کد خبر : 6803

چرا پرداخت مطالبات معلمان با تاخیر همراه است؟

چرا پرداخت مطالبات معلمان با تاخیر همراه است؟

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به نحوه تأمین منابع مالی در آموزش‌وپرورش و اینکه بودجه عمومی دولت کشش این اعتبارات را ندارد، گفت:‌دستگاه آموزشی با شرایط ویژه هستیم ولی با قوانین عام سروکار داریم.

علی الهیار ترکمن در گردهمایی ذی‌حسابان آموزش‌وپرورش سراسر کشور، در مرکز رفاهی-آموزشی استاد نبوی بوشهر از انتقال بخشی از مطالبات جاری فرهنگیان از سال گذشته به امسال و پرداخت آن و باقی ماندن تنها قسمت کوچکی از مطالبات خبر داد و اظهار کرد: این مطالبات مربوط به‌حق الزحمه امتحانات و خرید خدمات آموزشی است که بخشی از آن تخصیص گرفته و به‌زودی از طریق خزانه پرداخت و مابقی نیز تا آخر سال پرداخت می‌شود.

وی افزود: با توجه به تعامل خوبی که بین آموزش‌وپرورش و وزارت اقتصاد وجود دارد در سامانه بدهی‌های دولت عدد و رقم‌ها به‌صورت شفاف ثبت و مورد تائید ذی‌حسابان آن‌ها قرار می‌گیرد و با تدوین برنامه مالی مشخصی بدهی‌های سال‌های گذشته پرداخت خواهد شد.

دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات

الهیار خاطرنشان کرد: با جدیت به دنبال تحقق خواسته‌های فرهنگیان هستیم و اگر جایی تأخیری دیده می‌شود به دلیل نقدینگی است که باید از خزانه تأمین شود.

ایثارگران آموزش وپرورش از اول آبان تحت پوشش بیمه تکمیلی

معاونت توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش درباره بیمه‌ها گفت: بیمه‌های ایثارگران شاغل در وزارت آموزش‌وپرورش به‌موجب مصوبه دولت از بنیاد شهید به دستگاه‌های اجرایی منتقل و بر اساس یک تفاهم‌نامه بنیاد شهید و امور ایثار گران با بیمه دی همه ایثارگران شاغل وزارت آموزش‌وپرورش از اول آبان ماه زیرپوشش بیمه‌های تکمیلی هستند و از این بابت نگرانی وجود ندارد. همه فرهنگیان ایثارگر که زیرپوشش بیمه تکمیلی قرار دارند باید به ادارات تعاون استان‌ها مراجعه و کار خود را پیگیری کنند.

الهیار ترکمن در خصوص بیمه تکمیلی فرهنگیان اظهار کرد: با توجه به خواسته این قشر و نیازی که به خدمات درمانی دارند دو پیشنهاد ارائه شد که شامل بیمه درمان به روش صندوقی که تاکنون اجرا ‌شده و روش دوم به صورت بیمه‌گری است که ابلاغ‌شده و هرکدام از این گزینه‌ها را می‌توانند دنبال کنند.

کمبودهای آموزش‌وپرورش علت دارد؛ باید به دنبال علت‌ها بود

وی اضافه کرد: برخی گزاره‌ها در مورد آموزش‌وپرورش مطرح می‌شود با این عنوان که کار آموزش‌وپرورش خوب نیست و کیفیت آموزش پائین است، معیشت معلمان خوب نیست، ابزار و تجهیزات ناقص است و ... این‌ها گزاره‌هایی است که آن‌ها را می‌شنویم و لمس می‌کنیم. اگر مسائل آموزش‌وپرورش را بررسی کنیم این‌ها معلول‌ یک سری علت‌ها هستند که باید به علت‌ها بپردازیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: درصورتی‌که بخواهیم مسائل و مشکلات آموزش‌وپرورش را حل کنیم باید به سمت علت‌ها برویم و دنبال راه‌حل‌های اساسی باشیم. نباید به دنبال تسکین مشکلات باشیم و بلکه باید مسائل را ریشه‌ای حل کنیم.

قوانین کهنه و ناسازگار با آموزش‌وپرورش

وی از تعدد و تزاحم قوانین و مقررات به‌عنوان یکی از دلایل اصلی مشکلات نام برد و خاطرنشان کرد: دستگاه آموزشی با شرایط ویژه هستیم ولی با قوانین عام سروکار داریم و این موضوع باعث بروز مشکلاتی می‌شود. خیلی از قوانین کهنه‌شده‌اند و با شرایط امروز آموزش‌وپرورش ناسازگار است و برخی قوانین باهم تضاد دارند و برخی قوانین در قامت امروز آموزش‌وپرورش نیست. خیلی از این قوانین برای اجرا نیازمند منابع مالی سنگین هستند.

تشکیلات اداری سنگین

الهیار یکی دیگر از مسائل را مشکلات ساختاری و فرایندی دانست و افزود: نحوه توزیع منابع انسانی و سنگینی تشکیلات اداری از دیگر مشکلات است و در زمان حاضر 730 منطقه آموزشی در کشور وجود دارد که 40 درصد مناطق آموزش‌وپرورش نیاز آموزش‌وپرورش نبوده و دارای جمعیت دانش‌آموزی کمتر از پنج هزار نفر هستند و برای آن هزینه‌های بسیاری را می‌پردازیم.

تکلیف ما با موضوع مشارکت در آموزش‌وپرورش مشخص نیست

وی به نحوه تأمین منابع مالی در آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: بودجه عمومی دولت کشش این اعتبارات را ندارد. تکلیف ما با موضوع مشارکت در آموزش‌وپرورش مشخص نیست.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: مدرسه می‌تواند تمرکز را از ستاد آموزش‌وپرورش استان‌ها بگیرد و ستاد اختیار را به مدارس بدهد و بتواند روی بودجه و نیروی انسانی و کیفیت آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی و اقدام کند.

وی از ارتقای کیفیت و چابک‌سازی آموزش‌وپرورش در سطح مدارس خبر داد و بیان کرد: نقش ناظران بر آموزش‌وپرورش در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر بخواهیم وارد مدرسه شویم باید بحث انطباق قوانین و مقررات با شرایط جدید به‌صورت جدی دنبال شود.

الهیار افزود: یکی از موفقیت‌های طرح مدرسه کمک به اصلاح قوانین و مقررات است. باید کمک شود که محدودیت‌های طرح مدرسه‌محوری رفع شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها