کد خبر : 72897

چالش پیش‌روی اجرای رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰

چالش پیش‌روی اجرای رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰

سرنوشت اجرای رتبه بندی معلمان از سال ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱ محل پرسش بسیاری از فرهنگیان است.

به گزارش تسنیم، رتبه‌بندی معلمان از اوایل دهه 90 مطرح شد و پس از یک دهه کش‌و‌قوس و حتی اجرای بخش‌هایی از قانون مدیریت خدمات کشوری با نام رتبه‌بندی معلمان، این لایحه در آخرین روزهای دولت دوازدهم به مجلس ارسال و پس از تصویب در مجلس برای اعلام نظر شورای نگهبان ارسال شد.

شورای نگهبان با اعمال اشکالاتی، لایحه رتبه‌بندی معلمان را برای رفع ابهامات به مجلس فرستاد. برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند مشکل اصلی در بازگشت لایحه رتبه‌بندی از شورای نگهبان به مجلس، ایراد اصل 75 و تأمین بار مالی است که باید بین مجلس و دولت روی نوشتن موارد این قانون توافق نظر حاصل شود.

شورای نگهبان در اشکال به ماده 5 لایحه رتبه‌بندی معلمان ذکر کرده است: با توجه به اینکه تغییرات ایجاد شده نسبت به لایحه، منجر به افزایش بار مالی اجرای مصوبه خواهد شد، مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.

هم‌اکنون کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی ابهامات و اشکالات لایحه رتبه‌بندی معلمان است و بهارستانی‌ها بر این باورند که تامین بار مالی چالش‌برانگیز شده است؛ پیش از این‌ حسین عرب اسدی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور درباره رتبه‌بندی معلمان گفته بود: یکی از نکاتی که دولت اعلام کرده این است که برای تغییرات فعلی برای امسال اعتبار پیش‌بینی نشده است و در بودجه سال آینده برای اجرای رتبه‌بندی 25 هزار میلیارد تومان لحاظ شده و از ابتدای سال آینده اجرا می‌شود.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز در جدیدترین اظهار نظر خود در نوشهر درباره رتبه‌بندی معلمان گفته بود: برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان 26 هزار میلیارد تومان اعتبار پایدار پیش‌بینی شده و از سال آینده نیز قطعاً اجرایی می‌شود.

هم‌اکنون سرنوشت اجرای رتبه‌بندی معلمان از سال 1400 یا 1401 محل پرسش بسیاری از فرهنگیان است.

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اینباره در توییتر نوشته است: «دولت و مجلس مصمم به تحقق لایحه رتبه‌بندی معلمان هستند.

 بودجه رتبه‌بندی سال آینده در لایحه 1401 آمده است.

دولت می‌گوید برای امسال، رتبه‌بندی در قالب دیون پرداخت خواهد شد.

راهکار مسئله، صداقت و شفافیت مسئولان و صبر، واقع بینی و بصیرت معلمان است.»

با این وجود وزیر آموزش و پرورش شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی از جلسه روز یکشنبه در دولت برای رفع ایراد تأمین مالی رتبه‌بندی معلمان برای 6 ماهه دوم سال 1400 خبر داد.

او یادآور شد: در بودجه سال 1400 اعتباری را برای رتبه‌بندی معلمان تأمین نکرده بودند و منبع مالی موجود در بودجه ناپایدار است و درآمدی ندارد، گفت: شورای نگهبان به لایحه رتبه‌بندی معلمان اشکال اصل 75 وارد کرده است.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها