کد خبر : 73745

مرد بازنده استقلال / بازیکنی که نیمکت‌نشین‌ها هم از او بهترند!

مرد بازنده استقلال /  بازیکنی که نیمکت‌نشین‌ها هم از او بهترند!

رودی ژستد با آمار نازل گلزنی‌اش به بازیکن منفور هواداران تبدیل شده است. مجیدی می‌گوید وظیفه او کارهایی غیراز گلزنی است که به خوبی هم انجام شده، اما به‌نظر می‌رسد اینگونه وظایف از عهده آرمان رمضانی هم برمی‌آید.

به گزارش همشهری‌آنلاین، طی هفته گذشته و در بحث‌ها و کامنت‌های هواداران فوتبال در حوزه لیگ برتر ایران، هیچ بازیکنی به اندازه رودی ژستد مورد انتقاد قرار نگرفت. او مقابل نساجی باز هم یکی دو موقعیت گلزنی را از دست داد و توقف استقلال مقابل حریفش هم مزید بر علت شد تا همه هواداران استقلال یکصدا علیه او فریاد بکشند و به تندترین انتقادها رو بیاورند.

انتقاد از ژستد البته مسبوق به سابقه است. این بازیکن برخلاف کوین یامگا که خیلی خوب خودش را در دل هواداران جا کرده، هرگز نتوانست اعتماد هواداران را جلب کند. او بازیکن محبوب مجیدی و مغضوب سایر استقلالی‌ها است. هر هفته توسط سرمربی در ترکیب اصلی قرار می‌گیرد و خط حمله را اشغال می‌کند اما درنهایت آمار گلزنی‌اش از ارسلان مطهری که دقیقا یک‌سوم او بازی کرده کمتر است.

همین‌ها برای انتقادات تند هواداران کافی است چون آنها از بازیکن مهاجم فقط یک توقع دارند که همان گلزنی است. کارهایی که ژستد در خط حمله استقلال انجام می‌دهد و تبحرش در سرزنی چیزی نیست که به چشم هواداران بیاید. ژستد حالا تبدیل به یکی از همان بازیکنانی شده که نمونه‌شان را قبلا هم دیده بودیم. بازیکن محبوب سرمربی و مغضوب هوادار.

فرمانده نیروی هوایی استقلال

سری به آمار و اعداد بزنیم تا تحلیل بهتری از عملکرد رودی ژستد در طول این فصل داشته باشیم. این مهاجم از هفته چهارم به ترکیب استقلال اضافه شد و درحالی‌که آبی‌ها ۳ بازی اول فصل را برده بودند، حضور او در بازی چهارم مصادف شد با ثبت نخستین تساوی و از دست دادن ۲ امتیاز در شیراز. البته ژستد در آن بازی فقط ۶۱ دقیقه در زمین بود و هنگامی که فجرسپاسی داشت گل تساوی را در دقیقه ۹۵ می‌زد این مهاجم در زمین حضور نداشت. از آن روز به بعد رودی ژستد به استثنای بازی معروف با گل‌گهر که مجوز بازی نداشت در همه بازی‌ها در ترکیب اصلی استقلال حضور داشته است. او طی ۱۶ بازی برای این تیم ۱۲۷۲ دقیقه در زمین بوده و حاصل کارش ۲ گل، ۲ پاس گل و کسب یک پنالتی است. همین جا توجه داشته باشید که ارسلان مطهری در این فصل ۴۲۲ دقیقه برای استقلال بازی کرده و حاصل کارش ۳ گل، یک پاس گل و کسب یک پنالتی بوده است. ضمن اینکه مطهری در جام‌حذفی هم تک‌گل صعود تیمش را مقابل پیکان به ثمر رسانده است. اما ژستد در هر بازی ۱۲.۲ نبرد پیروز داشته و در این زمینه فقط محمدحسین مرادمند در استقلال آمار بهتری نسبت به او دارد. تازه این آمار مربوط به کلیه نبردهاست وگرنه در نبرد هوایی که او به تنهایی صدرنشین است و آمارش فاصله قابل ملاحظه‌ای با سایر بازیکنانی دارد که در لیگ برتر فیکس بازی می‌کنند. ژستد در هر ۹۰ دقیقه به‌طور میانگین ۸.۸ نبرد هوایی موفق داشته که این بهترین آمار در میان همه بازیکنان لیگ جاری است. در این زمینه رتبه دوم را مدافع سپاهان گئورگی گولسیانی و همان مرادمند استقلال دارند که هر کدام به آمار ۶.۷ نبرد هوایی موفق در هر بازی رسیده‌اند و فاصله زیادی با رودی ژستد دارند.

مطهری هیچ؛ آرمان‌ را چه می‌گویید؟

می‌شود با تکیه بر همین آمارهای بالا تصمیمات فرهاد مجیدی را توجیه کرد و به این نتیجه رسید که او ژستد را برای برتری در نبردهای تن‌به‌تن و به‌خصوص نبردهایی هوایی می‌خواهد و نه برای گل زدن. وظیفه گل زدن را که در استقلال بازیکنان دیگری در سایر خطوط به دوش کشیده‌اند. اما یک نکته؛ اگر به آمار آرمان رمضانی در همان دقایق کوتاهی که فرصت بازی داشته نگاه کنیم مشخص می‌شود کاری که ژستد برای استقلال انجام می‌دهد ظاهرا از عهده آرمان هم برمی‌آید. رمضانی در لیگ جاری فقط ۳ بار در ترکیب اصلی قرار گرفته و مجموعا بیشتر از ۲۱۲ دقیقه بازی نکرده است. اما آمارهای جالبی دارد که قابل رقابت با آمارهای مهاجم فرانسوی است. ژستد در هر ۹۰ دقیقه ۸.۸ نبرد هوایی موفق دارد و رمضانی در هر ۹۰ دقیقه ۸.۵ نبرد موفق؛ ژستد به‌طور میانگین در هر بازی ۲.۱ بار شوت زده و رمضانی ۲.۵ بار؛ پاس‌های کلیدی ژستد ۰.۸ در هر ۹۰ دقیقه بوده و پاس‌های رمضانی ۱.۳ یعنی حدودا یک‌ونیم برابر! تعداد شوت‌های داخل چارچوب رمضانی و حتی عملکردهای دفاعی او هم اندکی بیشتر از ژستد بوده است. درنهایت هم رمضانی طی ۲۱۲ دقیقه بازی یک گل زده و ژستد هر ۶۳۶ دقیقه یک گل می‌زند. بنابراین حتی اگر بپذیریم که توقع مجیدی از ژستد گلزنی نیست و این مهاجم را برای کارهای دیگری می‌خواهد، باز هم به‌نظر می‌رسد آن کارها از عهده آرمان رمضانی هم ساخته بوده و دیگر چه نیازی به یک مهاجم گران‌قیمت خارجی!؟

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها