کد خبر : 71307

دلایلی که مانع از حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا

دلایلی که مانع از حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا

دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تا روز دوشنبه فرصت دارند تا مدارک و مستندات رسمی و قانونی خود را به کنفدراسیون ارسال کرده تا بتوانند در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حضور یابند.

به گزارش "ورزش سه"، در شرایطی که مجید صدری و مصطفی آجورلو پیش از این مدعی شده بودند موانع حضور دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در لیگ قهرمانان برطرف شده و این دو تیم قادر به حضور در رقابتهای فصل بعد خواهند بود، کنفدراسیون آسیا طی نامه‌ای به این دو باشگاه تا روز دوشنبه فرصت داده تا مدارک خود را اعلام و ارسال کنند.

مجوز حرفه‌ای یکی از چالش‌های باشگاه‌های ایرانی و خصوصا استقلال و پرسپولیس طی سالیان اخیر برای رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا محسوب شده که البته هر بار با دور زدن ضرب‌الاجل کنفدراسیون از سوی این دو باشگاه همراه شده است. اما اکنون به نظر می‌رسد با موشکافی بیشتر کنفدراسیون و البته دیگر باشگاه‌های مدعی حضور در این رقابت‌ها، کار برای سرخابی‌ها سخت‌تر از گذشته باشد و آنها اینبار با تدابیر این کنفدراسیون باید با مدارک و مستندات دقیق و معتبرتری در آن حاضر شوند.

منابع خبری اکنون مدعی شده‌اند که برخلاف اظهارات و ادعاهایی که پیش از این دو مدیر استقلال و پرسپولیس در خصوص حل موانع حضور این دو باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا و دریافت مجوز حرفه‌ای داشته‌اند، کنفدراسیون تنها تا روز دوشنبه به آنها مهلت داده تا در خصوص برخی ابهامات، مستندات معتبری ارائه دهند. مستندات درخواستی البته در یکی از آیتم‌ها با چالش بزرگی همراه خواهد بود؛ رفع مالکیت مشترک!

کاظم اولیایی اولین فردی بود که طی چند هفته اخیر این آلارم را داده بود که احتمال حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد. موضوعی که با واکنش تند و افراطی زیادی مواجه شد اما بررسی این ادعا طبق خواسته کنفدراسیون نشان می‌دهد که آنها تنها خواهان اجرایی شدن قوانین حضور در این رقابت‌ها برای تمامی تیم‌ها هستند.

اولیایی درباره ادعای مطرح شده از سوی مدیران دو باشگاه مبنی بر اینکه مجوز حرفه‌ای سازی دریافت شده گفت: والله آقایان صدری و آجورلو مدعی شدند که مجوز را گرفتیم و آنها هم گفتند این مجوزی که گرفتید از چه کسی بوده و مدارک مستند برای ما بفرستید. ۵ روز مهلت داده‌اند (تا روز دوشنبه) تا مدارک مدنظر برای دریافت مجوز حرفه‌ای را برای آنها (کنفدراسیون) فرستاده شود. یک شرکت آلمانی پیش از این در ایران حاضر شد و از سوی کنفدراسیون آسیا ممیزی‌ها را صورت داد. نواقص و مشکلات را به کنفدراسیون اعلام کرد اما آقایان صدری و آجورلو بعد از نشستی که با ریاست فدراسیون داشته‌اند اعلام کردند که مجوز حرفه‌ای سازی گرفته‌اند. حالا آنها هم گفته‌اند رییس فدراسیون و کمیته‌ای که مجوز حرفه‌ای صادر کرده‌اند حتما مدارک شما را گرفته‌اند. شما این مدارک را برای ما هم ارسال کنید. راستی‌آزمایی می‌کنند و تا روز دوشنبه فرصت باقی مانده است.

گفته می‌شود نامه مربوط به درخواست ارسال مدارک تا روز دوشنبه، امروز به دبیرخانه دو باشگاه و همچنین فدراسیون فوتبال ارسال شده است.

 

 

مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا لحظه آخر خوشبینی خود را حفظ کرده و همچنان امیدوار به لابی برای حضور در رقابتهای این فصل لیگ قهرمانان‌اند

موضوع اصلی در خصوص دریافت مجوز حرفه‌ای سازی با اعلام شرکت آلمانی که پیش از این با حضور در ایران به بررسی آیتم‌های مدنظر پرداخته بود اکنون به سه موضوع موردبحث در خصوص پرداخت بدهی‌های داخلی و خارجی، در اختیار داشتن استادیوم اختصاصی و در نهایت اصلی‌ترین موضوع درباره مالکیت مشترک دو باشگاه است.

پرسپولیس تا این لحظه موفق شده بدهی خارجی خود را پرداخت کند اما پرونده این باشگاه در بحث بدهی داخلی و خصوصا پرونده مربوط به رضایت‌نامه یحیی گل‌محمدی از پدیده مشهد باز است و یکی از مواردی است که کنفدراسیون خواهان ارائه مستندات درباره آن شده است.

باشگاه استقلال نیز در حال حاضر درگیر چند پرونده خارجی است که اصلی‌ترین آن مربوط به شیخ دیاباته است. درباره میلیچ و استراماچونی به نظر می‌رسد چون هنوز رای نهایی صادر نشده، آنها فرصت ارائه توضیحات را داشته باشند.

 

سعید عباسی رییس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای سازی است و باید توضیحات کاملی درباره موضوع مهم امروز فوتبال ایران داشته باشد.

بحث دوم استادیوم اختصاصی است. هر دو باشگاه استادیوم آزادی را معرفی کرده‌اند که بحث در خصوص میزبانی در رقابتها را با چالش مواجه خواهد کرد، خصوصا اگر با توجه به پروتکل بحث میزبانی متمرکز در نظر گرفته شود یا موضوع میزبانی در مرحله بعدی رقابت‌ها را پیش‌بینی کرد.

مهمترین و چالشی‌ترین بحث صدور مجوز حرفه‌ای سازی اما مالکیت مشترک دو باشگاه زیر نظر وزارت ورزش خواهد بود که به نظر می‌رسد بحثی غیرقابل حل باشد.

مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در حال حاضر تحت نظر وزارت ورزش است و این موضوعی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به سادگی از آن نخواهد گذشت و این کنفدراسیون نمی‌تواند بپذیرد که دو باشگاه سطح اول با یک مالکیت تصمیم گیر در رقابتی حضور یابند.

بنابراین کنفدراسیون تا روز دوشنبه از فدراسیون فوتبال ایران خواسته بر اساس ادعایی که مدیران دو باشگاه داشته‌اند، نسبت به ارسال مدارک و مستندات اقدام صورت گیرد و در غیر اینصورت باید انتظار این را داشت که احتمالا سرخابی‌ها از این رقابت‌ها کنار روند.

*مهدی تاج رییس فدراسیون سابق فوتبال ایران و عضو اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌تواند برای کمک به حل این موضوع وارد عمل بشود.

*احمدرضا براتی عضو کمیته مربوطه در کنفدراسیون فوتبال آسیا است و اگرچه او بعنوان کشور ذینفع از تصمیم گیری در بحث مربوط به ایران کنار می‌رود اما او نیز می‌تواند در این زمینه به دو باشگاه ایرانی کمک کند.

* شرکتی که راستی آزمایی مدارک آپلود شده برای شرکت در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را بررسی کرده، در گزارشی به AFC، به شبهه‌دار بودن مدارک ارسالی از سوی باشگاه‌ها ایرانی صحه گذاشته و فدراسیون فوتبال نیز در این زمینه به دلیل همکاری با باشگاه‌ها، ممکن است با جرایمی مواجه شود.

* گزارش ارسالی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ١٨٧ صفحه دارد و شامل مدارک بسیاری بوده است. کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایران وظیفه دارد چکیده‌ای از پرونده یا نامه‌ای که مدارک به آن الصاق شده را برای رفع شبهات منتشر کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها