کد خبر : 69420

وضعیت قرمز سهام «داراها»!

وضعیت قرمز سهام «داراها»!

بیش از یک سال و نیم از عرضه سهام دولت در بانک ها بیمه ها به نام صندوق «دارایکم» و پالایشگاه های مختلف به نام صندوق «پالایشی یکم» گذشته است و درحالی که خریداران پالایشی یکم حتی یک روز هم رنگ سود به خود ندیدند در این روزها و همسو با ریزش های پی در پی بازار سرمایه قیمت دارایکم نیز به قیمت روز عرضه نزدیک شده است.

به گزارش ایسنا، تبعات وعده و وعیدهایی که در روزهای اوج بازار سرمایه در اوایل سال گذشته داده شد هنوز تمام نشده و سهام داران بسیاری در صف های فروش زندانی شده اند.

در این میان نیز افرادی بودند که دست به خرید سهام دولت کردند که در قالب صندوق های مختلف ارائه می‌شد. درواقع در آن روزها اعلام شد که این صندوق ها قرار است عدالت را بین مردم برقرار کنند و سودده باشند.

در این راستا وعده عرضه سه صندوق دولتی در قالب ETF از سوی دولتمردان داده و قرار شد صندوق نخست بانکی و بیمه ای، صندوق دوم پالایشی و صندوق سوم خودرویی و فلزی باشد.

دولت بنا داشت باقیمانده سهم خود در برخی بانک ها، بیمه ها، پالایشگاه ها، شرکت های خودرویی و فولادی را در بازار عرضه و از این طریق سهام خود را به مردم واگذار کند. این صندوق ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف به مردم واگذار شد و هر ایرانی دارای کد ملی می‌توانست خریدار آن ها باشد.

دارایکم، لب مرز!

بر این اساس، صندوق اول با نام دارا یکم در اوایل تابستان سال گذشته عرضه و در سوم تیرماه قابل معامله شد. در واقع وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار کرد. در پذیره نویسی صندوق دارایکم بیش از چهار میلیون نفر مشارکت کردند. صندوقی که هم راستا با روزهای صعودی بازار سرمایه، بازدهی چشمگیری داشت و تا ۲۰۰ درصد سود هم پیش رفت.

سوددهی دارایکم به گونه ای بود که حتی با وجود سقوط چشمگیر شاخص کل بورس از دو میلیون واحد به کمتر از یک میلیون واحد، این صندوق همچنان در سود قرار داشت. البته به نظر می رسد ریزش پی در پی این روزهای بورس دامن این صندوق را هم گرفته است و برای نخستین مرتبه از زمان عرضه دارایکم تا لحظه ای که این گزارش نوشته شده است قیمت این صندوق لب مرز قرار گرفته و درحال حاضر با قیمت ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود.

قیمت پالایشی یکم نزدیک به نصف!

مسیر سوددهی پالایشی یکم از همان ابتدا  کاملا از دارایکم جدا شد. پالایشی یکم باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس بود که عرضه آن با اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد کلید خورد و بهانه ای برای ریزش بازار شد! این صندوق عرضه شد اما عرضه آن همزمان با ریزش بازار بود. هر واحد این صندوق نیز در روز عرضه ۱۰ هزار تومان قیمت داشت اما در روزهای ریزشی بازار به ۵۰۰۰ تومان، یعنی نصف قیمت روز عرضه نیز رسید.

درحال حاضر نیز این صندوق کمی بیش از 6400 تومان قیمت دارد.

وعده ها و انتظارات محقق نشده

این درحالی است که محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار بارها اعلام کرده بود که سهم های دولتی نیز باید دارای بازارگردان باشند و دولت نیز مانند هر ناشر دیگری باید از سهم خود حمایت کند. اتفاقی که به نظر نمی رسد محقق شده باشد.

از سوی دیگر قرار شد سهم جدید پالایشی یکم یا سهم های دیگر به سهام داران ETF هبه شود. وعده ای که قرار بود به تصویب سران قوا برسد اما از حدود هفت ماه قبل تا کنون در خاموشی فرورفته و دیگر خبری از جبران خسارت خریداران ETF های دولت نشد.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها