایران در 10 بازی رفت و برگشت مقابل رقبایش 8 برد، یک تساوی و یک باخت کسب کرد تا  برای سومین بار متوالی خود را به جام‌جهانی برساند. ایران در گروه A با تیم‌های عراق، کره‌جنوبی، لبنان، سوریه و امارات همگروه بود. تیم ملی ایران با پیروزی یک بر صفر خانگی مقابل عراق در 27 ژانویه و 3 بازی مانده به پایان رقابت‌های انتخابی، بلیت خود را برای سفر به قطر رزو کرد و به اولین کشور آسیایی تبدیل شد که به قطر راه یافت.

* تاریخچه جام‌جهانی؛ افتخارات بزرگ

جام‌جهانی قطر 2022، پنجمین حضور ایران در ادوار جام‌جهانی و سومین حضور متوالی‌اش به شمار می‌آید. این کشور آسیایی هرگز از مرحله گروهی این مسابقات صعود نکرده و در جام‌جهانی 2018 روسیه پس از اسپانیا و پرتغال سوم شد و نتوانست راهی مرحله بعد شود. ایران در جام‌جهانی 2014 برزیل پس از آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین در رده چهارم گروهی ایستاد.

ایران سابقه موفقیت در سطح قاره‌ای را دارد و سه قهرمانی متوالی در جام ملت‌های آسیا در سال‌های 1968، 1972 و 1976 را به دست آورده است. ایران در این زمینه رکورددار است و بیشترین قهرمانی را در میان کشورهای آسیای میانه کسب کرده است. ایران در جام ملت‌های آسیا 2019 بعد از ناکامی در نیمه‌نهایی مقابل ژاپن به مقام سوم رسید.

* سابقه رقابت ایران با آمریکا

آمریکا و ایران در مرحله گروهی جام‌جهانی 1998 فرانسه که با نتیجه 2 بر یک به نفع ایران به پایان رسید به مصاف هم رفتند. ایران درست قبل از پایان نیمه اول توسط استیلی گل اولش را زد و در دقیقه 84 مهدوی‌کیا گل دوم ایران را به ثمر رساند تا اینکه برایان مک براید در دقیقه 87 یک گل برای آمریکا به ثمر رساند.

در حالی که تنش‌های سیاسی در آن زمان میان آمریکا و ایران بالا بود، رئیس جمهور وقت، بیل کلینتون در صبح مسابقه، گفت: «جام‌جهانی در سراسر سیاره ما محبوب است، زیرا فرصتی را برای مردم از سراسر جهان فراهم می‌کند که نه بر اساس مکانی که بزرگ شده‌اند، بلکه بر اساس رنگ جام‌جهانی مورد قضاوت قرار گیرند». 

* سرمربی ایران را بشناسید

دراگان اسکوچیچ در فوریه 2020 هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت، زیرا این تیم در مرحله دوم مقدماتی آسیا شروع بدی داشت. مربی کروات فوراً شانس ایران را تغییر داد و تیم ملی را به هفت برد متوالی رساند که چهار برد دور دوم را پشت سر گذاشت و سه برد دور سوم را با قدرت شروع کرد.

اسکوچیچ قبل از هدایت تیم ملی ایران به مدت هشت سال در تیم‌های باشگاهی در بالکان و خاورمیانه، از جمله در زادگاهش کرواسی، ایران، کویت، عربستان سعودی و اسلوونی، مربیگری کرد. به عنوان بازیکن به صورت حرفه‌ای در کرواسی، اسپانیا و امارات متحده عربی بازی کرد. او اولین لژیونر لیگ کرواسی بود که به خارج از کشور رفت.

* معرفی ستاره‌های تیم ملی ایران

احسان حاج صفی، هافبک تیم ملی ایران در تمام مراحل مقدماتی جام‌جهانی کاپیتان ایران بوده و 118 بازی ملی برای تیم انجام داده است که بیش از هر بازیکن فعلی است. حاج صفی که در سوپرلیگ یونان برای آ.اک آتن بازی می‌کند، در جام‌های جهانی 2014 و 2018 هم برای ایران بازی کرد.

سردار آزمون با 40 گل در تنها 62 بازی ملی، رهبر فعال و گلزن ایران است و با 10 گل در مقدماتی جام‌جهانی رهبری تیم را برعهده داشت. این مهاجم در پنجره نقل و انتقالات ژانویه به بایرلورکوزن آلمان رفت. او بهترین گلزن تاریخ ایران در لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌آید و در دوران حضورش در زنیت سن پترزبورگ روسیه شش گل در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده است.

 علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی، مهاجمان تیم ملی ایران در دور حساس و نهایی انتخابی جام‌جهانی آسیا، گل‌های مهمی را برای ایران به ثمر رساندند و هر کدام 4 بار گلزنی کردند. طارمی که در حال حاضر در پورتو پرتغال است، گلی را به ثمر رساند که بلیت تیم ملی برای  حضور در قطر را رزرو کرد. جهانبخش در فصل 18-2017 با آلکمار بهترین گلزن لیگ هلند شد و اکنون برای فاینورد هلند بازی می‌کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها