کد خبر : 68554

تمجید حیرت انگیز برانکو از علی کریمی و طارمی

تمجید حیرت انگیز برانکو از علی کریمی و طارمی

برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق پرسپولیس و فعلی تیم ملی عمان علاقه زیادی به سبک بازی مهدی طارمی داشت و حالا هم بازی‌های او در پورتو را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرورزشی ، آخرین مرتبه ای که برانکو ایوانکوویچ به دفتر تحریریه خبرورزشی آمد وقتی بحث به ستاره بوشهری کشیده شد چشمانش برقی زد و حسابی از او تعریف و تمجید کرد. این درحالی بود که هواداران پرسپولیس از ترک این تیم توسط طارمی در زمان بسته بودن پنجره شاکی بودند و اعتقاد داشتند عامل اصلی بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی نباید در آن شرایط از این تیم به الغرافه قطر می‌رفت و...

با این وجود برانکو در مصاحبه حضوری با خبرورزشی به شدت از تصمیم مهدی طارمی دفاع کرده و او را یک بازیکن حرفه ای خواند که باید به فکر آینده اش باشد. به بهانه درخشش مهدی طارمی در پورتو و گلزنی به لیورپول بد ندیدیم سراغ برانکو ایوانکوویچ برویم که مثل همیشه با خوشرویی پاسخگوی پرسش‌های ما شد.

مرد محبوب کروات که هنوز ایران را فراموش نکرده است این روزها مسئولیت سنگینی در تیم ملی عمان دارد و باید در استرالیا به مصاف این کشور برود و...

جا دارد باز هم مثل همیشه از زحمات رضا چلنگر مترجم دوست داشتنی مربیان کروات که در تهیه و ترجمه این مصاحبه کمک حال خبرورزشی شد تشکر کنیم.

می‌دانیم حسابی سرتان در تیم ملی عمان شلوغ است و باید به مصاف استرالیا بروید اما می‌خواهیم از فوتبال ایران و شاگردان قدیمی‌خودتان بپرسیم. فوتبال ایران را که فراموش نکردید؟

نه،  همیشه گفتم و باز هم می‌گویم ایران وطن دوم من است. مگر می‌شود ایران و مردمش را فراموش کرد؟ بله، این روزها درگیر آنالیز تیم خوب استرالیا هستیم. بازی سنگینی در خاک این کشور در پیش داریم ولی امیدواریم.

بعد از اینکه توانستید با تیم ملی عمان در اولین بازی شگفتی سازی کنید انتظارات بالا رفت و شاید تصور بر این بود که شاید عربستان را در خانه شکست دهید اما نشد. چرا؟

شاید تجربه بیشتر بازیکنان عربستان یا استفاده بهتر از موقعیت‌ها به حریف کمک کرده باشد اما در زززآن دیدار حداقل حق ما یک امتیاز بود. می‌توانستیم حتی با اختلاف یک گل برنده شویم اگر بچه‌ها دقت بیشتری می‌کردند. در فوتبال و بازی‌های حساس شما باید قدر موقعیت‌ها را بدانید و این موضوع را به بازیکنانم هم گفته اند.

از عملکرد بازیکنان عمان در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ رضایت دارید؟

من به وضوح پیشرفت را نزد این بازیکنان می‌بینم. این بچه‌ها می‌توانند برابر هر تیم قدرتمندی درآسیا به راحتی بازی کرده و خلق موقعیت کنند. شاید تنها مشکل ما استفاده بهتر از موقعیت‌ها باشد که انشالله (تکیه کلام فارسی برانکو!) این مسئله هم درست خواهد شد.

استرالیا تیمی‌است که دو برد و ۶ امتیاز را در گروه شما کسب کرده است. فکر می‌کنید با برد یا امتیاز از این کشور برگردید؟

استرالیا یکی از تیم‌های قدرتمند آسیاست که بازیکنان آن در لیگ‌های معتبر توپ می‌زنند. می‌دانیم با یک تیم قوی روبرو هستیم ولی ناامید نیستیم. با امیدواری به استرالیا می‌رویم و می‌توانیم با امتیاز به عمان برگردیم.

شما از قابلیت عمان برای حضور در جام جهانی حرف زده اید. با این صحبت انتظارات را از تیم خودتان بالا نبردید؟

ببینید فوتبال عمان قابلیت و استعدادهای زیادی دارد. اوایل ورودم به کشور عمان خیلی شناخت از بازیکنان آنها نداشتم منتهای مراتب در ادامه استعدادهای خوبی برای آینده فوتبال این کشور پیدا کردیم. من هنوز هم روی حرفی که زدم هستم و تلاش می‌کنم تیم ملی عمان را به جام جهانی برسانم.

لابد می‌دانید حریفانی مثل ژاپن، عربستان و استرالیا دارید؟

هرگز در زندگی ام از بازی با هیچ حریفی ترسی نداشته و ندارم. همه حریفانی که گفتید سخت و قوی هستند ولی هر تیمی‌که بجنگد و تلاش کند می‌تواند امیدوار به صعود باشد. ما در تیم ملی عمان هم با این تفکر وارد زمین می‌شویم و از هر مسابقه ای حداکثر امتیازات را می‌خواهیم. دنبال موفقیت‌های بیشتر و بزرگ‌تر هستیم و مطمئن هستم به آن خواهیم رسید.

عمان

یک جورهایی به نظر می‌رسد همان تفکرات پرسپولیس را با خود به عمان برده  باشید. این طور نیست؟

من هرجایی کار کرده ام حداکثر موفقیت را خواسته ام. در پرسپولیس، کرواسی، چین، عربستان و حالا عمان دنبال دیکته کردن تفکر برد و قهرمانی بوده و هستم. حالا یک جایی زمان کافی داشتم و جایی هم چنین فرصتی برای جا انداختن این تفکر و ایده نداشتم.

شما در پرسپولیس انقلاب بزرگی به پا کردید. هنوز بازی هفته پایانی لیگ پانزدهم پرسپولیس شما با راه آهن را فراموش نمی‌کنم. تیم شما خیلی زیبا و تماشاگرپسند بازی می‌کرد اما در نهایت قهرمانی لیگ پازندهم را به خاطر تفاضل گل به استقلال خوزستان عبدالله ویسی واگذار کردید. پس از پایان لیگ پانزدهم تصمیم گرفتید انقلابی در تیم پرسپولیس به پا کرده و با کنار گذاشتن چند بازیکن و خرید چند مهره تأثیرگذار، قهرمانی‌های متوالی پرسپولیس را پی ریزی کردید. حالا می‌شنویم که در عمان هم همین تغییرات را لحاظ کرده اید؟

به هر حال تجربه تلخی بود. ما شایسته‌ترین تیم برای قهرمانی لیگ پانزدهم بودیم اما گل‌های خورده و تفاضل گل باعث شد تیم خوب استقلال خوزستان قهرمان شود. آن نایب قهرمانی درس‌های زیادی برای خود من در بر داشت و با کمک باشگاه بلافاصله تغییرات را آغاز کردیم. به محض اتمام لیگ پانزدهم ما علیرضا بیرانوند را خریدیم و در ادامه سید جلال حسینی، وحید امیری و... اضافه شدند. مهره‌هایی که خیلی به تیم پرسپولیس کمک کردند و هنوز هم بعضی از آنها را در این تیم می‌بینیم. خوشبختانه تغییرات مثبت بود و تیم پرسپولیس توانست افتخارات را پشت سرهم کسب کند.

یکی از شاگردان شما در پرسپولیس که خیلی به او علاقه داشتید مهدی طارمی بود.

من به همه شاگردان و بازیکنانم علاقه داشته و دارم.

اما خوب به خاطر داریم در آخرین مصاحبه خود در تحریریه خبرورزشی به رغم آن که طارمی در زمان بسته شدن پنجره نقل و انتقالات، پرسپولیس را رها کرده بود از او دفاع کرده و گفتید به تصمیم حرفه ای اش احترام می‌گذارید!

مهدی طارمی یک فوتبالیست با استعداد بود که می‌توانست خیلی زودتر به اروپا برود. من می‌دانستم که در خارج از کشور رشد و پیشرفت بیشتری خواهد داشت و این حق طبیعی اوست که برای آینده اش تصمیم بگیرد.

خوب به خاطر داریم مهدی طارمی را با لواندوفسکی مقایسه کردید. حالا طارمی توانسته است به خوبی خودش را در سطح اول فوتبال اروپا مطرح کرده و اسم طارمی و ایران را بر سر زبان‌ها بیندازد. آیا فکرش را آن موقع می‌کردید؟

من همان زمان هم می‌دانستم که مهدی طارمی بهترین استعداد یک دهه اخیر فوتبال ایران است. الان هم می‌گویم او بهترین بازیکن یک دهه گذشته کشور ایران است که توانسته گوشه ای از توانایی‌هایش را در پورتو به نمایش بگذارد. برای مهدی خوشحالم که به این نقطه رسیده و امیدوارم باز هم در پورتو بدرخشد و حتی بتواند به تیم‌های بزرگ‌تر و لیگ‌های مهم‌تر اروپایی برود. او این پتانسیل را دارد.

اگر زودتر به اروپا می‌رفت شاید می‌توانست به قول اسکوچیچ به رئال مادرید یا بارسا برود اما در ۲۹ سالگی ...؟

مهدی الان در اوج فوتبالش است و من فکر می‌کنم در صورت رسیدن پیشنهاد خوب از لیگی معتبر یا باشگاهی پولدار باشگاه پورتو این اجازه را به بهترین مهاجمش بدهد که برود. ۲۹ سالگی دیر نیست و امیدوارم مهدی طارمی بتواند باز هم پیشرفت کند.

گفتید مهدی طارمی بهترین استعداد ۱۰ سال گذشته فوتبال ایران است. فکر می‌کنید بهترین استعداد فوتبال ایران که تاکنون دیده اید چه کسی بوده است؟

من سال‌ها در ایران زندگی کرده و نه تنها خودم با خیلی از بازیکنان کار کردم، با افراد مختلفی هم درباره گذشته فوتبال ایران حرف زدم و ... اما چیزی که می‌خواهم بگویم این است که علی کریمی بهترین استعداد تاریخ فوتبال ایران است. بازیکنی که شاید در ۵۰ سال آینده هم نظیرش در فوتبال ایران متولد نخواهد شد. من با بازیکنان با استعداد زیادی در ایران کار کردم که همه آنها را دوست دارم ولی با احترام به همه این بزرگان، علی کریمی چیز دیگری بود.

یک بار هم در یک برنامه تلویزیونی او را با لیونل مسی مقایسه کردید؟

بله، هنوز هم روی آن حرف خودم هستم. علی کریمی به نظرم شروع خوبی در بایرن مونیخ داشت و با شماره ۸ این تیم خیلی خوب کار کرده بود اما یک مصدومیت شدید کارش را خراب کرد. آن آسیب دیدگی به تیم ملی ایران هم در جام جهانی ۲۰۰۶ لطمه زد و اگر ما علی کریمی سرحال و آماده را داشتیم می‌توانستیم با نتایج بهتری جام جهانی را ترک کنیم.

راستی بازی‌های پورتو و مهدی طارمی را دنبال می‌کنید؟

من حتی بازی‌های لیگ برتر ایران را هم دنبال می‌کنم!

جدا؟!

بله، اگر فرصت داشته باشم، تمرین یا مسابقه ای در میان نباشد بازی‌های ۵ لیگ معتبر دنیا، مهدی طارمی و لیگ برتر ایران را دنبال می‌کنم. گل به لیورپول را دیدم هر چند پورتو ضعیف‌تر از همیشه بازی کرد.

به خاطر داریم پس از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و مهار پنالتی کریستیانو رونالدو در مورد علیرضا بیرانوند مصاحبه جالبی انجام داده و گفتید که «من تعجب می‌کنم از اینکه عملکرد بیرانوند شما را شگفت زده کرده است. او ۲ سال است که بهترین دروازه بان آسیا است و از ارزش‌های اروپایی برخوردار است. بیرانوند این ظرفیت را دارد که در بهترین باشگاه‌های دنیا بازی کند.»

بله، هنوز هم روی حرفم هستم.

اما علیرضا نتوانست در آنتورپ آنگونه که باید و شاید خودش را نشان دهد و حالا به لیگ پرتغال رفته است؟

من نمی‌دانم چه شرایطی در بلژیک برای بیرانوند پیش آمد؛ او پتانسیل بالایی دارد و می‌بینید هنوز گلر اول تیم ملی ایران است.

برانکو ایوانکوویچ

بحث تیم ملی ایران وسط آمد ؛ اخیرا شما یک مصاحبه ای انجام دادید که با واکنش‌هایی در داخل کشورمان همراه شد.

کدام مصاحبه؟!

اینکه گفته‌اید گروه ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ آسان‌تر از گروه عمان است و تیم اسکوچیچ به راحتی می‌تواند به جام جهانی صعود کند؟!

مگر حرف بدی زدم؟! همین الان شما در لیگ قهرمانان اروپا می‌بینید منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن دو مدعی بزرگ قهرمانی در یک گروه قرار گرفته اند. اینکه بگوییم گروه این دو تیم سخت‌تر از بقیه گروه‌هاست استباه است یا اینکه باید باعث ناراحتی بقیه شود؟ من در همان مصاحبه گفتم دو تیم ایران و کره جنوبی قوی‌تر از سایر تیم‌های گروه مثل امارات، عراق، سوریه و لبنان هستند. گروه ما را هم که می‌بینید عربستان، ژاپن و استرالیا حضور دارند و از هر لحاظ که حساب کنید سخت‌تر است.

البته درآن مصاحبه از مربیان کروات هم تعریف کرده بودید. حالا دراگان اسکوچیچ توانسته است نتایج خوبی همراه با تیم ملی ایران بگیرد؟

در کشور ما کرواسی از قدیم روی تربیت مربیان فوتبال برنامه‌ریزی شده و می‌شود. مربیان کروات در کلاس‌های مختلف شرکت کرده و تحصیلات آکادمیک را پشت سر می‌گذارند. برهمین اساس تولید مربی فوتبال در کشورمان زیاد است و توانستیم به کشورهای مختلف دنیا مربیان موفقی صادر کنیم. از طرفی ما کروات‌ها خیلی راحت در یک کشور جدید جا می‌افتیم و سعی می‌کنیم خودمان را زود با فرهنگ و شرایط آنها هماهنگ کنیم. دراگان اسکوچیچ هم محصول کشور کرواسی است اما سال‌ها در ایران کار کرده و شناخت کافی از فوتبال شما دارد. خوشحالم توانسته است نتایج خوبی بگیرد و موفق ظاهر شود.

البته اسکوچیچ مربیان ایرانی شناخته شده ای مثل کریم باقری و وحیدهاشمیان را کنار خود دارد. شما که با کریم باقری کار کرده اید؟

این هم از هوشیاری اسکوچیچ است. کریم باقری چهره ای شناخته شده و مورد احترام در فوتبال ایران است که سال‌ها برای من یک دستیار واقعی بود.

پرسپولیس پس از شکست دادن استقلال تاجیکستان به مرحله یک چهارم نهایی رسیده است. حالا این تیم باید در عربستان به مصاف الهلال برود. این دیدار را چگونه پیش بینی می‌کنید با توجه به اینکه خودتان هم در کشور عربستان سابقه کار دارید؟

پرسپولیس توانسته است با مربیگری یحیی گل محمدی نتایج خیلی خوبی بگیرد. الهلال عربستان تیم خوبی است که چند بازیکن ملی پوش و بازیکنان خارجی تأثیرگذاری دارد. اگر این مسابقه در ایران یا کشوری بی طرف مثل قطر برگزار می‌شد شرایط برای پرسپولیس خیلی بهتر بود. بازی در عربستان واقعا سخت است اما به شخصه امیدوارم و آرزو می‌کنم تیم پرسپولیس برنده شود. این تیم طرفداران دوست داشتنی و زیادی در ایران و حتی سراسر دنیا دارد که با نتایج این تیم خوشحال می‌شوند و انشالله با پیروزی پرسپولیس در عربستان باز هم خوشحال شوند.

ممنون از اینکه با وجود مشغله فراوان وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید. برای تیم شما در مصاف با استرالیا آرزوی موفقیت کرده و امیدواریم عمان هم با مربیگری شما به جام جهانی صعود کند؟

من هم بهترین‌ها را برای فوتبال ایران آرزو کرده و امیدوارم تیم ملی شما هم به جام جهانی صعود کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها