کد خبر : 74579

استعفای گل محمدی این‌ بار واقعی است!

استعفای گل محمدی این‌ بار واقعی است!

مربی سابق استقلال گفت مهم ترین چیزی که در سال ۱۴۰۰ فهمیدم و آن را با همه وجود درک کردم این بود که هیچ چیز جای سلامتی را نمی‌گیرد.

به گزارش مهر، سال ۱۴۰۰ همه مثل تمام سالهای دیگر با همه اتفاقات خوب و بد خود به پایان رسید و تنها تفاوت این سال با ۹۹ سال قبل در این بود که سال ۱۴۰۰ قرن را نیز با خود به پایان برد. به مناسب ایام نوروز گپ و گفتی داشتیم با حال و هوای نوروزی با یکی پیشکسوتان و مربیان سالهای اخیر استقلال.

علی چینی بازیکن اسبق تیم ملی، باشگاه استقلال و مربی پیشین این باشگاه مهم‌ترین موضوعی که در این گفتگو به خبرنگار مهر گفت این بود؛ «مهم ترین چیزهایی که در سال ۱۴۰۰ فهمیدم این است که هیچ چیزی جای سلامتی را برای انسان نمی‌گیرد، خانواده و دوستان خوب نعمتی از نعمت‌های بهشتی هستند». شرح این گفتگو را در زیر می‌خوانید.

* خبرگزاری مهر؛ آقای چینی در ماه‌های اخیر بار دیگر دچار نارسایی کلیه شدی و مدتی در بیمارستان بستری بودی. چرا این‌طور شد؟

- علی چینی: من ۱۶ سال پیش دچار بیماری کلیه شدم و این بیماری به حدی اوج گرفت که کارم به دیالیز کشید و سرانجام بعد از مدتی دیالیز پیوند کلیه زدم. در همه این مدت یکی از دغدغه‌هایم این بود که طوری تغذیه، استراحت، تمرین و به طور کلیه زندگی کنم که به این کلیه آسیبی نبیند. اما همیشه کلیه پیوندی من در معرض خطر قرار داشت. حتی یک باد هم می‌توانست مرا بیمار کند. متاسفانه در یکی از روزهایی که برای تمرین و با تیم پیشکسوتان در ورزشگاه بودم ابتدا از ناحیه پا احساس درد کردم و سپس متوجه ورم شدید پا شدم. بلافاصله به پزشک مراجعه کردم و متوجه شدم کلیه‌ام دچار مشکل شده و مرا بستری کردند. پزشکان رسیدگی زیادی کردند و سرانجام در وهله اول به لطف خدا و بعد از آن با تلاش پزشکان، همت خانواده عزیزم و دوستان خوبم و دعای خیر مردم از بروز یک اتفاق خطرناک جستم. فعلاً مشکل خاصی ندارم. البته هنوز خطر کلیه‌ام را تهدید می‌کند.

فهمیدم هیچ چیز سلامتی نمی‌شود/استعفای گل محمدی این‌بار واقعی است!

* از زمانی که وارد عرصه مربیگری شدی فراز و نشیب‌هایی داشتی. از نشستن روی نیمکت‌های تیم ملی امید و استقلال تا رفت و آمد به تیم‌های لیگ یک و لیگ دو. این همه فراز و نشیب برای چه بود؟

- من مربیگری را با علیرضا منصوریان آغاز کردم و سال‌ها در کنار او کار کردم. همانطور که خودتان گفتید در تیم‌های بزرگی مثل تیم ملی امید و استقلال کار کردم و یا در تیمی مثل نفت تهران و روزهای خوبی را در این تیم‌ها داشتیم. اما مربیگری همین است؛ شما گاهی در اوج هستید و گاهی نیستید. الان که در حال حاضر جایی مشغول نیستم اما روزهای سخت هم در مربیگری کم ندیدم. مثل حضور در لیگ‌های یک و دو که عمدتاً هم نافرجام بود.

* مربی تیم ملی پیوند اعضا ایران هم هستید؟

- سالهاست که به دلیل علاقه و به صورت دلی هدایت تیم ملی پیوند اعضا را بر عهده دارم و تمام بازیکنان ما افرادی هستند که پیوند عضو داشته‌اند. با این تیم زندگی می‌کنم و مربیگری کردن در آن به من روحیه می‌دهد. در چند نوبت هم در مسابقات بین‌المللی شرکت کردیم.

* به خاطر پیوند کبد سرمربی این تیم هستی؟

- برای عضویت در این تیم یک پروتکل وجود دارد که حتماً باید اعضای آن پیوند عضو داشته باشند. من هم به این دلیل که پیوند کبد شدم عضو این تیم هستم. البته به جز مربیگری در این تیم بازی هم می‌کنم.

* آقای چینی در این ۴۵ سالی که از خدا عمر گرفتی حتماً بالا و پایین‌های زیادی دیدی و تجربیات گرانبهایی پیدا کردی. اگر بخواهی یک جمله طلایی که چکیده همه تجربیات زندگی ورزشی و غیر ورزشی‌ات باشد را بگویید، آن جمله چیست؟

- این را می‌گویم که زندگی ارزش این را ندارد که انسانیت و اخلاقیات زیر پا گذاشته شود. من این را فهمیدم که ارزش انسانیت و اخلاقیات از هر چیزی در زندگی بالاتر است. این را با همه وجود احساس کردم که هیچ چیزی جای سلامتی و آرامش را برای انسان نمی‌گیرد. امروز این را می‌دانم هیچ کسی در زندگی انسان خانواده نمی‌شود؛ و البته دوستان خوب و با معرفت هم همچون خانواده نعمتی از نعمت‌های بهشتی هستند که خداوند عالم سر راه انسان قرار می‌دهد.

* کمی هم صحبت‌های فوتبالی. استقلال را در سال ۱۴۰۰ چطور دیدی؟

- استقلال در سالی که رو به پایان است روز به روز بهتر شد و خدا را شکر سال را خیلی خوب به پایان رساند. من به عنوان پیشکسوت از شرایط راضی هستم.

* قهرمان می‌شود؟

- با این شرایطی که الان پیش آمده، قهرمانی در دست استقلال است و باید قهرمان شود. مگر آنکه به قول آقا تختی خدا بیامرز مدال طلا را از مشتش بیندازد و تیم دیگری بردارد.

* نظرت درباره فرهاد مجیدی چیست؟

- دوست و همبازی ما در استقلال بود و امروز هم سرمربی استقلال است که عملکردش هم بسیار خوب است. به عنوان پیشکسوت استقلال برای او احترام قائلم و برایش در این تیم آرزوی موفقیت می‌کنم.

فهمیدم هیچ چیز سلامتی نمی‌شود/استعفای گل محمدی این‌بار واقعی است!

* این درست است که می‌گویند استقلالی‌ها چند دسته هستند و خیلی‌ها که طرفدار مربیان دیگر هستند دوست ندارند استقلال با فرهاد قهرمان شود؟

- من خودم چنین روحیه‌ای ندارم و اصلاً هم دوست ندارم وارد این بحث شوم. هر کسی تفکرات خاص خودش را دارد. برای من مهم نیست مدیر و مربی کیست و تنها موفقیت تیم برایم مهم است. استقلال با فرهاد یا هر مربی دیگری اگر قهرمان شود من خوشحال هستم و اصلاً به منافع و مصلحت‌های شخصی خودم فکر نمی‌کنم.

* دربی اخیر هم که جنجالی بود.

- جنجال ویژگی دربی است و دربی آرام که اصلاً دربی نیست. اتفاقاً به نظر من این بازی آخر را می‌توان سمبل و نماد یک دربی کامل دانست. در این بازی همه چیز بود، حتی جنجال.

* و طبیعتاً عوامل دو تیم هم یکدیگر را محکوم می‌کنند و جنگ بین شان بالا گرفته.

- این بازی تمام شد و رفت و نباید جنجال آن را ادامه داد. مملکت قانون دارد و فوتبال هم همینطور. اگر تخلفی هم پیش آمده باید رسیدگی به آن را بر عهده قانون گذاشت و از احکام قانونی تمکین کرد. حتی اگر احکام قانونی اشتباه هم باشد باید آن را پذیرفت چون همانطور که می‌دانید قانون بد بهتر از بی قانونی است.

* نظرت درباره رفتار گل محمدی کنار زمین چیست؟

- اشتباه بود و فکر می‌کنم حتی اگر در لحظه هم متوجه رفتار اشتباه خودش نبوده، حتماً الان این را فهمیده؛ که اگر غیر از این باشد عجیب است. اگر تاکنون به رفتار اشتباهش اشاره نکرده شاید دلایل دیگری دارد اما مطمئنم گل محمدی لااقل در خلوت خودش متوجه رفتار اشتباهش شده است. همانطور که گفتم در فوتبال باید تابع قانون بود و از احکام و قوانین تمکین کرد. یکی از این تبعیت‌ها پذیرفتن قضاوت داوران است. اولاً که به گواه تمام کارشناسان داوری هیچ اشتباه داوری روی گل استقلال صورت نگرفت و اگر پرسپولیس یک بازیکن کمتر داشت به خاطر شرایط بازی و تعلل نیمکت خودشان در تعویض بود. دوماً حتی اگر اشتباهی هم از سوی داور رخ داد که منجر به گل شد، باز هم هیچ مربی حق ندارد کنار زمین چنین جنجالی ایجاد کند. همانطور که گفتم قانون بد به مراتب از بی قانونی بهتر است.

* یک رسم درست یا نادرست است که بر اساس آن بعضی‌ها «دروغ سیزده» می‌گویند. دروغ سیزده می‌گویید؟

- بنویسید گل محمدی این بار استعفای واقعی داد!

* پس به نظرت استعفای او این بار هم به بازگشت ختم می‌شود؟

- تجربه و سابقه این‌طور می‌گوید.

* ممنون که در این گفتگو شرکت کردی. اگر صحبت خاصی دارید در خدمتیم.

- صحبتی که باید اول می‌کردم را الان انجام می‌دهم. امیدوارم با پایان سال ۱۴۰۰ غم و غصه از زندگی مردم عزیزم ایران رفته، برکت به جیب و سفره‌های آنها بازگشته و مردم خوب و شریف ایران با عزت تر از همیشه زندگی کنند. انشاءالله راه‌های بیمارستان‌ها، آرامستان ها، دادگاه‌ها و کلانتری‌ها کم رفت و آمد شود، آتش نشان‌ها و پزشکان کم کار تر شده و در آخر از ته دل آرزو می‌کنم ریشه منحوس کرونا در سال و قرن جدید کنده شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها