کد خبر : 68265

سودجویی کارگزاری‌ ها در عرضه‌ های اولیه پایان یافت!

سودجویی کارگزاری‌ ها در عرضه‌ های اولیه پایان یافت!

کارشناس بازار سرمایه گفت: خرید خودکار عرضه اولیه سبب می‌شد، کارگزاری‌ها برای دریافت کارمزد بیشتر، برای تعداد افراد بیشتری اقدام به خرید کنند.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  در پاسخ به این پرسش که، لغو خرید خودکار عرضه‌های اولیه چه مزایا و معایبی برای سرمایه گذاران دارد؟، اظهار کرد: برخی از سرمایه گذاران از جمله سرمایه گذاران خرد، حساب خود را شارژ می‌کردند و دیگر پیگیر خرید عرضه اولیه نبودند تا سیستم کارگزاری به صورت خودکار در زمان مشخص عرضه اولیه را بخرد و در پرتفوی افراد ثبت کند.

او بیان کرد: خرید خودکار عرضه اولیه توسط سیستم کارگزاری سبب می‌شد، افرادی که زمان کافی برای خرید عرضه اولیه ندارند و یا افرادی که با روند خرید و ثبت عرضه اولیه آشنا نبودند نیز در فرآیند خرید عرضه اولیه مشارکت داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: اما یکی از مزایای لغو خرید خودکار عرضه اولیه‌ها این است که، برخی از سرمایه گذاری تمایلی به خرید عرضه اولیه‌ای را نداشتند ولی به دلیل فعال بودن خرید خودکار عرضه اولیه، عدم دانش کافی و یا فراموش کردن لغو خرید خودکار، عرضه اولیه توسط سیستم برای فرد خریداری می‌شد.

او افزود: همچنین بسیاری از سرمایه گذاران در حساب کاربری خود پولی نداشتند اما کارگزاری‌ها بر مبنای اعتبار افراد، عرضه‌های اولیه را برای آنان خریداری می‌کردند که این سبب می‌شد، تعداد سهام کمتری به عموم افراد برسد.

آسایش در پاسخ به این پرسش که، خرید خودکار عرضه‌های اولیه چه مزایایی برای کارگزاری‌ها دارد؟، گفت: خرید خودکار عرضه اولیه توسط کارگزاری‌ها سبب می‌شد برای تعداد افراد بیشتری که کد معاملاتی دارند اقدام به خرید کنند که در این صورت به ازای هر خرید، کارمزد دریافت می‌کردند. پس طبیعتا لغو خودکار عرضه‌های اولیه به ضرر کارگزاری‌ها است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها