کد خبر : 73335

تکلیف مالکیت ساختمان استقلال و پرسپولیس چه می‌شود؟


تکلیف مالکیت ساختمان استقلال و پرسپولیس چه می‌شود؟

با وجود ثبت نماد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس، وضعیت مالکیت ساختمان دو باشگاه مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، بعد از ۲۴ سال بالاخره نماد دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در بازار پایه فرابورس به ثبت رسید تا پس از سال‌ها وعده، اقدامی عملی در جهت واگذاری این دو باشگاه پر هوادار انجام شود اما در این میان هنوز تکلیف مالکیت ساختمان دو باشگاه مشخص نیست و دقیقا کسی نمی‌داند این دو باشگاه ساختمانی تحت مالکیت خود دارند یا خیر؟

در سال ۱۳۸۴ و در دوره ریاست محمد دادگان در فدراسیون فوتبال، این فدراسیون از منابع مالی خود با کمک دو باشگاه، ساختمان‌هایی در حوالی شیخ‌بهایی برای پرسپولیس و سعادت‌آباد برای استقلال خریداری کرد و آن زمان سند این ساختمان‌ها به نام فدراسیون فوتبال زده شد و حالا عملا این ساختمان‌ها جزو دارایی فدراسیون فوتبال محسوب می‌شوند.

بر اساس گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ مربوط به باشگاه پرسپولیس، ساختمان این باشگاه به مبلغ ۷۷۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۴ خریداری شده که ۴۰۰ میلیون این مبلغ از سوی فدراسیون فوتبال و بقیه از سوی باشگاه تامین شده است. از سوی دیگر در گزارش صراحتا عنوان شده که بدهی پرسپولیس در سنوات گذشته از سوی سازمان لیگ به فدراسیون فوتبال پرداخت شده اما هیچ توافقی برای انتقال سند انجام نشده است.

فدراسیون فوتبال به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی دارای مجمعی متشکل از باشگاه‌ها و هیات‌های استانی است که قاعدتا این مجمع مالک دارایی‌های این فدراسیون است. این یعنی در حقیقت این مجمع درحال حاضر مالک ساختمان‌ باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است و اگر قرار باشد انتقال مالکیت از فدراسین به باشگاه‌ها انجام شود، باید با نظر این مجمع صورت گیرد که در سال‌های نه چندان دور هم دو بار بحث انتقال مالکیت ساختمان‌ها در مجمع مطرح شد که با مخالفت قاطع مجمع همراه بوده است.

در حال حاضر که روند واگذاری پرسپولیس و استقلال در بورس پیگیری شده، از سوی سازمان خصوصی‌سازی مبلغ ۳۲۱۰ میلیارد تومان به عنوان ارزش باشگاه پرسپولیس و ۲۷۸۰ میلیارد تومان به عنوان ارزش باشگاه استقلال تعیین شده است. بر اساس اظهارات حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی این ارزشگذاری با توجه به دارایی‌های دو باشگاه صورت پذیرفته که احتمالا ساختمان‌ها باشگاه‌ها جزو این دارایی محاسبه شده است. سوال این است که اگر پرسپولیس و استقلال در فرابورس واگذار شوند، چه تضمینی وجود دارد که مجمع فدراسیون فوتبال با انتقال مالکیت ساختمان‌های دو باشگاه موافقت کند؟ حالا که واگذاری باشگاه‌ها قدم‌های عملی را به خود می‌بینید، شاید بهتر باشد شفافیت بیشتری در اینگونه ابهامات ایجاد شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها