کد خبر : 69423

لایحه رتبه بندی معلمان به کمیسیون ارجاع شد

لایحه رتبه بندی معلمان به کمیسیون ارجاع شد

لایحه رتبه بندی معلمان برای رفع ایرادات به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه (۹ آبان) پس از بررسی بار مالی لایحه رتبه بندی معلمان در جلسه غیر علنی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، بررسی این لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیشنهاد حذف کل ماده ۴ لایحه رتبه بندی معلمان را مطرح کرد و در این خصوص گفت: بنده ۱۰ ساعت با معلمان در خصوص این لایحه مباحثه داشتم و ایرادات اساسی به این لایحه را وارد می دانم که متأسفانه در کمیسیون آموزش و تحقیقات شنیده نشد و امروز می خواهم در صحن علنی مجلس آن را مطرح کنم.

وی در خصوص ابهامات و ایرادات اساسی این لایحه اظهار داشتک این لایحه ایرادات اساسی دارد که در صورت تصویب نیز قابل اجرا نیست و آئین نامه اجرایی آن نیز قابل تدوین نخواهد بود.

گره زدن حقوق معلمان با مفهوم منقرض شده ای به نام مربی- آموزشیار اشتباه است

ویس کرمی در شرح ایرادات این لایحه تصریح کرد: در ارتباط میان مدرک تحصیلی معلمان با رتبه های تحصیلی اعلام شده، ابهام جدی وجود دارد. گره زدن حقوق معلمان با مفهوم منقرض شده ای به نام مربی- آموزشیار اشتباه است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ابهام در تأثیر سنوات خدمت بر میزان افزایش حقوق در طول توقف در این رتبه یکی از ابهامات اساسی است. ابهام در وضعیت تعیین رتبه معلمان زیرلیسانس که ۱۲۰ هزار نفر هستند از اشکالات اساسی این لایحه است.

وی ادامه داد: برابر شمردن لیسانس، فوق دیپلم و دیپلم و زیر دیپلم در ماده ۷ این لایحه دارای ایراد اساسی است. گویا معلمان دارای مدرک لیسانس و پائین تر یک حکم دارند و معلمان بالای لیسانس حکم دیگری دارند که این موضوع با عدالت سازگار نیست و همه این افراد با حکم معلم آموزشیار سنجیده شده اند.

ویس کرمی گفت: برابری کارشناسی ارشد با دکترا در ماده ۷ که در مقایسه با مربی – دانشیار خلاف عدالت و ظلم به چهار هزار نفر دکتر-معلم است.

وی با طرح این سوال که آیا یک معلم دیپلمه یا پائین‌تر هم می‌تواند استاد-معلم شود؟ اظهار داشت: این موضوع در قانون دچار ابهام است و بعدها در تدوین آئین نامه اجرایی ایرادات اساسی ایجاد خواهد کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدم پیش بینی منبع درآمدی پایدار برای اجرای این لایحه از ایرادات اساسی است که دوستان در این خصوص توضیحات خوبی دارند.

وی افزود: ابهام در افزایش حقوق ناشی از تغییر رتبه ها که به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۵ و ۱۰ درصد اعلام شده است، دارای ابهامات اساسی است که مرکز پژوهش های مجلس نیز در خصوص این ابهام موضوعاتی را مطرح کرده که باید مورد بررسی قرار گیرد.

ویس کرمی تأکید کرد: ۱۹۰ هزار معلم دارای مدرک ارشد و دکترا، ۴۸۰ هزار لیسانس، ۱۲۰ هزار زیر لیسانس و ۹۰۰ هزار نفر بازنشستگان فرهنگیان شامل این لایحه خواهند شد.

وی در پایان از رئیس مجلس خواست از لایحه به کمیسیون آموزش ارجاع شود و ایرادات آن برطرف شود.

در ادامه محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ویس کرمی برای ارجاع لایحه به کمیسیون آموزش و تحقیقات را به رأی نمایندگان گذاشت. نمایندگان با ۱۹۵رأی موافق با ارجاع این لایحه به کمیسیون موافقت کردند.

قالیباف از کمیسیون خواست ظرف ۱۰ روز ابهامات این لایحه را برطرف کند تا مجدد لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.


 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها